به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر برای ایجاد کسب و کار موفق اینترنتی باید دانش ایجاد کسب و کار را داشته باشیم. یکی از این امور دانش لازم برای ایجاد کسب و کار و استقرار کسب و کار است. از شناسایی و تشخیص فرصت کارآفرینانه تا تست و سنجش ایده ها و سپس راه اندازی […]
به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر برای ایجاد کسب و کار موفق اینترنتی باید دانش ایجاد کسب و کار را داشته باشیم. یکی از این امور دانش لازم برای ایجاد کسب و کار و استقرار کسب و کار است. از شناسایی و تشخیص فرصت کارآفرینانه تا تست و سنجش ایده ها و سپس راه اندازی اولیه کسب و کار و ارائه MPV موارد ، همگی لازمه راه اندازی یک کسب و کار موفق می باشد.
در اینجا 2 گام از 25 گام ایجاد کسب و کار اینترنتی را بصورت خلاصه برای علاقمندان قرارداده ایم.
گام 9 ده مشتری بعدی خود را شناسایی کنید
برای شناخت ویژگی های کاربران نهایی، علاوه بر شناسایی و ایجاد کاربر نما باید سایر مشتریان بالقوه را هم شناسایی کنیم تا از فروش محصول مان مطمئن شویم
در واقع یکی از خطرات تمرکز صرف بر کاربر نما جزئی شدن بیش از حد کسب و کار است. برای پیشگیری از این موضوع ما باید در گام اول کل بازار در دسترس را محاسبه نماییم و در گام دوم فهرست ۱۰ مشتری بالقوه که با کاربر نهایی ما تناسب داشته باشند را تهیه کنیم و برای تایید و اصلاح تحقیقات اولیه بازار با آنها ارتباط برقرار کنیم.
اگر این ده مشتری شبیه کاربر نمای ما باشند میتوانیم تا حدود زیادی مطمئن باشیم که کسب و کارمان موفق خواهد شد و دیگران را هم متقاعد خواهد کرد اما اگر در این مرحله با مشکل مواجه شدیم میتوانیم به عقب برگردیم و نقایص و اشتباهات را شناسایی و اصلاح کنیم
به عبارتی این اولین آزمون سیستم ماست و با استفاده از این ده مشتری بالقوه و مصاحبه با آنها، تمام آنچه در هشت گام قبلی ساخته ایم را مورد سنجش قرار میدهیم.
معمولا در این مرحله با بازخوردهای منفی رو به رو خواهیم شد و این یک امر طبیعی است چون بعید به نظر می رسد که تا این مرحله همه کارها را بی نقص انجام داده باشیم اما اگر تنها بازخوردی که دریافت میکنیم این باشد که همه چیز خوب است در این صورت احتمالاً محصول ما برای مشتری چندان ارزش و اهمیتی ندارد در حالی که اگر مشتری بازخورد منفی بدهد نشان می دهد نسبت به محصول ما اهمیت میدهد و برایش ارزش دارد
یکی از مزایای شناخت و تماس با آینده مشتری کاهش ریسک کسب و کار و هدایت آن به مسیر موفقیت است
چگونه این گام را تکمیل کنیم
- در مرحله اول از این گام باید از بین مشتریان، فهرست ۱۰ مشتری بالقوه را که با معیارهای با متناسب بوده و به محصول مان علاقه مند باشد پیدا کنیم و همه اطلاعات مربوط به آنها را در فهرست آن اضافه کنیم. برای این کار ممکن است به 20 تا 30 مشتری نیاز داشته باشیم. این مشتریان باید شبیه به یکدیگر و کاربرنمای ما باشد و اگر این چنین نبود باید فهرست را بازبینی کنیم یا در مورد کاربر نمای خودمان تجدید نظر کنیم.
- در مرحله دوم باید با هریک از مشتریان بالقوه فهرست مان تماس بگیریم و در مورد مشخصات محصول و ارزش پیشنهاد شده از آنها پرس و جو کنیم نکته مهم در این مرحله آن است که حالت فروشنده به خود نگیریم و به دنبال این باشیم که آیا مواردی که تاکنون به دست آوردهایم با نیازهای مشتری همسو است یا نه در واقع به دنبال این هستیم که آیا فرضیههای ما در مورد اولویتهای کاربرنما درست انتخاب شده اند یا نه
- اگر مشتری فرضیههای مراحل قبل ما را تایید کرد و به محصول علاقهمند بود می توانیم بپرسیم که اگر محصول ارائه شود آن را خریداری می کند یا نه و در صورتی که پاسخ مثبت بود می توانیم از او درخواست پیش پرداخت کنیم، در این مرحله باید مطمئن شویم که مشتری برای خرید محصول شرط خاصی دارد یا نه
- اگر بازخورد مشتری با فرضیه های ما متناسب نبود باید بررسی کنیم که این بازخورد چه تاثیری بر تحلیل های ما دارد. نکته مهم این است که در مصاحبه ها از واکنش های سریع و هیجانی خودداری کنیم حتی اگر میان محصول ارائه شده و انتظارات مشتری تفاوت زیادی وجود داشته باشد
- پس از تماس با تمام مشتریان بر اساس دادههای به دست آمده باید فرضیات خود را بررسی کنیم و مشخص کنیم آیا نیاز به تماس با مشتریان بیشتری داریم یا نه هدف ما دستیابی به ده مشتری علاقهمند به محصول مان است که با کاربرنمایمان منطبق باشند
- اگر نتوانیم فهرستی از ۱۰ مشتری علاقمند به محصول منتهی کنیم باید در بازار خط مقدم ساحلی خودمان تجدید نظر کرده و بازبینی کنیم.
- در مجموع هنگام اگرچه از نظر مفهومی ساده به نظر میرسد اما نیازمند کار زیادی است و نتیجه آن بسیار ارزشمند می باشد باید توجه داشت که فهرست این مشتریان و اطلاعات آنها را نباید با سایر افراد خارج از شرکت به اشتراک گذاشت
آیا کاربر نمای فعلی معتبر است؟
پس از فهرست کردن ۱۰ مشتری بالقوه باید مطمئن شویم که کاربرنمای ما ویژگی مشتری هدف را به خوبی نشان میدهد و با این مشتریان بالقوه همسو است یا نه. ممکن است کاربران ما ما را به سمت تولید محصول هدایت کند که مشتریان هدف آن را نمی خواهند هنگام مقایسه کار برنامه ها با مشتریان بالقوه ممکن است به ویژگی های جدیدی دست پیدا کنیم که باعث بازبینی و بهبود کاربر نما شود و در نهایت به کاربرنمای بهتری از آنچه ترسیم کرده ایم برسیم.
تعامل با بازخورد منفی
بازخوردهای منفی اطلاعات ارزشمندی را به ما میدهند و ممکن است نشانه های آن باشند که در پژوهش های انجام شده و داده های جمع آوری شده تا این مرحله خطایی وجود داشته است. نتایج منفی در یک گام باعث خاتمه کسب و کار نمی شود اما ادامه کار با طرح معیوب که بر مبنای امید و آرزو است می تواند باعث شکست کار شود.
گام 10
تا این گام صرفاً بر برآورده کردن نیازهای مشتری هدف تمرکز کردیم اما در این گام به دنبال فوت کوزه گری کسب و کارمان خواهیم رفت و آن چیزی نیست جز شایستگی محوری
شایستگی محوری همان چیزی است که باعث می شود محصول ما نسبت به دیگر رقبا کارآمدتر و به ویژه تر بوده و دیگران نتوانند به راحتی آن را تقلید نمایند شایستگی محوری می تواند بخش بسیار کوچکی از کل کار باشد اما بدون آن محصول ما ارزش چندانی نخواهد داشت
برای پیدا کردن شایستگی محوری باید به دنبال این باشیم که چه کاری را بهتر از دیگران انجام می دهیم و محصول مان چه مزیتی دارد که رقبای دیگر نمی توانند به سادگی از آن تقلید کنند
مثال هایی از شایستگی محوری
شایستگی محوری با توجه به موقعیت و محصول یا خدمتی که ارائه می کنیم می تواند انواع مختلفی داشته باشد و تعریف مشخصی برای چگونگی تعیین شایستگی محوری وجود ندارد در ادامه نمونه هایی از انواع شایستگی محوری را ارائه میکنیم
– اثر شبکه ای:
اثر شبکه های تابع قانون متکالف است به این معنی که ارزش شبکه برای هر فردی که در شبکه قرار دارد به طور مستقیم و تصاعدی به تعداد کاربران شبکه مربوط است یعنی شرکتی که کاربر بیشتری دارد ارزشمندتر است بنابراین کاربران جدید هم این شبکه را انتخاب می کنند و در نتیجه آن شبکه قوی تر می شود این پدیده حلقه بازخورد مثبت است به عنوان مثال لینکدین فیسبوک و گوگل از اثر شبکه ای استفاده می کنند مای اسپیس در ابتدای فعالیتش تاحدودی از اثر شبکههای استفاده کرد اما نتوانست آن را برای شایستگی محوری خود به کار ببرد و شکست خورد اما فیسبوک به سرعت سهم خود را از بازار به دست آورد و مای اسپیس را کنار زد
– خدمات مشتریان :
یکی دیگر از انواع چای سگی محوری تمرکز بر ارتقای خدمت ارائه شده بر مشتریان است که باعث می شود در مقایسه با رقبا با سرعت بیشتری به مشتری جذب نماییم و از نوسانات بازار در امان باشیم با داشتن این شایستگی مشتریان به خاطر رضایت از شرکت از طریق گفتگوهای مثبت با دیگران عملاً به نیروی فروش شرکت تبدیل می شوند و این موجب افزایش فروش و جذب شرکت خواهد شد. کسب این شایستگی محوری به گونهای که رقبا نتوانند از آن تقلید کنند بسیار دشوار و اغلب پرهزینه است اما وقتی به نتیجه برسد کارآمد خواهد بود. برای مثال، استرداد وجه بدون درخواست دلیل، نمونهای از این شایستگی محوری است که برخی از شرکت ها مانند دیجی کالا از آن استفاده می کنند.
– کمترین هزینه :
نمونه دیگری از انواع شایستگی محوری این است که با توسعه مهارت ها روابط فرآیند ها ظرفیت ها و غیره بتوانیم کمترین هزینه را نسبت به سایر رقبا در بازار ارائه کنیم این شایستگی بخشی از استراتژی شرکت های آسیایی و چینی است که از آن برای ورود به بازار استفاده می کنند. درواقع اغلب این مورد شایستگی محوری محسوب نمی شود بلکه نوعی استراتژی برای شرکت هایی است که می خواهند پس از ورود به بازار در بخشهای دیگر رقابت کند به عنوان مثال هوندا به عنوان تامین کننده کم هزینه دستگاههای چمن زنی اسکوتر، موتورسیکلت و خودرو وارد ایالات متحده شد اما پس از مدتی دیگر دستگاه های کم هزینه ارائه نداد و شایستگی محوری او قابلیت ساخت موتورهای عالی شد
– تجربه مشتری :
یکی دیگر از انواع شایستگی محوری تجربه مشتری است امروزه یکی از عوامل اصلی موفقیت و رونق فعالیت های کارآفرینی در بازار همین موضوع می باشد.
در این استراتژی شرکت با استخدام افراد مستعد و متعهد و تمرکز بر توسعه و بهبود تجربه مشتری، همواره به دنبال پیشرفت و تعالی محصولات و خدمات خود می باشد. نمونه موفق این شایستگی محوری شرکت اپل است که با بهره مندی از تعهد و توانمندی های شرکت، محصولاتی را تولید میکند که تجربه مشتری را به طرز شگفتانگیزی بهبود میدهد
همانطور که گفته شد انواع مختلفی از شایستگی محوری وجود دارد اما نکته مهم در اینجا تعریف واضح شایستگی محوری است به طوری که کسب و کار همواره برای توسعه آن تلاش کند و اولویت نخست برنامه ریزی و اجرای استراتژی های شرکت باشد به بیان دقیق تر شایستگی محوری آخرین خط دفاعی کسب و کارمان در برابر رقبا می باشد.
چگونه شایستگی محوری مان را تعریف کنیم
در مقایسه با ۹ گام قبلی، تعریف شایستگی محوری یک فرآیند درون نگرتر است. مشخص کردن شایستگی محوری کار ساده ای نیست و باید نکات بسیاری در آن لحاظ شود از قبیل مشتری چه چیزهایی میخواهد چه داراییهایی داریم واقعا دوست داریم چه کار کنیم سایر شرکتهای بازار از عهده انجام دادن چه کارهایی بر میآیند، اهداف شخصی و مالی صاحبان کسب و کار چیست
در عین حال تعریف شایستگی محوری باید به سرعت و به صورت مشخص انجام شود و از دقیق بودن آن اطمینان داشته باشیم زیرا نمیتوانیم مانند سایر عناصر موجود در گام ها، به راحتی آن را تغییر دهیم شایستگی محوری پس از تثبیت باید در طول زمان ثابت بماند زیرا با تغییر آن کسب و کارمان در معرض خطر جدی قرار می گیرد و ممکن است در صورت تغییر شایستگی محوری عملاً همه مزایایی را که به دست آورده ایم از دست بدهیم تغییر شایستگی محوری تنها هنگامی اتفاق می افتد که بتوانیم درباره بازار مشتریان و دارایی های شرکت، بیشتر یاد بگیریم به عنوان مثال موسسان گوگل ابتدا فکر می کردند شایستگی محوری شان برتری فناورانه موتور جستجوی گوگل است اما در نهایت مشخص شد تشکیل مدل جدید کسب و کار در حوزه تبلیغات متنی مبتنی بر جستجو و همچنین اثرات شبکه های آن شایستگی محوری اصلی گوگل است
در مورد مالکیت معنوی و فرهنگ چه می توان گفت؟
میتوان گفت که شایستگی محوری مالکیت معنوی کسب و کار ماست کارآمدی مالکیت معنوی به عنوان شایستگی محوری به صنعت کسب و کار بستگی دارد به عنوان مثال در صنعت پزشکی حق اختراع برای اطمینان از موفقیت محصول یا شرکت جدید اهمیت زیادی دارد اما در صنایع دیگر در اغلب موارد این حق اختراع برای اطمینان از موفقیت کسب و کار کافی نیست چون بازار پویا بوده و اختراعات جدید پیوسته ظاهر می شوند. بنابراین بهتر است شرکت ها علاوه بر داشتن حق اختراع، توانمندی بالایی برای ارائه محصولات نوآورانه داشته باشند و بتوانند با نزدیک ماندن به مشتریان مدیریت قدرتمند محصول و توسعه سریع آن به مزیت ای پایدار و در حال رشد در بازار دست پیدا کنند.
با این حال هر چه شرکت بزرگتر شود حفظ این استراتژی به عنوان تنها شایستگی محوری کسب و کار، دشوار است چون شرکتهای کوچک تر وارد بازار میشوند و اغلب به خاطر کوچک و چابک بودن، سرعت نوآوری شان از شرکت های بزرگ بیشتر است. بنابراین سرعت نوآوری نباید تنها شایستگی محوری شرکت باشد و بهتر است از آن به عنوان محرک برای رسیدن به قدرت های کسب و کار استفاده نمود. به بیان دیگر همه کسب و کارها جدا از شایستگی محوری باید دارای نوآوری سریع باشند.
شایستگی محوری با موقعیت رقابتی تفاوت دارد
مشتریان در خرید محصول به شایستگی محوری توجه نمیکنند بلکه به موقعیت رقابتی ما نگاه میکنند. ما با استفاده از شایستگی محوری می توانیم مزایای خاصی به مشتری ارائه کنیم که برای مشتری تبدیل به ارزش شده و موجب دستیابی موقعیت رقابتی بهتر ما شود. در واقع شایستگی محوری باعث متمایز کردن ما از رقبا میشود به طوری که دیگران نتوانند به سادگی آن را تقلید کند و این بهترین راه برای تمایز بین رقبای کنونی و بالقوه است.
مزیت پیشگامی معادل با شایستگی محوری نیست
مزیت پیشگامی چه شرکتی اشاره دارد که منحصر به سبب پیشگامی در بازار موفق است اما اکثر شرکت های پیشگام در نهایت بازارشان را به شرکتهای تازه وارد با عملکرد بهتر واگذار می کند بنابراین مزیت پیشگامی شایستگی محوری نیست و نمی تواند باعث پیروزی شرکت در بازار شود
بلکه میتواند به شرکتی که شایستگی محوری خوبی برای خود تعریف کرده در جذب و حفظ مشتریان، دستیابی و اثرات شبکه های مثبت استخدام استعدادهای برتر در حوزه مشخص و غیره کمک کند.
انحصاری کردن تامین کنندگان شایستگی محوری نیست
یکی از راه های کسب مزیت رقابتی پیشبینی عناصر کلیدی محصول و انحصاری کردن فروشندگان آن است مثلاً می توان در عوض برآورده کردن اهداف توافق شده یا خرید مقادیر نسبتا انبوه محصول از تامین کننده درخواست انحصار کرد. اما باید توجه داشته باشیم که انحصاری کردن تامین کنندگان مانند مالکیت معنوی یک استراتژی مناسب برای ایجاد خندق اطراف شایستگی محوری است و سبب کند شدن بالقوه میشود اما به هیچ وجه شایستگی محوری ما نیست بلکه دامی است بر سر راه شرکت هایی که قصد تقلید از ما را دارند به عنوان نمونه اپل این استراتژی را به طرز موثری به کار گرفته و از آن برای حفظ سود ناخالص خود استفاده می کنند اما شایستگی محوری اپل در واقع همان تجربه مشتری و تعالی و ارتقای مدل های گذشته است
علاقمندان به ایجاد و فعالیت در کسب و کارهای اینترنتی می توانند از بخش نظرات با ما در ارتباط باشند. کلیه افرادی که علاقمند به شرکت در دوره های ایجاد کسب و کار آنلاین هستند از طریق بخش نظرات اطلاعات خودشان را ارسال نمایند.
نظرات و تجربیات شما
-
سلام وقت بخیر
توروخدا با کار من موافقت کنید من یه دختر یتیم هستم برا مدرسه به کار در منزل نیاز دارم توروخدا با کار من موافقت کنید ممنونم زهرا رضایی
-
سلام عرض ادب و خسته نباشید⚘
لطفا با شرایط کار بنده موافقت کنید خیلی نیاز بهش دارم بند ۱۸ سالمه با تشکر از سایت خوبتون 😊❤
-
با دیدن خیل عظیم ایمیل های هم وطنای گرفتار و دردمندم بزرگی و ارزش کارتون، صد برابر جلوه میکنه.
شاید گفته شه این یه بیزینسه اما من میگم یکی دیگه شبیه شو پیدا کن که علاج این همه درد و گرفتاری شده باشه.
از شیر مادر گواراتر و حلال تر باشه هر چقدر ازین راه نصیبتون بشه.
براستی زبون قاصره از بیان عظمت کارتون، صلح خبر عزیز و سایر دست اندرکاران محترم
-
ممنون که ماجوونارو حمایت میکنید
-
اگه میشه با درخواست من موافقت کنید 🙂 واقعا به این کار احتیاج دارم میخوام روی پای خودم بایستم
-
سلام من میخواهم شرکت کنم ممنون میشم قبول کنید ۲۰ سال رشته تحصیلی گرافیک
-
ممنونم از کمکی که به عده ای گرفتار و واقعا گرفتار میکنید خدا به اندازه تاثیرمثبتیی که در دل هموطنانم میگذارید چندبرابر نصیبتون کنه ممنون
-
سلام من تازه فرم رو پر کردند لطفاً میشه بگین کارش چیجوریه
-
سلام روز زیباتون بخیر
بنده نیاز به کار دارم
آشنایی کامل با فروم و زبان و نت خوب و تایم ازاد
ممنونم
-
ممنونم بابت این کار بزرگتان
-
واقعا ممنونم خدا اجرتان بده
-
سلام
با تشکر فراوان از سایت خوبتون امیدوارم بتونم کار مفید و همینطور کسب و کار مفیدی داشته باشم.
-
با سلام
ممنون ازشما بابت ایجاد چنین فرصتی برای انان که جویای کار اینترنتی و کار در منزل هستند…
-
انشالله ک کار خوبی باشه و اگر میدانید ک خبر ثبت نام کی میرسد اطلاع دهید
-
من به شدت نیاز به پول دارم . و علاقه هم به کار اینترنتی دارم امیدوارم قبول کنید
-
سلام امیدوارم همکار خوبی براتون باشم
-
خدا را شکر
حقوق روزانه هست؟
-
به موقع حقوق واریز میکنن
کار راحت و بی دردسر
اسان و بدون سرمایه
-
سلام ثبت نام کردم لطفا ازطریق پیامک به شمارم اطلاع رسانی کنید
-
حقوق به موقع واریز کنن
اموزش کامل
-
بنظرم کار .کسب خوبی هست ولی درآمد خوبی داشته باشه واقعا خوبه مثل کارمند حقوق بگیر دولت فرقی نمیکنه
-
عالی بود همه شرایط
-
خیلی خوب عالی♥
-
خیلی خوب عالیی
-
سلام من ثبت نام کردم و فرم رو تکمیل و ارسال کردم از چه طریقی بهم اطلاع رسانی خواهد شد؟
-
دید مثبتی دارم نسبت به این کار
-
موفق باشيد
-
همه اش حرف های تکراری و بیخوووودیه چررررت نگووو
-
دنیای امروز ما با توجه به مشکلات اقتصادی فراگیر و نظام اتسکباری سرمایه داری دچار اینگونه مشکلات هست
-
اینهمه جنگ و خونریزی فقط برسر منابع و منافع اقتصادی هست.
-
همه مشکل از آمریکاست
-
نظرت رو برای خودت نگه دار
-
I think this is among the most important information for me.
And i’m glad reading your article. But wanna remark on some general things, The website
style is ideal, the articles is really excellent
: D. Good job, cheers
-
کاش جهانی خالی از جنگ و خشونت داشتیم
-
Hi there, I enjoy reading through your post.
I wanted to write a little comment to support you.
-
باید عاملان اصلی را پیدا کرد
-
تشکر از سایت خوبتون
-
کاش همه جار سرشار از صلح بود
-
very good
-
بسیار عالی. تشکر از سایت خوبتون
-
سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون
ادامه بدین
-
نه تنها این مطلب بلکه بقیه مطالب سایت هم خیلی مفید بودند.
تشکر میکنم به خاطر مطالب خوبتون.
-
قالب سایتتون خیلی حرفه ای و همینطور تاثیرگزار هست، خودتون درست کردید؟ میتونید راهنمایی کنید
چجوری میتونم یه همچین قالبی درست بکنم؟
-
نه تنها این مطلب بلکه بقیه مطالب وب سایت هم
خیلی مفید بودند. تشکر میکنم به خاطر مطالب خوبتون.
-
وای خیلی خوبه ساییتون
-
سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید
سلام خیلی ممنون که شرایط کاری خوبی فراهم نموده اید . بنده هم به مبلغ دریافتی نیازمندم و هم علاقه مند به مستقل بودن لطف در حال بنده نمایید و شرایط بنده را قبول نمایید .
با تشکر