سیاست > مجلس – حمیدرضا فولادگر* نقاط قوت مجلس نهم عمدتا در عرصه اقتصادی است. این مجلس در عرصه اقتصادی خوب به میدان آمد. قانون رفع موانع تولید یکی از مهمترین دستاوردهای مجلس نهم بود. قانون تنظیم مقررات مالی دولت که بخش عمده آن احکام حمایت از تولید بود نیز دستاورد خوب این مجلس بود. یکی دو […]
سیاست > مجلس – حمیدرضا فولادگر*
نقاط
قوت مجلس نهم عمدتا در عرصه اقتصادی است. این مجلس در عرصه اقتصادی
خوب به میدان آمد. قانون رفع موانع تولید یکی از مهمترین دستاوردهای مجلس نهم بود.
قانون تنظیم مقررات مالی دولت که بخش عمده آن احکام حمایت از تولید بود نیز دستاورد
خوب این مجلس بود. یکی دو بار هم اصلاح قانون اصل 44، اصلاح قانون تعاون، اصلاح
قانون مالیاتها، قانون چهار مادهای برای اقتصاد مقاومتی و احکام دائمی برنامهها
که اکثرا مصوبات اقتصادی است، از کارهای خوب همین دوره بود.
در
مجموع میتوانم بگویم مجموعه قوانین اقتصادی خوبی را در مجلس نهم تصویب کردیم. اما
نسبت به موضوعات فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و قضایی و حتی
سیاسی بی تفاوت نبودیم. یکی از نمونهها مصوبه ای درباره مبارزه با قاچاق
کالا و ارز بود. و یا موضوع جرم سیاسی کار کمی نبود، آن هم در مجلسی که اکثریت آن
اصولگراست و برای بسیاری از اصولگراها توسعه سیاسی اهمیتی ندارد ولی طرح جرم سیاسی
در همین مجلس قانون شد. همچنین اصلاح قانون احزاب که برای حمایت و تقویت فعالیت
احزاب در کشور مطرح شد، یکی از دستورکارهای ما بود.
یکی
از انتقاداتی که به این دوره از مجلس می شود، غفلت از کار نظارت بود اما من بر
خلاف منتقدان معتقدم در این مجلس گزارشهای نظارتی خوبی تدوین شد، به عنوان مثال در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، 9 گزارش نظارتی داشتیم. همچنين در مجالس هشتم و نهم برای اولین بار
با اصلاح آیین نامه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان
تشکیل شد. علاوه بر اين کمیسیونها گزارشهای خود در مادههای 233 و 236 را بیشتر از مجالس قبل ارائه
دادند که یعنی از ظرفیت نظارتی کمیسیونها بیشتر استفاده شد. مضاف بر اینکه اصلاحاتي در آيين نامه مجلس صورت گرفت که تحقیق و تفحصها منجر به نتیجه شود و سوال از وزرا، ضمانت نظارتي بيشتري بيابد.
در
حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی، مجلس بیانیههای خوبی داد و در موضوع برجام هم با
تمامی انتقادهایی که بود کمک کرد که قضیه پیش برود. هر چند من شخصا به بخشهایی از برجام انتقادات جدی دارم، به ویژه حالا که آثارش ظاهر شده، اما
نتیجه کار مجلس خوب بود، ما یک سری قیودی را در قانون 9 ماده ای گذاشتیم تا برجام
با سیاستهای کلی نظام همسوتر شود و در راستای سیاستهای مقام معظم رهبری باشد و
همچنین آن را قابل نظارت کردیم تا هر سه ماه یک بار وزارت خارجه به مجلس گزارش دهد.
البته این
مجلس نقاط ضعفي هم داشت. ما میتوانستیم
در موضوع قانون گذاری، قوانین روشنتر و شفافتری برای حمایت از تولید، کاهش حجم
دولت یا کاهش بودجه جاری دولت بگذارنیم. میبینیم که هر سال بودجه جاری دولت
افزایش پیدا میکند و ما نتوانستیم کوچک شدن دولت را محقق کنیم.
فشار
مسائل محلی بر نمایندگان یکی دیگر از مشکلات ما بود، این فشار البته طبیعی بود اما
سبب میشد مسائل بخشی بر مسائل ملی غلبه کند و منجر به بخشینگری و منطقهاینگری
شود. گاهی بعضی کمیسیونها به دلیل همین بخشی نگریها با هم هماهنگ نبودند و یک
کمیسیون مدافع یک موضوعی بود و یک کمیسیون، مخالف آن.
بعضی
وقتها در موضوعات سیاسی نیز افراط و تفریط میشد و از مرز اخلاق رد شده و وارد
خطوط قرمز اخلاقی میشد. این وضعیت از دیگر نقاط ضعف مجلس نهم بود. در همان بعد
نظارتی هم گاهی میتوانستیم بهتر عمل کنیم. چرا که برخی سوالها مسائل شخصی یا مسائل
محلی یک نماینده با یک وزیر بود، در حالی که میتوانست سوالهای کلیتر و ملیتری
باشد.
*نماینده
مردم اصفهان و رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی
اصل ۴۴ قانون اساسی
27213
Let’s block ads! (Why?)
RSS