صلح خبر/قم استاد حوزه علمیه گفت: ریزشها و رویشهایی در انقلاب بوده است و بعضیها ریزش میکنند بعضیها رویش مقدس دارند رویش های مقدس انقلاب از ریزش هایش بیشتر است و هر کسی از قطار انقلاب پیاده شود، خودش سقوط میکند. آیت الله عباس کعبی، در مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی […]
صلح خبر/قم استاد حوزه علمیه گفت: ریزشها و رویشهایی در انقلاب بوده است و بعضیها ریزش میکنند بعضیها رویش مقدس دارند رویش های مقدس انقلاب از ریزش هایش بیشتر است و هر کسی از قطار انقلاب پیاده شود، خودش سقوط میکند.
آیت الله عباس کعبی، در مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که ۱۹ بهمن به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و دانشگاه طلوع مهر قم در این دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد: ما در این چهل و چهار سال علیرغم همه فرازها و فرودها، آسیبها، چالشها، توطئهها و مانع تراشیها، قویتر شدهایم و مرزهای راهبردی فکری، فرهنگی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و تمدنی انقلاب اسلامی و ایران اسلامی گستردهتر شده است.
وی افزود: انقلاب ما یک انقلاب ضد استبدادی و ضد استعماری است و با شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و «استقلال آزادی جمهوری اسلامی»، شروع شد. هنگامی که انقلاب پیروز شد جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود. امروز هم جهان به دو بلوک تقسیم شده، بلوک انقلاب اسلامی بر پایه محور مقاومت اسلامی و بلوک استکبار جهانی که به سمت افول و نابودی در حرکت است.
وی با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی در روابط تمدنی با لیبرال دموکراسی قویتر عمل میکند، گفت: فرانسیس فوکویاما ژاپنی در کتاب «پایان تاریخ» میگوید لیبرال دموکراسی در حال نابودی است و اخیراً بعد از اخراج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرد که آمریکا به عنوان یک هژمونی مسلط و یک سیستم و یک ابرقدرت، دیگر تمام شد.
وی با بیان اینکه جوزف نای در کتاب «آینده قدرت در قرن بیست و یکم»، به صراحت میگوید که قدرت از غرب به شرق یعنی چین، هند و روسیه منتقل میشود واز ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی غرب آسیا نام میبرد، اظهار کرد: تحلیل جوزف نای، بیشتر اقتصادی است و در روابط اقتصادی آینده چین و آمریکا، میگوید چین برنده میشود؛ اما به مولفههای دیگر قدرت توجه نکرده است در حالی که مولفه اصلی قدرت که جهان را متحول می کند قدرت ایدئولوژیک است.
کعبی بیان کرد: اینها فکر میکنند قدرت ایدئولوژیک تمام میشود و نسبت به انقلاب اسلامی که یک انقلاب ایدئولوژی است، نگاهشان این بود که انقلاب حداکثر در دهه سوم و دهه چهارم تمام میشود؛ اما دیدند بعد از امام راحل، رهبری انقلاب با اقتدار و حکمت و هوشمندی، انقلاب تمدنی ایران اسلامی را به عنوان یک انقلاب ایدئولوژیک و برخاسته از مکتب اسلام ناب محمدی(ص) و بر پایه مکتب اهل بیت (ع) جلو بردند.
وی اضافه کرد: علیرغم همه فرازها و فرودها، تهدیدها، محاصرهها و جنگ روانیها، رهبری انقلاب توانستند ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کنند. کشور را از بهانه های ساخته و پرداخته عبور بدهند بدون اینکه یک جنگ کلاسیک دیگر بر ایران اسلامی تحمیل شود.
وی ادامه داد: دشمنان مدتی گزینههای روی میز و تهدید نظامی را مطرح میکردند. علی رغم اینکه جنگهای زیادی در منطقه تحمیل کردند اما هیچ کدام از این جنگ ها را نتوانستند بر ملت ایران به عنوان یک جنگ کلاسیک تحمیل کنند و ایران قدرت بازدارنده بینالمللی ایدئولوژیک پیدا کرده است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: انقلاب اسلامی، قدرت ایدئولوژیک برترِ جهان است، امروز در جهان یک قدرت ایدئولوژیک برتر وجود دارد و آن قدرت برخاسته از انقلاب اسلامی است. امروز جشن های دهه فجر نه در ایران اسلامی، یا در لبنان و سوریه و عراق و یمن، بلکه در اروپا و امریکا و امریکای لاتین و در جای جای منطقه برقرار است. امروز گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان یک گفتمان برتر در مقابل لیبرال دموکراسی مطرح است.
وی افزود: در زندگی بشر معاصر، حقانیت مادی، علم گرایی، سکولاریسم) جدایی دین از ساحتهای اجتماعی و سیاسی)، لیبرالیسم یا آزادی گرایی، رأی مردم یا دموکراسی، اراده دولت (یعنی دولت برخاسته از لیبرال دموکراسی باید اجرایی و عملیاتی بشود) از پایه های لیبرال دموکراسی است.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: بر این اساس لیبرال دموکراسی یک دستگاه تولید ارزشها درست کرده که هر چه در زندگی اجتماعی و سیاسی به مثابه ارزش مورد پشتیبانی مردم شود این باید حاکم بشود ولو اینکه معروف ها منکر و منکرها معروف شوند.
وی در رابطه با مولفههای تمدنی انقلاب اسلامی بیان کرد: در مقابل اینها چهار مولفه در سوره عصر هست؛ «بسم الله الرحمن الرحیم و العصر، ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات، و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» این چهار مولفه یعنی: انقلاب اسلامی، انقلاب توحیدی بر پایه توحید، عدالت و کرامت انسان است.
وی ادامه داد: براساس «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»، انقلاب اسلامی یک انقلاب توحیدی، فطری، انسانی، با مقیاس جهانی است، بازتولید اسلام ناب بر پایه مکتب اهل بیت(ع) است. گویی خورشید تابناک اسلام بعد از هزار و چهارصد سال به جای مکه اینبار از ایران طلوع کرده و رهبری رسول الله(ص) و امیر المومنین(ع) بر شخصیت فرزند زهرا و نواده رسول الله و شاگرد مکتب رسول الله و امیرالمومنین بنیانگذار مقدس جمهوری اسلامی، امام خمینی طلوع کرد تا احیاگر اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) برای انسان معاصر شود.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: انقلاب ما اسلامی است؛ قبل از آن که ایرانی باشد. انقلاب توحیدی است؛ قبل از آنکه صرفاً سیاسی و اقتصادی باشد. انقلاب با مقیاس جهانی است، این مولفه اول انقلابمان هست و لذا بعد از انقلاب دین و دینداری در صحنه روابط بین الملل آمد و امروز قویترین کشورها در جهان نمی توانند نسبت به دین و دینداری بی تفاوت باشند.
وی افزود: مولفه بعدی تمدنی انقلاب اسلامی، تولید عمل صالح است. اسلام فرد را به گونهای تربیت می کند که کل توان و قدرت خود را در خدمت اجتماع قرار میدهد مسئولیت اجتماعی و جامعه را به گونهای پرورش میدهد که کل ظرفیتهای اجتماعی در خدمت کمال فرد عمل کند.
کعبی مولفه سوم تمدنی انقلاب اسلامی را حاکمیت حق و عدل به جای ظلم و طغیان در سطح جهان دانست و گفت: ما خواهان استقرار صلح امنیت بینالملل بر پایه توحید و عدالت و رهبری انسان شایسته در سطح جهان هستیم و مشکلی که با مناسبات ظالمانه بینالملل داریم همین است که میگوییم جهان امروز خوب مدیریت نمیشود و ظالمانه مدیریت میشود.
وی اضافه کرد: مولفه چهارم ما کرامت انسان است، احیای هویت انسانی با هر رنگ با هر نژاد با هر جنس، با هر قومیت با هر دین، اینکه ما میگوییم حاکمیت ایمان و عمل صالح و حق و عدل و هویت انسانی به معنای حذف دیگران نیست بلکه میدان دادن برای احیای دیگران است.
کعبی ادامه داد: دوگانههایی که انقلاب اسلامی در کنار هم مطرح کرد، علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، آزادی و عدالت، توحید و کرامت انسان، خانواده بنیادی، نگاه متعالی به زن معاصر، اینها مولفههای بسیار مهمی است. علم منهای ایمان، توحش مدرن و ایمان منهای علم، عقب ماندگی به همراه دارد؛ اما علم و ایمان تمدن ساز است. عقلانیت منهای معنویت نابودی بشریت است، معنویت منهای عقلانیت تحجّر. عقلانیت و معنویت کار را پیش میبرد.
وی افزود: این نگاه تمدنی با سه مولفه پیش برنده است و ماندگار است. یک اجتهاد اصیل و زنده و پاسخگو و تمدنی و پیش برنده و در واقع طراح نظامات اسلامی بر پایه زمان و مکان و این اجتهاد کلیدش را امام راحل زد و رهبر معظم انقلاب دارد پیش میبرد و حوزههای علمیه و روحانیت بر این اساس نظریه پردازی میکنند.
استاد حوزه علمیه علم و فن و تجربه و پیش برندگی علوم بشری و رسیدن به مرزهای دانش را مولفه دوم دانست و گفت: بحمدالله در سایه انقلاب اسلامی از لحاظ علمی، نظام اسلامی و کشور ما به گونهای پیشرفته که امروز میگویند دوازدهمین یا دهمین کشور جهان در تولید علم هستیم و در بعضی جاها دوم یا سوم هستیم و این پیش برندگی علمی بسیار مهم است.
وی بیان کرد: مولفه سوم اقتدار بازدارنده دفاعی و امنیتی تولید قدرت، که هم حافظ وحدت و تمامیت ارضی و امنیت است، هم قدرت ما در عرصه بین الملل، هم پیش برنده علم و تمدن است که خیلی مهم است. مولفه بعدی مقاومت است، نظریه مقاومت بر اساس «لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ» یعنی نفی سلطه است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: الحمدالله انقلاب اسلامی امروز نسلهای جوانی دارد که پیش برنده و پیشران و موتور محرک انقلاب اسلامی هستند. بیانیه گام دوم بر پایه هفت مولفه رشد علمی، اقتصاد قوی، معنویت و اخلاق، تحقق عدالت و مبارزه با فساد، خودکفایی و استقلال و آزادی، عزت و کرامت و مقاومت در سیاست خارجی و سبک زندگی اسلامی، انقلاب را جلو میبرد و جوانان هم پیشران این انقلاب هستند.
وی عنوان کرد: البته ریزشها و رویشهایی در انقلاب بوده است و بعضیها ریزش میکنند بعضیها رویش مقدس دارند رویش های مقدس انقلاب از ریزش هایش بیشتر است و هر کس از قطار انقلاب پیاده شود، خودش سقوط می کند.
وی یادآور شد: ما باید به وظیفه انقلابی خودمان عمل کنیم و هر کدام از خودمان سوال کنیم ما چه کاری می توانیم برای این انقلاب و نظام انجام بدهیم؟ همه ما موظفیم ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم تا ایران یکپارچه، مقتدر، انقلابی و ولایتمدار داشته باشیم و همان گونه که امام پیش بینی کرد به برکت اسلام عزیز و مکتب اهل بیت(ع) بتوانیم سنگرهای کلیدی جهان را فتح کنیم. آمریکا و صهیونیست هم رو به زوال هستند و آینده از آن انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی بر اساس اجرایی کردن راهبردهای گام دوم انقلاب است.
انتهای پیام