محسن پورسیدآقایی در گفت وگو با صلح خبر، در واکنش به اقدام مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در راستای تلاش برای تولید سواریهای دیزلی با بیان اینکه استفاده از خودروهای دیزلی در برخی کشورهای اروپایی رایج است اما این کشورها نیز در حال تجدید نظر در استفاده از خودروهای دیزلی هستند، اظهارکرد: معمولا براساس منشاء آلایندگی هوا از موتورهای مختلفی برای خودرو استفاده میشود یعنی در شهرهایی که از خودروهای دیزلی استفاده میشود، منشا آلودگی ذرات معلق نیست.
وی افزود:در تهران نوع آلایندگی متفاوت است و منشاء اصلی آلودگی در شهرمان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است این در حالیست که خودروهای دیزلی تولید کننده بخش اعظمی از ذرات معلق هستند، پس چه دلیلی دارد که از خودروهای دیزلی استفاده کنیم که آلایندگی را افزایش میدهند؟
پورسیدآقایی با بیان اینکه تاکنون سواری دیزلی وارد شبکه حمل نقلی نشده است و به دلیل مسائل آلایندگی صلاح نیست که وارد شود، گفت: در شهرهایی که از این نوع خودروها استفاده میشود، میزان و شدت آلودگی هوای کمتر است و عمده مشکل آنها در زمینه آلودگی هوا، گازهای خروجی از بنزین است اما در شهری مانند تهران علت آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است پس چه دلیلی دارد که سوخت دیزلی که تولید کننده ذرات معلق است را در کشور احیا کنیم؟
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بهتر است از ورود خودروهای سواری دیزلی به تهران خودداری شود،گفت: با این حال مرجع اصلی تایید یا عدم تایید این پیشنهاد شرکت خودروساز، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد است و باید نسبت به قبول این طرح هوشیار باشند.
انتهای پیام