امروز: دوشنبه, ۳ دی ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 22 جماد ثاني 1446 | 2024-12-23
کد خبر: 46822 |
تاریخ انتشار : 01 بهمن 1394 - 13:03 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سیاست > دولت – رییس جمهور با اشاره به رد و عدم احراز صلاحیت های گسترده گفت:همانطور که رهبری فرمودند مر قانون باید عمل شود؛ نه مر سلیقه و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام مجدانه با شورای نگهبان همکاری و رایزنی کنند. به گزارش خبرآنلاین رییس جمهوری در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و […]

سیاست > دولت – رییس جمهور با اشاره به رد و عدم احراز صلاحیت های گسترده گفت:همانطور که رهبری فرمودند مر قانون باید عمل شود؛ نه مر سلیقه و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام مجدانه با شورای نگهبان همکاری و رایزنی کنند.

به گزارش خبرآنلاین رییس جمهوری در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور، انتخابات را آزمایش الهی برای همگان دانست و تصریح کرد: بزرگترین کار دولت یازدهم در سیاست داخلی، انتخابات قانونمند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند است و همه باید تلاش کنند نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پر شور همه ملت عملی شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا می خوانید:

**باید در این انتخابات، بی‌طرفی، عدم مداخله، اجرای مر قانون، امنیت کامل، رقابتی سالم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ انتخاباتی پرشور و با نشاط، به نمایش گذاشته شود.
** باید بگذاریم خانه ملت آئینه ملت باشد، مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح، و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضعیت جهانی، باید بهترین ها به مجلس بروند.
** این روزها زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است و البته باید همه کاندیداها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسایل باشد؛ پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه می‌شود؟
** آیا امیرالمؤمنین علی (ع) هم زمانی که می‌خواستند حاکم و فرمانداری تعیین کنند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال آیینها توجه می‌کردند و یا توانمندی، کاربلدی، مدیریت و فهم او از جامعه را نیز ملاک عمل قرار می‌دادند؟. اگر فقط عبادت و ایمان ملاک بود، چه کسی از قنبر در کنار امیرالمؤمنین(ع) برتر بود؟ چرا حضرت علی(ع) او را فرماندار نکردند؟ حضرت امیرالمؤمنین (ع) علاوه بر این ویژگی‌ها، کارآمدی و سیاستمدار بودن افراد را نیز ملاک قرار می‌داد و حالا اگر آن فرد جایی اشتباه هم می‌کرد، حضرت او را مورد عتاب قرار می‌دادند.
** چرا آدرس غلط به مردم می‌دهیم و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار می‌دهیم؟. میزان الحراره‌های انتخاباتی باید درست کار کند. در شرایط امروز منطقه، سیاست پیچیده جهانی و معضلات پیچیده پیش روی کشور، که اداره امور را سخت‌تر از همیشه کرده است، ما باید بهترین‌ها را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم.
** ما هم به تبعیت از مقام معظم رهبری تأکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه.(تشویق حاضرین)
** قانون اساسی برای یهودیان، زرتشتیان و آشوریان و ارمنی‌های کشورمان که جمعیت قابل توجهی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده قائل شده که این هم خیلی خوب است، اما اکنون آیا ما باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود 10 میلیون نفر می‌رسد، نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را اینگونه تفسیر و اجرا کنیم؟
** مجلس شورای اسلامی نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آیینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد.
** باید بدانیم اداره کشور متعلق و در اختیار مردم است؛ صاحب و ولی‌نعمت کشور و ما مردم هستند و هیچ مقامی در این کشور بدون رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم مشروعیت ندارد. اگر این مهم را قبول داریم، که البته هم همه قبول دارند و تصریح قانون اساسی نیز به این است، پس باید بدانیم که کار بسیار بزرگی در پیش رو داریم.
** مهمترین و بزرگترین کارکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی در انتخابات هفتم اسفند، به نمایش در خواهد آمد. همه باید دست به دست هم دهیم تا انتخاباتی پرشور برگزار شود و مردم ناامید نشوند. بگذاریم همه مردم پای صندوق‌های رأی بیایند.
** اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟. همه باید برای ایجاد فضایی رقابتی و امیدآفرین تلاش کنیم تا شاهد حضور حداکثری در انتخابات باشیم چرا که این کشور متعلق به همه است و همه بخش‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند.
** احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است و این ملت بزرگ است که پای صندوق رأی آن کسی را که بهتر و اصلح خبر است، برمی‌گزیند. البته در همه جای دنیا سیستم‌های نظارتی و فیلترهایی وجود دارد که بیشتر در ساختار خود احزاب آن کشورها تعبیه شده و احزاب برای حیثیت خودشان و اقبال عمومی کشور، سعی می‌کنند بهترین‌ها را در معرض انتخاب مردم قرار داده و به نهادهای تصمیم‌گیری و اداره کشورهایشان بفرستند.
** در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع به این شکل نیست و قانون اساسی ما اداره کشور را به سمت سیستم حزبی نبرده است که می‌توانیم در آینده درباره این موضوع اندیشه کنیم، اما امروز باید با همین قانون اساسی، کار را به بهترین شیوه به پیش ببریم.
** وظایف و اختیارات بخش‌های اجرایی و نظارتی در انتخابات در قانون اساسی و قوانین موضوعه مشخص شده است. گاهی این مرزها به هم خیلی نزدیک شده و گاهی نیز مخلوط می‌شوند و لذا باید خیلی دقت کنیم. به نظرم بهترین راه، گفتگو، مذاکره و مشورت است و از وزرای کشور و اطلاعات خواسته‌ام که به طور کامل با شورای نگهبان همکاری و تعامل کنند و رایزنی‌های خودمان را استمرار می‌دهیم.
** به آقای جهانگیری مأموریت داده ام در این زمینه رایزنی کند. امیدوارم همانطور که همیشه با خردورزی و ایمان به خدا کارها را به پیش برده‌ایم از این عرصه نیز با موفقیت عبور کنیم. قرار نیست ما دین خودمان را برای نماینده شدن دیگران بفروشیم. ما می‌خواهیم اخلاق اسلامی در همه عرصه‌ها حاکم باشد و کسی دیگران را تخریب نکرده و آبروی کسی را نریزد.
** دولت به طور قانونی و طبیعی در انتخابات بی‌طرف است و تلاش خود را متمرکز و وقف اجرای قانون اساسی و قوانین موضوعه می‌کند و مصررا از همه همکاران دولت می‌خواهم تلاش خود را برای عدم مداخله و موفقیت در این آزمایش الهی بکار بگیرند و اجرای مر قانون اساسی را سرلوحه خود قرار دهند تا انتخاباتی سالم، رقابتی، پرشور و بانشاط در امنیت کامل برگزار کنیم.
** با لغو قطعنامه‌های ضد ایرانی، ما تقریباً بدون استثنا به همه اهداف اصلی در مذاکرات هسته‌ای دست یافتیم.
** بارها به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید داشتم که لغو قطعنامه‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و برداشته شدن تحریم‌ها، خط قرمز مذاکرات هسته‌ای است. باید در این مسأله مهم ملی و بین‌المللی همه اهداف بلند و اصلی که سرنوشت ملت به آن گره خورده بود حل و فصل می‌شد و این کار بزرگ نیازمند افرادی بود که تجربه و تخصص کافی و سابقه این امر را داشته باشند و زبان بین‌المللی و حقوقی را بفهمند.
**از جمله دستاوردهای بزرگ در برنامه جامع اقدام مشترک ادامه غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، تعطیل نشدن مراکز غنی‌سازی فردو، تکمیل رآکتور آب سنگین اراک به صورت مدرن‌تر و تبادل مواد هسته‌ای در بازار بین‌المللی، است. امروز بعد از 30 ماه مذاکراتی بسیار سخت و پرمسوولیت که حتی 3 بار تا دستور قطع مذاکره نیز پیش رفتیم، این مذاکرات به نتیجه رسید و بی تردید دعا و حمایت مردم، لطف پروردگار و هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری از پایه‌های اصلی موفقیت و پیروزی بود.
** اگر در این 30 ماه مذاکره، آرامش اقتصادی به هم می‌خورد، حتی اندکی ناامنی در کشور بروز می‌کرد، مردم به طور گسترده در مراسم 22 بهمن و یا عاشورا شرکت نمی کردند و یا مسئولین در استان‌ها با استقبال مردمی مواجه نمی‌شدند، در این مذاکرات موفق نمی‌شدیم. طرف‌های خارجی مذاکره‌کننده هسته‌ای در طول مذاکرات بارها به استقبال مردمی از کاروان تدبیر و امید در سفرهای استانی و حمایت مردم، اذعان کردند.
**بسیار مهم است که وقتی فردی در صف مقدم اقدام می‌کند، چگونه حمایت شود. نمی‌توان در میدان مسابقه در کنار میدان بایستیم و به جای حمایت از تیم ملی، از برخی نکات ایراد بگیریم.
** امروز نیروگاه هسته‌ای نطنز فعال است، اما با دیروز متفاوت می‌باشد. نطنز در گذشته از دید طرف‌های غربی کاری برخلاف شورای امنیت سازمان ملل بود و غنی‌سازی در آن کاری غیرقانونی دانسته می‌شد، اما امروز از دید همه آنها، ادامه فعالیت در نطنز قانونی است. خرید و فروش مواد غنی سازی و حمایت‌های فنی و امنیتی آژانس نیز بخشی از این دستاوردها است.
** به رسمیت شناخته شدن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و از جمله پذیرش جهانی فعالیت مرکز فردو از بعد بین‌المللی و حقوقی بسیار مهم است. اما از همه اینها گذشته مسأله رفع تحریم‌هاست که امیدوارم فرصتی برای ثبت جزئیات آن در تاریخ فراهم شود. گاهی حتی پیش می‌آمد که در میان خودمان هم من مجبور بودم به تنهایی از این ایده که می‌توان همه تحریم‌های مربوط به هسته‌ای را رفع کرد، دفاع کنم که البته این تردید نزد دوستان خیلی بیراه نبود چرا که طرف ما کشورهای قدرتمند جهان بودند که به زیاده‌خواهی شهره‌اند.
** اکنون شاهد آن هستیم که تمامی تحریم‌های بانکی، بیمه، کشتیرانی، نفتی و غیره که در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران وضع شده بود، رفع شده‌اند. دستیابی به این توافق کاری بسیار بزرگ و نعمتی ارزنده است که شایسته قدردانی است و باید بدانیم که اگر شکر نعمت به جا نیاوریم، نعمت از دست ما خواهد رفت.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :حمید

      عالیه 🙂

    بدون نظر :