فرهنگ > سینما – احسان بیگلری کارگردان فیلم «برادرم خسرو» میگوید بسیاری از فیلمهای نگاه نو حق داشتند که در بخش سودای سیمرغ حضور داشتند اما این اتفاق نیفتاده است. کتایون کیخسروی: فیلم اول احسان بیگلری به نام «برادرم خسرو» در بخش نگاه نو جشنواره سی و چهارم به نمایش در آمد و با استقبال مردم و منتقدان […]
فرهنگ > سینما – احسان بیگلری کارگردان فیلم «برادرم خسرو» میگوید بسیاری از فیلمهای نگاه نو حق داشتند که در بخش سودای سیمرغ حضور داشتند اما این اتفاق نیفتاده است.
کتایون کیخسروی: فیلم اول احسان بیگلری به نام «برادرم خسرو» در بخش نگاه نو جشنواره سی و چهارم به نمایش در آمد و با استقبال مردم و منتقدان مواجه شد. بیگلری جوان که سابقه دستیاری کسانی چون کیومرث پوراحمد و اصغر فرهادی را در کارنامه دارد می گوید از این فیلمسازان شاخص الهام گرفته اما فیلم خودش را ساخته است. یک فیلم داستانگو و بدون اضافه کاریهای مرسوم . بیگلری که به خاطر کارگردانی برادرم خسرو در بخش نگاه نو کاندیدای دریافت جایزه شده در این گفتوگو از فیلمش و سینما سخن گفته است:
ظاهرا «برادرم خسرو» را بیشتر آنهایی که دیده اند دوست داشتهاند؟
بله خوشبختانه نگاه ها خیلی خوب بوده و با اینکه فیلم در روزهای آخر جشنواره اکران شد اما مخاطبان آن را کشف کردند و بازخوردها مثبت بود.
منتقدان چطور؟
منتقدان هم برخورد خیلی خوبی داشتند و در کاخ جشنواره هم اتفاق های خیلی خوبی رخ داد و حضار در سالن بعد از پایان فیلم برای مدتی طولانی تشویق کردند.
شما با فیلمسازان شاخصی مثل پوراحمد و فرهادی کار کردهاید. چقدر از کارهای آنها الهام گرفتید یا چقدر کمکتان کردند تا فیلم اول تان را بسازید؟
من از همه شان چیزهایی یاد گرفتهام و تجربه کارکردن با آنها خیلی خوب بود اما همیشه میخواستم فیلم خودم را بسازم و از دل این تجربه ها به فیلم خودم رسیدم.
ظاهرا به سینمای قصه گو هم اعتقاد دارید.
بله، اصلا تا وقتی که قصه خوبی برای گفتن نداشته باشم فیلم نمی سازم.
درباره شکل گیری فیلمنامه بگوئید. ظاهرا یک کار اشتراکی بوده.
فیلمنامه روانشناختی است و در حوزه اجتماعی قرار نمی گیرد. روند نوشتن فیلمنامه دو سال طول کشید و بعد سراغ تولید رفیتم.البته برای اینکه فیلمنامه شکل درست و حساب شدهای پیدا کند تحقیق و پژوهش داشتیم و این یک مقدار زمان برد.
خوب شد به بحث پژوهش و تحقیق اشاره کردید چون وقتی یک بیماری را دستمایه داستان یک فیلم قرار می دهید بعدا خیلیها که با این بیماری و نشانههایش آشنایی دارند ایرادهای جزئی بعضا درستی می گیرند و میگویند فلان اتفاقی که در فیلم افتاد مربوط به این نوع بیماری نیست و اینجا اشتباه کردهاید.
بله درست است.به همین خاطر ما خیلی خیلی زیاد تحقیق کردیم .تحقیق ما در باره بیماری افسردگی دوقطبی بود و زیر نظر دکتر نقوی در بیمارستان روزبه تحقیق مفصلی انجام دادیم که حاصل آن به ما کمک زیادی کرد. البته باید تاکید کنم این بیماری محوریت فیلم نیست و از دل این بیماری بهانهای به دست آوردیم تا داستان اصلی را روایت کنیم.
عدهای معتقدند شهاب حسینی در این فیلم آنقدر خوب بازی کرده که بقیه را زیر سایه قرار داده است.
به هر حال شهاب حسینی است دیگر. او بازیگر بزرگی است و بازی کردن مقابلش سخت می شود . شهاب حسینی به شدت برای این نقش تحقیق کرده بود. او بازیگر خاصی است که خیلی برای نقشش کار کرد و سر حال جلوی دوربین آمد اما ناصر هاشمی و هنگامه قاضیانی هم بسیار خوب بودند.
ظاهرا شهاب حسینی در تهیه این فیلم هم کمک کرده.
بله اگر ایشان نبودند فیلم من ساخته نمیشد. اگر سعید ملکان نبود این فیلم ساخته نمی شد و به همین خاطر باید از این عزیزان به صورت ویژه تشکر کنم.
خیلی ها می گویند حق برخی فیلم های نگاه نو بود که به بخش سودای سیمرغ برسند.
بله موافقم.در بخش نگاه نو فیلمهای خیلی خوبی حضور داشتند و کاش تعداد بیشتری از این فیلمها به بخش سودای سیمرغ میرسیدند.
۵۸۵۸
This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.
RSS
عالیه 🙂