امروز: چهارشنبه, ۵ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 24 جماد ثاني 1446 | 2024-12-25
کد خبر: 305873 |
تاریخ انتشار : 12 شهریور 1398 - 15:20 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر رئیس کل گمرک ایران دلایل ماندگاری (دپو) کالاهای ترخیص نشده را اعلام نمود. به گزارش صلح خبر، مهدی میراشرفی گفت: در گمرکات دنیا معمولاً مانده معقولی از کالا وجود دارد که برخی اوقات از آن به‌عنوان رسوب یا دپوی کالا نام برده می‌شود و در مورد بنادر ما این […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

رئیس کل گمرک ایران دلایل ماندگاری (دپو) کالاهای ترخیص نشده را اعلام نمود.

به گزارش صلح خبر، مهدی میراشرفی گفت: در گمرکات دنیا معمولاً مانده معقولی از کالا وجود دارد که برخی اوقات از آن به‌عنوان رسوب یا دپوی کالا نام برده می‌شود و در مورد بنادر ما این موضوع به شکلی است که اگر کالایی در بنادر نباشد ممکن است نگرانی‌هایی را به وجود آورد. البته این به آن معنا نیست که در روند ترخیص مشکل وجود دارد.

رئیس کل گمرک خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات انجام شده هر یک روز معطلی در ترخیص و ماندگاری کالا معادل یک درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌کند که این امر رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی ما را کاهش می‌دهد و کالاهای وارداتی را برای واحدهای تولیدی و در نهایت مصرف‌کننده نهایی گران‌تر می‌کند. نکته دیگر آن است که ما کالاهای اساسی را به طور مستقیم از کشتی به کامیون انتقال داده و ترخیص می‌کنیم، یعنی اگر کالا مجوزهای بهداشتی و قرنطینه‌ای را داشته باشد، گمرک حتی ابتدا حقوق و عوارض گمرکی را وصول نمی‌کند و درصدی از کالاها را با ضمانت‌نامه ترخیص می‌کند.

میراشرفی تصریح کرد: اگر غیر از این بود نمی‌توانستیم ظرف پنج ماه گذشته ۶۰ میلیون تن کالا صادر و ۱۴ میلیون تن وارد کنیم. این نشان‌دهنده پویایی این بخش است، هر چند که جا دارد این روند تسریع شود و مدت ماندگاری به حداقل خود برسد.

صادرات ۴ برابر واردات است

وی اظهار کرد: در برخی مواقع نیز دلیل ماندگاری کالا آن است که مبالغ مربوط به ارزش کالا از طریق سیستم بانکی هنوز به فروشنده انتقال نیافته و فروشنده هم اسناد مالکیت را به خریدار ارائه نکرده که این امر موجب معطلی می‌شود. این مدت زمان بعد از تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین نه ما و نه سازمان‌های مجوزدهنده هیچکدام در این زمینه مقصر نیستیم و این ماندگاری در واقع آثار تحریم است که هم انتقال پول را سخت‌تر کرده و هم اخذ اسناد مالکیت را با دشواری مواجه کرده است. خوشبختانه با وجود همه مضایق ما در بحث واردات و صادرات خوب عمل کرده‌ایم؛ به طوری که صادرات ما چهار برابر واردات است.

میراشرفی تأکید کرد: در بحث کالاهای اساسی ما در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قریب به دو میلیون تن کالا بیشتر از گمرک ترخیص کرده‌ایم. سال گذشته در این مدت ۷.۹ میلیون تن کالای اساسی وارد شده بود در حالی که این رقم امسال به ۹.۶ میلیون تن رسید.

رئیس کل گمرک یادآور شد: معمولاً در بنادر با توجه به ظرفیت آنها کالا تخلیه و بارگیری می‌شود و بزرگترین بندر کالاهای فله‌ای ما بندر امام خمینی(ره) با ظرفیتی بالغ بر ۲.۷ تا سه میلیون تن است که اکنون برخی اوقات تا ۴.۳ میلیون تن کالا در آن وجود دارد که بیش از ظرفیت این بندر است و علت آن هم بحث ذخایر استراتژیک و امنیت غذایی مردم است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید