امروز: جمعه, ۷ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 26 جماد ثاني 1446 | 2024-12-27
کد خبر: 93279 |
تاریخ انتشار : 20 تیر 1395 - 13:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرهنگ > میراث و تمدن – همشهری آنلاین:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد. به گزارش ایسنا، علی مالمیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جشن جهانی شدن لالجین به عنوان شهر سفال ایران مردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: لالجین باید از مقیاس‌های شهر جهانی برخوردار […]

فرهنگ > میراث و تمدن – همشهری آنلاین:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: لالجین به عنوان شهر سفال ایران ثبت جهانی شد.

به گزارش ایسنا، علی مالمیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جشن جهانی شدن لالجین به عنوان شهر سفال ایران مردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: لالجین باید از مقیاس‌های شهر جهانی برخوردار باشد.

وی درخصوص چگونگی جهانی شدن لالجین تصریح کرد: بحث جهانی شدن لالجین از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد به طوری که با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر موجود این شهر به عنوان یکی از کاندیداها برگزیده و موارد مورد نیاز شهر جهانی توسط داوران بین‌المللی یونسکو بررسی شد.

وی ادامه داد: سه هفته پرکار و فشرده با کمک بخش‌های خصوصی و دولتی برای کاندیدا شدن این لالجین به عنوان شهر سفال را پشت سر گذاشتیم و با کسب این موفقیت سرمشقی برای سایر امور داریم.

مالمیر با بیان اینکه داوران بین‌المللی یونسکو در بازدید از لالجین مبهوت ظرفیت و زیبایی این شهر شده بودند، عنوان کرد: امید زیادی برای معرفی شدن لالجین به عنوان شهر جهانی سفال داشتیم به طوری که چندی پیش شورای جهانی صنایع‌دستی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در شهر لالجین اقرار کرد.

وی اضافه کرد: داوران بین‌المللی یونسکو مواردی همچون میزان فروش، معرفی محصولات در سطح جهان، شیوه‌های تولید، حضور در نمایشگاه و تبدیل شدن به برند جهانی را از مبناهای داوری خود قرار دادند.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های انجام گرفته موفق به کسب عنوان مهم جهانی شدن شهر لالجین شدیم که حفظ آن مهمتر است، یادآور شد: باید از این افتخار به دست آمده، دستاوردهای خوبی کسب کنیم.

مالمیر در پاسخ به نگرانی برخی در خصوص لطمه خوردن فرهنگ با تحقق این امر، گفت: این افتخار بزرگ می‌تواند به تقویت پایه‌های فرهنگی صنایع‌دستی کمک شایانی کند به طوری که براساس دستورالعمل باید دبیرخانه‌ای در شهرهای جهانی شده، دایر شود که در شهر لالجین نیز ایجاد خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود در لالجین، این شهر را به برند جهانی تبدیل کرد، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های موجود در شهر سفال، یک میانبر برای جهان شدن لالجین بود.

وی یکی از راه‌های گسترش صادرات را توسعه برند دانست که خوشبختانه با کمترین هزینه‌های ممکن و ثبت جهانی موفق به انجام این کار شدیم، تصریح کرد: اکنون لالجین به عنوان شهر جهانی معرفی شده است بنابراین باید در مقیاس جهانی عرض اندام کند.

مالمیر، وجود پتانسیل‌های خوب در کارنامه لالجین را در ثبت جهانی این شهر موثر دانست و عنوان کرد: لالجین باید از زیرساخت‌های شهر جهانی برخوردار باشد.

وی پایداری و ماندگاری مواد اولیه، شیوه تولید، نوآوری و تنوع بالا در تولیدات را از جمله عوامل موثر در ثبت جهانی لالجین عنوان کرد و یادآور شد: یکی از عواملی که هنر اصیل سفال لالجین را تهدید می‌کند، وجود آثار غیرایرانی و چینی است بنابراین باید کاری کرد تا وجود این آثار در فروشگاه‌های شهر زشت و غیرفرهنگی جلوه کند.

وی خاطرنشان کرد: حجم زیاد مسافران در شهر لالجین در تعطیلات عیدفطر نشان داد که سفال‌های ساخت داخل ارزشمندتر از کالاهای خارجی است بنابراین جای هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مالمیر با اشاره به اینکه عدم آشنایی با بازاریابی و قانون کار و چگونگی نوآوری از جمله مشکلاتی است که واحدهای تولیدی کوچک شهر لالجین از آن رنج می‌برند، ادامه داد: با توجه به عدم آشنایی واحدها با این مشکلات، دلالان تولیدات آنها را با سود کم خریداری می‌کنند بنابراین تا جایی که ممکن است باید تولیدکنندگان را با بازار آشتی دهیم چرا که هنوز بسیاری از بزرگان تولید به این نتیجه نرسیده‌اند تبلیغات سرمایه‌گذاری است نه هزینه!

وی افزود: اگر آموزش‌های لازم در این زمینه انجام شود می‌توان تولیدکنندگان را توانمند کرد به طوریکه کارها و تلاش‌های زیادی برای مطرح شدن لالجین در این چند ماه صورت گرفته که یکی از مهمترین فاکتورهای لالجین، برند آن است که باید از آن به نحو مطلوب و بدون حضور دلالان و واسطه‌ها استفاده کرد.

مالمیر تعداد واحدهای تولیدی لالجین را هزار واحد دانست که شش درصد از سهم شاغلان استان را هنرمندان صنایع دستی تشکیل می‌دهند و عنوان کرد: ایجاد فرصت‌های شغلی و ارزش‌افزوده نقش مهمی در توسعه اقتصاد استان دارد به طوری که برای توسعه صادرات و در نتیجه اقتصاد گام‌های خوبی خواهیم برداشت.

وی در ادامه به سایر ظرفیت‌های گردشگری همدان اشاره و تصریح کرد: ایجاد خانه‌های بوم‌گردی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در روستاها از دیگر فرصت‌های مناسب در استان همدان است که می‌توان در جهت افزایش گردشگری از آنها بهره برد.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید