امروز: پنجشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 18 ذو القعدة 1446 | 2025-05-15
کد خبر: 401360 |
تاریخ انتشار : 02 آذر 1399 - 13:55 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر برنده جایزه اول بخش مستند جشنواره “کمراایمج” گفت: فیلمبردارهای ایرانی بدانند که در کار آن‌ها، نگاه زیبایی شناسانه و درک درست از قصه فیلم، از ابزار و تکنیک مهم تر است. روز گذشته مهدی آزادی برنده جایزه قورباغه طلایی برای فیلمبرداری مستند «یک اسب بیشتر از یک انسان خون […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

برنده جایزه اول بخش مستند جشنواره “کمراایمج” گفت: فیلمبردارهای ایرانی بدانند که در کار آن‌ها، نگاه زیبایی شناسانه و درک درست از قصه فیلم، از ابزار و تکنیک مهم تر است.

روز گذشته مهدی آزادی برنده جایزه قورباغه طلایی برای فیلمبرداری مستند «یک اسب بیشتر از یک انسان خون دارد» شد.

داستان فیلم «یک اسب خون بیشتری از انسان دارد» درباره یک زوج آذری است که تهران را ترک می کنند و به زادگاه ایده آل خود در نزدیکی مرز کشور ترکیه بازمی گردند اما رویای دستیابی به آرامش در دوران بازنشستگی آنها در حالی در هم می شکند که آنها متوجه می شوند که روستای آنها به دروازه قاچاق به اروپا تبدیل شده و همه کسانی که آنها میشناسند، در این ماجرا درگیر هستند. 

جشنواره فیلم کمراایمج از رویدادهای سینمایی مورد تایید آکادمی اسکار است و هر مستند کوتاه در صورت کسب جایزه اصلی شاخه بهترین مستند کوتاه این رویداد سینمایی، واجد شرایط رقابت در همین شاخه از جوایز اسکار خواهد شد. 

ابن فیلمبردار در گفت و گویی با صلح خبر با اشاره به اینکه تمرکز جشنواره کمراایمج بر فیلمبرداری است، گفت: بسیاری تصور می کنند فیلمبرداری صرفاً یک کار تکنیکی و فنی است در صورتیکه فیلمبرداری به لحاظ زیبایی شناسی یک کار تخصصی و در واقع خودش یک هنر است. 

آزادی ادامه‌ داد: من خودم چند سالی است که روی سینمای مستند تمرکز کردم و الان فیلم های مستند در سطح جهانی شرایطی دارند که نمی‌توان هر اثری را به عنوان مستند ارائه کرد؛ چرا که باید ترکیبی از تحقیق و پژوهش و فیلمبرداری و صدابرداری و … به شکل درست باشد. امروز یکی از مهمترین خصوصیات فیلم مستند در تحقیق و پژوهش دقیق است و جنبه‌های دیگر مثل کارگردانی، فیلمبرداری یا صدابرداری در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. پژوهش این مستند نیز همین شرایط را داشت و نقش فیلمبردار این بود که آن پژوهش را به درستی ثبت کند. البته این فقط مختص سینمای مستند نیست و در سینمای داستانی هم ثبت درست وقایع و مواجهه درست با داستان فیلم تاثیر گذار است و اهمیت زیادی دارد.

او گفت: در این فیلم تلاش کردم فضای ترکیب بندی و قاب بندی و ثبت تصاویر با قصه فیلم هماهنگ باشد و الان این جایزه به فیلمبرداران کشور ما می‌تواند انگیزه زیادی دهد چون رقیبانی که در این جشنواره حضور داشتند از ابزارها و تکنیکهای پیشرفته استفاده می‌کنند، اما اگرچه ابزار اهمیت دارد ولی معتقدم به اندازه دید و نگاه زیبایی شناسانده فیلمبردار و درک درست او از فیلم مهم نیست.

آزادی که فیلمبرداری مستند “سایه های بی‌خورشید” مهرداد اسکویی را برعهده داشته است، در پایان گفت: در حال حاضر شناخته شده‌ترین مستندساز ایران در دنیا مهرداد اسکویی است که فیلم آخر او را برایش فیلمبرداری کردم و می‌خواهم اشاره کنم که از تجربیاتش استفاده کردم و از بودن در کنار او بسیار آموختم. 

مهدی آزادی اخیرا چند فیلم مستند دیگر را هم فیلمبرداری کرده که احتمالا در جشنواره فیلم حقیقت نمایش داده می‌شوند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید