به گزارش صلح خبر، سیدجواد حسینی امروز در هشتمین جشنواره دانشآموزی جابربن حیان که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، با بیان اینکه سند تحول بنیادین مبنای فعالیتهای آموزش و پرورش است که ۱۳۱ راهکار برای تحقق اهداف آن تدوین شده، اظهار کرد: یکی از راهکارهای سند تحول بنیادین نوآوری در تحقیق، خلاقیت، فعالیتهای مهارتی و عملی برای تمام دانشآموزان در مراحل مختلف تحصیلی است.
ضرورت کاهش ساعت درسی و افزایش مهارت محوری دانشآموزان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه علاوه بر برنامه درسی که یک برنامه حجیم و سنگین است، قصد داریم دانشآموزان را از زیر بار سنگین برنامه درسی نجات دهیم، افزود: برنامه درسی ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزشهای نظری از اول ابتدایی تا پایه دوزادهم را هدفگذاری کرده؛ در حالیکه میانگین آن در دنیا ۸ هزار ساعت بیشتر نیست؛ یعنی ۴۹۰۰ ساعت برنامه کلاسی درسی داریم که علاوه بر هزینههای زیاد برای آموزش و پرورش، آثار مطلوب کمتری هم دارد، لذا باید این ساعات را کاهش داده و در عوض به موضوعات مبتنی بر مهارتمحوری، هنر و فعالیتهای انگیزشی دانشآموزان بپردازیم، البته این موقعیتها خوشبختانه در نظام آموزش و پرورش وجود دارد اما باید تقویت شود.
وی با تاکید بر اینکه رسالت آموزش و پرورش ساختن و فرصت آفرینی موقعیتهای متعدد یادگیری به عنوان یکی از اساسیترین بندهای سند تحول بنیادین است، گفت: این رسالت مسئولان، مدیران، معلمان و اولیا را بر آن میدارد که برای دانشآموزان در فعالیتهای مدرسه و فرا مدرسه موقعیتهای جدید یادگیری خلق کنند.
حسینی با بیان اینکه سقف دانشمندی از دوره بزرگسالی و میانسالی به دوره کودکی تغییر شکل داده است، تصریح کرد: ما امروز دانشمندان خردسالی داریم که اگر به نسبت گذشته مقایسه کنیم مانند دانشمندان بزرگسال به خلاقیت و نوآوری روی آورردهاند.
پرهیز از آزمون گرایی و نمره گرایی در دوره ابتدایی
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امروز رمز توسعه در آموزش و پرورش برای داشتن جامعهای فعال و پویا توجه به آموزشهای دوره ابتدایی است. لذا جامعه برای رسیدن به توسعه باید به آموزش ابتدایی که اصل و مبناست اهمیت بیشتری دهد؛ ما برای اینکه اینها را دریابیم باید از آزمون گرایی و نمره گرایی در این دوره و کلاسهای تقویتی مکمل و برگزاری امتحان خودداری کنیم و دانشآموزان را با ایجاد فرصتهای مناسبی مثل جشنواره جابر بن حیان به سمت رشد و تعالی هدایت کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از برنامههای آموزش و پرورش این است که کودکان را به سرعت وارد دوران بزرگسالی کنیم، گفت: جشنوارههایی از این دست فرصتهای انگیزشی و هنری را فراهم میکند تا دانشآموزان متناسب با علاقه و تلاششان شکوفا شوند و مشارکت جامعه هدف را نیز به سمت خود جذب کنند.
انتهای پیام