به گزارش صلح خبر مهدی میرزایی در نشست خبری معاونت محیط زیست انسانی که با موضوع آلودگی هوا امروز (۱۵ مرداد) در سازمان محیط زیست برگزار شد با اشاره به موضوع تولید سواری دیزلی که اخیرا توسط ایران خودرو دیزل مطرح شده است ،گفت: سازمان محیط زیست به جد با چنین درخواستی مخالف است.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهدیم که این خودروساز برای رسیدن به هدف خود پیگیریهای جداگانهای انجام میدهد اما سازمان محیط زیست با وجود اعلام مخالفت و اعلام نظر کارشناسی خود در این باره، برای بررسی مجدد این موضوع را به کنسرسیوم دانشگاههای عالی کشور محول کرده است.
رئیس مرکز ملی هوا با اشاره به اینکه کنسرسیوم دانشگاههای عالی کشور با تولیگری دانشگاه تهران به منظور بررسی مسائل زیست محیطی تشکیل شده است، گفت: موضوع تولید سواری دیزلی نیز به این کنسرسیوم احاله شد تا اساتید دانشگاه در این موضوع اظهار نظر کند. اخیرا این کنسرسیوم مخالفت خود را با طرح تولید سواری دیزلی بهصورت مکتوب به سازمان محیط زیست ارائه داده و اعلام کرده است که تولید سواری دیزلی به لحاظ کارشناسی مورد تایید نیست و در صورت تولید اثرات جبران ناپذیری بر سلامت مردم در سالهای طولانی خواهد داشت.
میرزایی تاکید کرد: در صورت تولید سواری دیزلی در ایران شاهد تجارت آلایندگی خواهیم بود. لازم به ذکر است سن فرسودگی که برای سواری دیزلی در نظر گرفته شده ۲۰ سال است. در نتیجه در صورت تولید و ورود این دستگاهها به چرخه مصرف آسیبهای جبران ناپذیری در حوزه آلودگی هوا به مردم وارد میشود و یک بدعت و رویه غلط پایه گذاری میشود که کل کشور را تا سالها با چالش مواجه خواهد کرد.
انتقاد شدید از وزارت کشور به دلیل عدم اجرای قانون فیلتر دوده
وی در ادامه با انتقاد از عدم اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی گفت: طبق این مصوبه در سال ۹۳ وزارت کشور موظف شد که اقدامات لازم را برای تجهیز ناوگان دیزلی به فیلتر دوده انجام دهد اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه دولت توسط وزارت کشور صورت نگرفت.
میرزایی در ادامه همچنین از حذف بودجه فیلتر دوده توسط شورای اسلامی شهر تهران انتقاد کرد و گفت: سال گذشته قرار بود بودجهای برای نصب فیلتر دوده روی اتوبوسهای کار کرده اختصاص داده شود که متاسفانه شورای شهر تهران با اختصاص این ردیف بودجه مخالفت کرد که جای تاسف دارد.
توزیع ناپایدار گازوئیل یورو۴ در کشور
رئیس مرکز ملی هوا همچنین با اشاره به توزیع ناپایدار سوخت دیزل یورو۴ در برخی جایگاههای توزیع سوخت کشورگفت: بر اساس مصوبهای که از سوی دولت ابلاغ شده وزارت نفت باید در فهرست مشخص شدهای از جایگاههای توزیع سوخت در کلانشهرها و جادههای مواصلاتی اقدام کند. متاسفانه به دلیل تحریم یا سایر مسائل در برخی جایگاهها سوخت دیزل یورو۴ به صورت پایدار توزیع نشده، انتظار داریم وزارت نفت پیگیریهای لازم را در این زمینه انجام دهد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در ادامه با اشاره به روند کند اسقاط خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده گفت: متاسفانه اخیرا ماده ۱۱ آئیننامه ماده ۲ قانون هوای پاک بهمدت یک سال به تعویق افتاد. این مصوبه اشاره داشت که پلاک گذاری هر موتور بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده است همچنین موتورهای برقی از اسقاط معاف بودند. همچنین طبق این ماده موتورهای برقی از این قاعده مستثنی بودند.
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۲ آئیننامه ماده ۲ قانون هوای پاک موتورسیکلت سازان موظف بودند که در هر دوره سه ماهه ۱۰ درصد محصولات خود را به تولید موتورسیکلت برقی اختصاص دهند. در غیر اینصورت باید در ازای این ۱۰ درصد، سه دستگاه فرسوده را از رده خارج میکردند. متاسفانه با درخواست موتورسیکلتسازان و حمایت وزارت صنعت این دو ماده مهم از قانون هوای پاک برای یک سال عقب افتاد.
میرزایی تاکید کرد: متاسفانه تعویق یا تعلیق مواد قانون هوای پاک بدون اطلاع سازمان محیط زیست انجام میشود این در حالیست که سازمان محیط زیست برای بررسی یک پیشنهاد یا طرح باید یک سال پیگیری یا دوندگی داشته باشد تا بعد از بررسی پیشنهاد در کمیسیونهای تخصصی در دولت به رای گذاشته شود اما شاهدیم که مصوبات و مواد قانون هوای پاک بدون طی کردن این مراحل و بدون بررسی در کمیسیونهای تخصصی و کمیسیون زیربنایی دولت تنها با درخواست موتورسیکلتسازان یا وزارت صنعت به تعویق میافتد و سازمان محیط زیست نسبت به این روال به شدت معترض است.
ادامه دارد