حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفتوگو با صلح خبر با بیان اینکه وجود امام زمان (عج) موعودی است وعده دادهشده به تمام عالمیان و جهانیان که تمام اختلافات و پراکندگیها را در دنیا رفع میکند، اظهار کرد: در آیه ۵ سوره قصص خداوند میفرماید: « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ؛ و ما اراده کردهایم بر کسانی که در زمین به ضعف و زبونی کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روی زمین) قرار دهیم.» همچنین در آیه ۱۰۵ سوره انبیا آمده که «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛ و همانا در (کتاب آسمانی) زبور (که) بعد از ذکر، (تورات، نازل شده) نوشتیم که قطعاً بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.» این دو آیه نشان از آن دارد که قطعا موعود در جهان آمدنی است، موعودی که زمین را پر از صلح خبر و آرامش میکند و قطعا از بندگان صالح خداوند است.
وی ادامه داد: امام عصر (عج) موعود جهانی است که خیر و برکت را برای تمام عالمیان به دنبال دارد. بر همین اساس برای ایجاد مقدمات ظهور در جامعه باید نگاه جهانی داشته باشیم، یعنی اگر قرار است برای انتظار برنامهریزی صورت بگیرد این برنامهریزی باید به صورت جهانی باشد.
این کارشناس اخلاق و دین با اشاره به اینکه در آیات و روایات دینی وارد شده است که افضل اعمال انتظار فرج است، گفت: اینکه میگویند انتظار فرج داشتن افضل اعمال است یعنی چه؟ این به آن معنی نیست که انسان فقط باید منتظر باشد کما اینکه خود انتظار ارزشمند است اما این انتظار معنی و مفهوم جریانسازی و برنامهریزی دارد، یعنی فرد منتظر تمام فعالیتهای زندگی خود را براساس مفهوم انتظار برنامهریزی میکند. انتظار جریانسازی و برنامهریزی متداول و مستحکم را به دنبال دارد. انتظار عملی نیست که در کنار سایر اعمال قرار گیرد بلکه سایر اعمال به نوعی با معنی انتظار مفهوم پیدا میکند.
کفیل تأکید کرد: طبق آیاتی که به آنها اشاره کردیم باید بگوییم که موعود میآید تا آینده بشر را تغییر دهد. اگر میخواهیم در انتظار ظهور باشیم باید برنامهریزی ما مقدمه این ظهور را فراهم کند. انتظار یعنی پویا کردن ابعاد زندگی. فرد منتظر یک فرد منفعل نیست بلکه تمام کارهای زندگی خود را با انرژی انجام میدهد. اینگونه تمام تهدیدها به فرصت تبدیل میشود. برای توسعه انقلاب و اسلام باید بر روی مفهوم و واژه انتظار و جهانیسازی آن کار کنیم. گفتوگومحور بودن در انتظار باعث میشود که تمدنها افق روشنتری را برای آینده بشری تدوین کنند. اگر بشر بداند که با آمدن منجی به آرامش میرسد قطعا بیشتر سعی میکند که در راستای دستورات و مفاهیم انتظار حرکت کند. هر چقدر مفهوم انتظار روشنتر باشد گفتوگوها پویاتر میشود و دولتمردان و تمدنهای جهانی با یکدیگر رابطه نزدیکتر و هماهنگتری دارند.
انتهای پیام