امروز: چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 ربيع ثاني 1447 | 2025-10-08
کد خبر: 229870 |
تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1397 - 2:38 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر یک کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به عمده‌ترین منابع آلودگی صوتی در محیط‌ های شهری گفت: در شهر تهران آلودگی صوتی در بازه زمانی شب بیشتر از روزها است. الهام کریمی در گفت و گو با صلح خبر، درباره منابع آلودگی صوتی در شهرها توضیح […]

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر

یک کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به عمده‌ترین منابع آلودگی صوتی در محیط‌ های شهری گفت: در شهر تهران آلودگی صوتی در بازه زمانی شب بیشتر از روزها است.

الهام کریمی در گفت و گو با صلح خبر، درباره منابع آلودگی صوتی در شهرها توضیح داد: عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیط‌های شهری ناشی از وسایل حمل و نقل است که به سه گروه اصلی ترافیک جاده‌ای، ترافیک ریلی، و ترافیک هوایی تقسیم‌بندی می‌شوند که در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل و نقل جاده‌ای شامل موتورسیکلت، ماشین‌های سواری، ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها دارند.

هر سه عامل آلودگی صوتی در شهر تهران وجود دارد

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه سر و صدای ناشی از ترافیک جاده‌ای و هوایی یکی از مهم‌ترین عوامل تمایل ساکنان منطقه به جابجایی از محل سکونت خود است، تصریح کرد: در شهر تهران هر سه عامل آلودگی صوتی (ترافیک جاده‌ای، ترافیک ریلی و هوایی) وجود دارد علاوه بر آلودگی صوتی ناشی از وسایل حمل و نقل، منابع ساکن نیز در ایجاد آلودگی صوتی موثر هستند. از جمله این منابع می‌توان به فعالیت‌های صنعتی، فعالیت‌های ساختمانی و تجهیزات و دستگاه‌های موجود در محیط زندگی و منزل اشاره کرد.

آلودگی صوتی در تهران روزها بیشتر است یا شب‌ها؟

کریمی در پاسخ به این سوال که آلودگی صوتی در شهر تهران طی روز بیشتر است یا شب گفت: استاندار حد صوت در مناطق مسکونی طی روز حدود ۵۵ دسی‌بل است و طبق استاندارد محیط زیست دربازه زمانی شب حد صوت باید به اندازه ۱۰ دسی‌بل کمتر از دوره زمانی روز یعنی ۴۵ دسی‌بل باشد. بر اساس اندازه‌گیری‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی سال گذشته، تراز صدای اندازه‌گیری و ثبت‌شده در دوره زمانی روز ۱۳/۵۶ دسی‌بل و در دوره زمانی شب ۲۱/۶۳ دسی‌بل بالاتر از حد استاندارد سازمان محیط زیست بود البته این نتایج مربوط به نقاطی است که ایستگاه‌های سنجش صوت نصب شده است و لزوماً به عنوان میانگین تراز صوتی شهر تهران صادق نیست.

تردد خودروهای سنگین از عوامل اصلی بالا بودن تراز صوت شبانه

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت آلودگی صوتی در شهر تهران طی شب وخیم‌تر است، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگر تعداد خودروها در ناحیه‌ای نصف شود، میزان تراز صدا تنها حدود ۲ دسی‌بل کاهش خواهد یافت. از طرفی مجوز تردد خودروهای سنگین از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح از عوامل اصلی بالا بودن تراز صوت شبانه در مقایسه با روز است.

تاثیر آلودگی صوتی شبانه بر خواب افراد

وی درباره تاثیر آلودگی صوتی شبانه بر خواب افراد گفت: خواب دارای تغییرات دوره‌ای مشخص است که پس از شروع عمق آن به طورطبیعی در طول شب ۴ الی ۵ مرتبه دچار افزایش یا کاهش می‌شود. با توجه به چنین الگویی، خواب به پنج مرحله تقسیم می شود که به اصطلاح به مراحل صفر تا چهار معروف است. مرحله صفر مرحله بیداری است و مرحله چهار عمیق‌ترین قسمت خواب است که به مرحله REM یا مرحله رویا- خواب موسوم است.

کریمی با تاکید بر اینکه این مرحله برای آرامش روحی و تمدد اعصاب بسیار حیاتی و مبرم است، تصریح کرد: در راستای جلوگیری از بروز اثرات منفی بر مرحله رویا- خواب در فضاهای داخلی تراز صدا نباید بالا باشد بنابراین استفاده از راهکارهای کاهشی مانند استفاده از پنجره‌های دوجداره استاندارد، جاذب‌های صوتی در بنای ساختمان‌ها، نصب دیوارهای صوتی، در نظر گرفتن فاصله مناسب بین منازل مسکونی و معابر شهری (حریم صوتی) امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

آلودگی صوتی منطقه ۹ تهران فراتر از حد مجاز

این کارشناس صوت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان درباره وضعیت آلودگی صوتی منطقه ۹ تهران – که فرودگاه مهرآباد در آن  قرار دارد – گفت: ایستگاه سنجش صوت تهرانسر- گل‌ها درغرب این منطقه است که میانگین تراز صوت آن برای دوره زمانی روز حدود ۷۲/۴۱ دسی‌بل و برای شب  حدود ۷۰/۳۰ دسی‌بل است همچنین ایستگاه  فتح نیز که در شرق این منطقه واقع شده میانگین تراز صوت برای دوره زمانی روز و شب را حدود ۶۷ تا ۶۸ دسی‌بل نشان می‌دهد. تراز صوت هر دوی این ایستگاه‌ها فراتر از حد مجاز است البته باید توجه داشت که بالا بودن میانگین تراز صوت در این دو ایستگاه نه تنها به دلیل صدای ناشی از عبور هواپیما بلکه تحث تاثیر صدای بزرگراه نیز است همچنین تردد وسایل نقلیه سنگین از بزرگراه های مجاور این ایستگاه‌ها به مراتب موجب افزایش بیشتر در میانگین تراز صوت در  دوره زمانی شب شده است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید