امروز: شنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 6 ذو القعدة 1446 | 2025-05-03
کد خبر: 307794 |
تاریخ انتشار : 20 شهریور 1398 - 17:35 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر نقاشی دیواری مشهور به «تپه تاکستان» نیشابور که در زمان کاوش‌های موزه متروپولیتن در نیشابور کشف شده بود، در سالن اصلی موزه‌ی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش درآمد. به گزارش صلح خبر، کرم میرزایی – مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی- با […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

نقاشی دیواری مشهور به «تپه تاکستان» نیشابور که در زمان کاوش‌های موزه متروپولیتن در نیشابور کشف شده بود، در سالن اصلی موزه‌ی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

به گزارش صلح خبر، کرم میرزایی – مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی- با بیان این‌که این نقاشی دیواری که روی گچ کشیده شده، نمایان‌گر مرد سوار بر اسب با شاهینی بر دست و خرگوشی آویزان به زین است، اظهار کرد: به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از  امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگاره‌ی نمادین با مضمون  سنت شکار در این دوره را یادآوری می‌کند.

وی توضیح داد: مرد “قوشچی” جزو کهن‌ترین نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش‌های موزه‌ی «متروپولیتن» نیویورک در نیشابور کشف شد. این نقاشی، نمایشگر یک صحنه‌ی شکار مربوط به سده‌ی سوم قمری است که در محدوده‌ی تپه‌ی تاکستان نیشابور به دست آمد.

او با بیان این‌که این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با  بلندی۱۴۰ سانتی متر و پهنا۱۲۰ سانتی متر  ساخته شده است، گفت: ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف نظر از صورت مَرد، با خطوط محیطی پر رنگ و قلمی محکم و استوار روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته‌های دوره ساسانی است.

وی با تاکید بر این‌که بررسی‌های انجام گرشده روی این نقاشی نشان می‌دهد که سوارکار، افسار یک اسب را  با یک دست گرفته و  با آرامش مرکب خود را هدایت می‌کند و روی دست دیگر وی یک شاهین نشسته، افزود: نقاش، اسب را  که در حال تاختن است، واقعگرایانه‌تر از سوار کار ترسیم کرده و سوار را  با کلاهی قبه مانند بر سر، جبه‌ای ابریشمین بر تن، با اجزای لباس و تجهیزات و همچنین ساز و برگ بسیار غنی نشان داده است.

به گفته‌ی مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی، این مرد که چهره‌اش تخریب شده، دو شمشیر و سه تسمه‌ی چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیه‌ی گوهر نشان و جزییات کاملی از نقش‌های آذینی روی جبه با گل‌های چهار برگ محاط شده در دایره‌ها و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می‌شود.

جبرییل نوکنده – رییس موزه ملی ایران – نیز درباره‌ی این اثر نفیس و منحصر به فرد اعلام کرد:‌ پس از گذراندن مراحل آسیب شناسی، حفاظت، مرمت و استحکام بخشی در تالار صدر اسلام موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی نمایش داده شد.

بنا بر اعلام از روابط عمومی موزه ملی ایران، این اثر متعلق به دوره‌ی سامانیان است که به شماره‌ی موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزه‌ی باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه‌ی ملّی ایران به نمایش درآمده است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید