امروز: جمعه, ۲ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 21 جماد أول 1446 | 2024-11-22
کد خبر: 56626 |
تاریخ انتشار : 08 اسفند 1394 - 22:32 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

خودروسازان داخلي در خدمات پس از فروش موفق به جلب رضايت مشتريان نشده‌اند سبقت خودروسازان خارجی در مشتری‌مداری اقتصاد > تجاری – مالی – عذرخواهی، استعفاء، جریمه و زندانی‌شدن مدیران یا فراخوان، پرداخت غرامت و خسارت به مشتریان و دستگاه‌های نظارتی، شیوه‌ای متداول در شرکت‌های خودروسازی جهان برای رفع عیوب احتمالی خودروهای عرضه شده و استیفای حقوق […]

خودروسازان داخلي در خدمات پس از فروش موفق به جلب رضايت مشتريان نشده‌اند

سبقت خودروسازان خارجی در مشتری‌مداری

اقتصاد > تجاری – مالی – عذرخواهی، استعفاء، جریمه و زندانی‌شدن مدیران یا فراخوان، پرداخت غرامت و خسارت به مشتریان و دستگاه‌های نظارتی، شیوه‌ای متداول در شرکت‌های خودروسازی جهان برای رفع عیوب احتمالی خودروهای عرضه شده و استیفای حقوق مشتریان است.

اما خودروسازان ايراني همچنان از رعايت حداقل حقوق مشتريان و ارائه خدمات پس از فروش مناسب طفره مي‌روند.
خودروسازان بزرگ دنيا معمولا پس از كشف معايب يا آشكار شدن تقلب‌ها، نه‌تنها با اعلام فراخوان عمومي نسبت به رفع رايگان نواقص خودروهاي توليدي اقدام مي‌كنند بلكه متعهد به پرداخت خسارات جاني و مالي احتمالي ناشي از اين عيوب بوده و در مدت زمان رفع عيب نيز با ارائه خودروي جايگزين يا پرداخت خسارت خواب خودرو سعي در جلب رضايت مشتريان دارند.

برخي دعاوي حقوقي مطرح شده چند سال اخير در مورد سهل انگاري شركت فيات-كرايسلر، سوئيچ‌هاي معيوب جنرال موتورز، استفاده از ايربگ‌هاي معيوب توسط هوندا، مشكل پدال گاز خودروهاي تويوتا، رسوايي فولكس واگن به‌دليل تقلب در آلايندگي خودروهاي اين خودروساز آلماني يا فراخوان اخير ولوو و… نمونه‌هايي از توجه به مشتري‌مداري در شركت‌هاي خودروسازي جهان و تأمين حقوق مصرف‌كنندگان است.

اين در حالي است كه خودروسازان ايراني نيز گرچه براساس تكاليف مطرح در ‌ماده3 قانون حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو يا ماده 47و5 اصلاحيه آيين‌نامه اجرايي اين قانون كه هنوز در انتظار ابلاغ هيأت وزيران است يا ساير قوانين ملزم به جبران خسارت جاني و مالي ناشي از سهل‌انگاري در تأمين به موقع قطعات استاندارد و خواب خودرو هستند اما هنوز هم در بسياري از موارد با وجود تعداد انبوه مراكز خدمات پس از فروش، پذيرش خودروهاي معيوب به سختي صورت گرفته و يا مشتريان پس از چند روز خواب خودرو ناشي از تعميرات يا تأمين قطعات در اين نمايندگي‌ها، بدون هيچ‌گونه عذر خواهي يا پرداخت خسارتي، سرگردان مي‌شوند. حتي در مواردي مانند آتش‌سوزي خودروها، نقص كمربند ايمني و ساير مشكلات ايمني خودروها كه منجر به از دست رفتن جان و مال مشتريان شده نيز خودروسازان داخلي به جاي جبران خسارات و عذرخواهي از مشتريان، سعي در فرافكني و انداختن گناه نواقص و شكل‌گيري سوانح به دوش ديگران دارنديا بهانه‌هايي مانند تحريم را مطرح كرده‌اند.

  • از جنرال موتورز تا هوندا و فولكس

جنرال موتورز: جنرال موتورز پس از گذشت 11سال به‌دليل گزارش‌هايي در مورد صدها تصادف و كشته‌ مربوط به سوئيچ احتراق معيوب خودروهاي خود ناچار به فراخوان شد. با افزايش آمار كشته‌هاي تأييد شده تصادفات مربوط به اين مشكل به 56نفر، اين خودروساز تا سپتامبر گذشته با فراخوان 34ميليون خودرو 7. 2ميليارد دلار براي تعمير و هزينه‌هاي ديگر اين فراخوان‌ها پرداخت كرده است. بنابر اعلام صندوق پرداخت غرامتي كه از سوي جنرال موتورز تشكيل شده، اين شركت حداقل يك ميليون دلار براي كشته‌شدگان، 300هزار دلار براي همسر و 300هزار دلار براي هر يك از افراد تحت سرپرستي‌ هر قرباني و حداقل 20هزار دلار بابت هزينه‌هاي درمان مصدومان، خسارت پرداخت خواهد كرد. همچنين تحقيقات كنگره، رگولاتورها و وزارت دادگستري آمريكا در مورد تعلل 11ساله در اعلام مشكل سوئيچ احتراق توسط جنرال موتورز ادامه دارد.

هوندا: تركيدگي كسيه‌هاي هواي شركت تاكاتا مصداق ديگري از تأمين خسارت مشتريان است. موضوعي كه باعث فراخوان 5. 7ميليون دستگاه خودرو از سال2008و محكوم شدن اين شركت به پرداخت غرامت 70ميليون دلاري از سوي سازمان ملي ايمني ترافيك آزاد‌راه‌‌هاي آمريكا شد و درصورتي كه اين خودروساز نتواند فهرستي از تعهدات را انجام دهد، ملزم به پرداخت 130ميليون دلار جريمه ديگر مي‌شود.

فيات- كرايسلر: اين خودروساز ايتاليايي- آمريكايي موافقت كرد تا براي فيصله دادن به تحقيقات آمريكا درباره كوتاهي اين خودروساز در افشاي گزارش‌هاي كشته‌ها و مصدومان تصادفات خودروهايش كه بايد مطابق قانون مصوب سال 2000به سازمان ملي ايمني ترافيك آزادراه‌هاي آمريكا تسليم مي‌شد، محكوم به پرداخت 70ميليون دلار جريمه شد. اين شركت همچنين در توافق جداگانه ديگري قبول كرد تا 105ميليون دلار جريمه به‌دليل تأخير در فراخوان 11ميليون خودروي معيوب خود پرداخت كند.

فولكس واگن: تقلب شركت فولكس واگن در مورد ميزان آلايندگي محصولاتش موجب شده تا اين شركت علاوه بر الزام به پرداخت خسارت ناشي از اين تقلب به مقامات آمريكايي، با دغدغه چگونگي پرداخت غرامت به خطر افتادن سلامت مشتريان و رفع نقص فني ناشي از اين تقلب مواجه شود. مدير صندوق جبران خسارت فولكس واگن اعلام كرده است، اين خودروساز بسته جبراني سخاوتمندانه‌اي به حدود 600هزار مالك خودروي ديزلي آلاينده در آمريكا پرداخت مي‌كند. به گفته كنت فاينبرگ، اين خودروساز هنوز درباره آنكه بايد به مالكان خودروهاي آلاينده پول نقد، بازخريد يا تعمير و تعويض خودرو را پيشنهاد كند، تصميم نگرفته است.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید