فرهنگ > میراث و تمدن – همشهری آنلاین:طرح پژوهشی بررسی مردمشناختی و مستندسازی تصویری صنعت بومی ابریشم در ایران از سری طرحهای پژوهشی پژوهشکده مردمشناسی در سال ۱۳۹۴ در مراحل پایانی خود قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این طرح توسط بابک صدیقی عکاس مردمشناس در حوزههای فرهنگی گیلان، کاشان، خراسان، قم […]
فرهنگ > میراث و تمدن – همشهری آنلاین:
طرح پژوهشی بررسی مردمشناختی و مستندسازی تصویری صنعت بومی ابریشم در ایران از سری طرحهای پژوهشی پژوهشکده مردمشناسی در سال ۱۳۹۴ در مراحل پایانی خود قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این طرح توسط بابک صدیقی عکاس مردمشناس در حوزههای فرهنگی گیلان، کاشان، خراسان، قم و آذربایجان شرقی در حال انجام است.
صدیقی هدف از انجام این پژوهش را ثبت تصویری و مردمنگاری صنعت بومی ابریشم از مرحله پرورش کرم ابریشم تا تبدیل ابریشم به پارچه، فرش و … اعلام کرد.
او گفت: مرحله اول که پرورش کرم ابریشم است در استانهای مختلف نیز انجام میگیرد اما در استان گیلان مرکزیت دارد.
صدیقی با بیان اینکه پیله کرم به استان خراسان منتقل شده و در آنجا ابریشمکشی صورت میگیرد افزود: ابریشم در کاشان به شیوه سنتی شسته میشود و در قم کار رنگرزی آن انجام میگیرد و از آنجا به مناطقی مانند آذربایجان برده شده تا محصولات مختلفی همچون فرش از آن تهیه شود.
وی اظهار داشت: این پژوهش اتفاقات فصلی را پوشش میدهد و از نظر بصری کل ماجرا بسیار زیباست.
این پژوهشگر با بیان اینکه حتی در سختترین بخش این پژوهش که شستشوی سنتی ابریشم است این زیبایی را میتوان مشاهده کرد افزود: متأسفانه این بخش در حال از بین رفتن و فراموشی است چراکه جوانان تمایلی به انجام آن ندارند.
علیرضا حسنزاده رییس پژوهشکده مردمشناسی درباره اهمیت این پژوهش که چند استان کشور را دربر دارد، بر توجه جامعه به سنتها و دانشی که پدیدآورنده صنایع بومی است تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف این پژوهشکده مستندسازی تولیدات، صنایع بومی و فرهنگ کهن آن در ایران است.
ژیلا مشیری مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردمشناسی و ناظر علمی پروژه نیز از اهمیت تداوم مردمنگاری و مستندسازی در کشور که در نمونه کارهایی چون صنعت ابریشم ظهور مییابد، سخن گفت.
او افزود: پروژه یاد شده دربرگیرنده دو ساختار عکس مردمشناسی و مردمنگاری است که مراحل پایانی خود را طی میکند.
Let’s block ads! (Why?)
RSS