همزمان با رونمایی از سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تأسیسات گردشگری، گزارشی از وضعیت استاندارد هتلها و گرانی سفر در ایران داده شد. به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، روحالله حسینزاده ـ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ در آیین رونمایی از این سامانه با حضور ارزیابها و جمعی از […]
همزمان با رونمایی از سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تأسیسات گردشگری، گزارشی از وضعیت استاندارد هتلها و گرانی سفر در ایران داده شد.
به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، روحالله حسینزاده ـ مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی ـ در آیین رونمایی از این سامانه با حضور ارزیابها و جمعی از شرکتهای تطبیق و برخی فعالان گردشگری، که صبح شنبه دهم تیرماه ۱۴۰۲ در یکی از هتلهای چهار ستاره تهران برگزار شد، گفت: این سامانه موضوعات مختلف تاسیسات گردشگری از جمله هتلها و مراکز خدمات اقامتی را ساماندهی میکند و استانداردسازی حکمرانی با استفاده از بخش خصوصی رخ خواهد داد.
او در عین حال تاکید کرد: شرکتهای تطبیق حذف نمیشوند، ولی به این جریان کمک میکنند تا استانداردسازی تأسیسات، یکپارچه رخ دهد. تاکید میکنم بخش خصوصی با راهاندازی این سامانه آسیب نمیبیند.
حسینزاده همچنین از پیگیری گردشگری سلامت، سامانههای سرمایهگذاری و «ایرانبین» خبر داد.
بیش از ۴۰ درصد هتلهای ۴ و ۵ ستاره در ایران گواهی استاندارد دارند
یحیی نقیزاده ـ مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در ادامه با یادآوری اینکه تطبیق براساس قوانین به عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا نسبت به ارزیابی خدمت مطابق با قیمتگذاری اقدام کند، گفت: درحال حاضر حدود ۱۱ هزار تأسیسات گردشگری که دارای پروانه بهرهبرداری هستند، باید در چرخه ارزیابی قرار گیرند. البته بیش از ۵۰ درصد این تأسیسات در چرخه ارزیابی هستند و بیش از ۸۰ درصد هتلهای کشور نیز در چرخه قرار گرفتهاند و بر این اساس، بیش از ۴۰ درصد هتلهای ۴ و ۵ ستاره گواهی استاندارد گرفتهاند.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری افزود: این سامانه نسخه جدیدی از سامانه قبلی، پس از آسیبشناسی آن است که به شکل سنتی و دستی انجام میشد.
او اضافه کرد: بخش دیگری از ماموریت این سامانه، صدور و تمدید مجوز مدیران شرکتهای تطبیق و ارزیابها است.
نقیزاده همچنین از راهانداری سامانه دیگری توسط شرکتهای دانشبنیان درباره ضوابط استانداردهای ساخت و احداث هتل از سال گذشته خبر داد.
دروغ میگویند که سفر هوایی در ایران ارزان است
حرمتالله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران ـ نیز در این مراسم گفت: گردشگری در دنیا جایگاه ویژهای دارد و ما به عنوان بخش دولتی و خصوصی نتوانستیم از این جایگاه استفاده کنیم. بعد از کرونا رخوت عجیبی در گردشگری به وجود آمده و خیلیها ناامید از این هستند که نمیتوانند کاری انجام دهند. درحالی که رشد و سرعت کشورها در گردشگری فزاینده است. در این مسیر لازم است دولت کمک کند و دست یاری به بخش خصوصی بدهد تا کنارهم بودن را تجربه کنیم.
رفیعی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ سفرهای هوایی، اظهار کرد: باور داشته باشیم بسته سفر در ایران گران است. در همین بخش پرواز، در چند سال اخیر به بهانههای مختلف چقدر تلاش شد تا قیمتها را بالا ببرند.
او خطاب به رییس فراکسیون گردشگری مجلس که در این مراسم حاضر بود، گفت: (شرکتهای هواپیمایی) دروغ میگویند که قیمتهایشان پایین است. با آن ادبیات به مردم اتوبوسسوار میگویند، شما ۲۰ سال پیش کجا بودید و چه داشتید، الان که هر کدام ۱۰ تا ۲۰ هواپیما دارید از کجا آوردهاید؟ ایرلاینها همه بنگاهداری میکنند. چرا یک باشگاه فوتبال باید ایرلاین داشته باشد؟ حق ندارید با این حرفها جیب مردم را خالی کنید. فقط کافی است بررسی کنید ایرلاینها در سالهای گذشته چقدر حمایت مالی شدند و چقدر ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند، درحالیکه قاطعانه میگویم بعضی از هواپیمایشان را از آشیانه تکان ندادند. بروید دنیا را ببینید وضعیت خدمات و نرخهای سفرشان چگونه است. در روسیه و مصر سفر ارزانتر از ایران است. اینها مشکلات ماست که نمیتوانیم به جایی برسیم. مجلس حداقل یک کارگروهی تشکیل دهد.
نقد نماینده مجلس به دادههای ضعیف سفر در ایران
محمدرضا دشتی اردکانی ـ رییس فراکسیون گردشگری مجلس ـ در ادامه این مراسم گفت: برنامه هفتم توسعه در مجلس درحال بررسی است. کمیتههای آن تشکیل شده است. از امروز صبح بحث گردشگری را در کمیته خواهند داشت. وزارتخانه کاملا روی این برنامه مسلط است.
او ادامه داد: درباره پیشنهادی که مطرح شد مجلس برای گرانی سفر کمیته تشکیل شود، خودتان (بخش خصوصی) باید این کار را انجام دهید، دولت و مجلس فقط باید نظارت کنند. البته که خود بخش خصوصی باید ارزیابی و نظارت کند. مثلا درباره گواهی استانداردی که به هتلها داده شد چه کسی بهتر از هتلداران میتواند درباره این گواهی کیفیت نظر بدهد؟
ضمن اینکه مصرفکنندهها و مردم هم میتوانند بهترین ارزیابها باشند. در این سامانه باید نظرات مردم لحاظ شود و مردم باید بتوانند نمره بدهند.
این نماینده مجلس سپس از شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی که مجری این سامانه است، درخواست کرد به تهیه داده و محتوای گردشگری استانها توجه بیشتری نشان دهد و افزود: داده های گردشگری به حدی ضعیف است که حتی اهالی سه استان اصفهان، یزد و فارس از داشتههای یکدیگر اطلاع کافی ندارند. حتی خود من که رییس فراکسیون گردشگری در مجلس هستم و به سفر و گردشگری علاقهمندم از داشتههای سراسر کشور اطلاعات کاملی ندارم.
به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، در ادامه این مراسم، به هتل چهار ستارهای که محل برگزاری این مراسم بود، نخستین گواهینامه استاندارد که از طریق این سامانه صادر شده است، اعطا شد.
همچنین درباره ضرورت راهاندازی این سامانه توضیح داده شد که “سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تأسیسات گردشگری” با هدف ارتقا، تمدید و صدور گواهینامه راهاندازی شده است؛ چرا که مدل قبل اتلاف وقت و هزینه را به دنبال داشت. ضمن اینکه نظارت حاکمیتی کند و دسترسی به آمارها محدود بود و در نمونه جدید این آسیبها با هدف کاهش خطای انسانی، برطرف شده است.
انتهای پیام