امروز: یکشنبه, ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 17 ربيع ثاني 1446 | 2024-10-20
کد خبر: 450261 |
تاریخ انتشار : 20 آذر 1400 - 9:32 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

آفریقا با ۲۸ درصد بیشترین نماینده را در مجمع عمومی سازمان ملل دارد، اما به دلیل نداشتن عضو دائمی، از حق رای در شورای امنیت محروم است. به گزارش صلح خبر به نقل از آناتولی، اگرچه قاره آفریقا با ۲۸ درصد بیشترین نماینده را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دارد، اما به دلیل نداشتن […]

آفریقا با ۲۸ درصد بیشترین نماینده را در مجمع عمومی سازمان ملل دارد، اما به دلیل نداشتن عضو دائمی، از حق رای در شورای امنیت محروم است.

به گزارش صلح خبر به نقل از آناتولی، اگرچه قاره آفریقا با ۲۸ درصد بیشترین نماینده را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دارد، اما به دلیل نداشتن عضو دائمی، در هیچ یک از موضوعات مربوطه، قادر به اظهارنظر در شورای امنیت نیست.
این واقعیت که هیچکدام از ۵۴ کشوری آفریقایی، عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل نیستند، مدتی است که مورد انتقاد رهبران این قاره قرار دارد.
مکی سال، رئیس جمهور سنگال و سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی طی نشست خبری که در داکار، پایتخت سنگال برگزار کردند، دوباره این موضوع را مطرح و بحث اصلاحات در سازمان ملل را آغاز کردند.
دانیل فورتی، تحلیلگر سیاسی از مرکز عملیات صلح برایان اورکوهارت در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اظهارداشت: «تقریبا ۷۰ درصد از قطعنامه‌های اتخاذ شده در شورای امنیت سازمان ملل در سال‌های اخیر در مورد آفریقا است.
فورتی با تاکید بر اینکه کشورهای آفریقایی ۲ روش برای مبارزه با این عدم حضور کشورهای آفریقایی تعیین کرده‌اند، گفت: «کشورهای آفریقایی همیشه خواستار اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل و در روند عضویت آن هستند. آنها اجماع با دو عضویت دائم با حق وتو و ۵ عضویت موقت را که هر دو سال یکبار تغییر می‌کند، پذیرفتند.
وی افزود: ثانیا تلاش می‌کند تا نفوذ خود را با گروه آفریقایی (کشورهای A۳) که از ۳ عضو موقت تشکیل شده است، تقویت کند.
دیوید سیلوان، فعال در زمینه روابط بین‌الملل در موسسه فارغ التحصیل ژنو نیز تصریح کرد: «نه تنها کشورهای آفریقایی، بلکه آمریکای لاتین و حتی کشورهای آسیایی و خاورمیانه به جز چین در شورای امنیت سازمان ملل حضور ندارند».
سیلوان گفت: علی‌رغم تماس‌های طولانی مدت برای افزایش تعداد اعضای دائمی، هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است زیرا ۵ عضو دائمی علاقه‌ای به ورود اعضای دائمی جدید ندارند.
محمد خالد سید، معاون رئیس و نماینده مجلس استان کیپ غربی کنگره ملی آفریقا و از حزب حاکم در این کشور، بر لزوم اقدام مشترک کشورهای آفریقایی و رهبران آن علیه این بی عدالتی تاکید کرد.
وی با اشاره به جمله “جهان بزرگتر از ۵ است” که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر آن تاکید دارد، گفت: «شورای امنیت سازمان ملل با شکل کنونی دارای صلاحیت نمایندگی کامل نیست».
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید