به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح خبر به گزارش سینماپرس در این شرایط حداقل تلاشی که باید بشود جلوگیری از افزایش دیوان سالاری ساختار فعلی است که با راه اندازی شوراهایی مانند مقاومت، اجتماعی و معناگرا عملا این امر هم صورت نگرفته است. اینکه چرا مدام شورا در ساختار دولتی سینما راه می افتد جای سوال […]
به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح خبر

به گزارش سینماپرس در این شرایط حداقل تلاشی که باید بشود جلوگیری از افزایش دیوان سالاری ساختار فعلی است که با راه اندازی شوراهایی مانند مقاومت، اجتماعی و معناگرا عملا این امر هم صورت نگرفته است. اینکه چرا مدام شورا در ساختار دولتی سینما راه می افتد جای سوال دارد و سوال مهمتر کیفیت کارنامه کاری افرادی است که در این شوراها طرف مشورت قرار گرفته میشوند؛ افرادی که برخی از آنها کارنامه روشنی در بخش تولید نداشته اند و قطعا نمی توانند مشاوره های مفیدی به مدیران سینمایی دهند.
از جمله شوراهای تازه تأسیس شورای سینمای معناگرا است؛ شورایی که مسعود نقاش زاده معاون فرهنگی فارابی که پسوند دکتر هم ضمیمه نامش شده عضو آن است. اینکه ایشان در چه رشته ای تحصیل کرده و مدرک دکترا دارند به کنار، نکته اینجاست که نقاش زاده علاوه بر این هم عضو شورای پروانه ساخت است و هم عضو شوراهای اجتماعی و مقاومت و یکنفره ۵مسئولیت را دراختیار گرفته است!
احمد طالبی نژاد منتقد سینمای ایران در گفتگو با «شرق» درباره تلاشهای راه اندازی سینمای معناگرا از طریق راه اندازی شورای معناگرا گفت: سالها قبل نیز این ماجرا جریانساز شد و اصطلاح سینمای دینی یا سینمای معناگرا فراگیر شده بود. مفهوم این سینما همان زمان هم خیلی روشن نبود و بازخوردهای خوبی نداشت و در عمل ساخت اینگونه فیلمها تبدیل شد به یک ماجرای فرصتطلبانه که فیلمسازی با قراردادن پلانهایی از نماز یا قرآنخواندن اسم فیلمش را معناگرا میگذاشت.
این منتقد در ادامه گفت: به گمانم نخستین فردی که این بازی را شروع کرد، مخملباف بود که بعد نوع فیلمسازیاش را تغییر داد و مسیر دیگری رفت. بعد از مدتی بنیاد فارابی این جریان را ادامه داد و باز فیلمهایی معناگرا نامیده میشدند که حال و هوای دینی و مذهبی داشتند و این شائبه به وجود آمد که فیلمهای تارکوفسکی فیلمهای معناگرایی هستند که البته از جهاتی میتوان آن را درست دانست چراکه تارکوفسکی در نظام ضد دین فیلمهایی در مورد خدا میساخت و فیلمسازی او در چنین شرایطی امر مهم و پسندیدهای بود. اما در کشور ما که اساسا حکومت دینی داریم، هر فیلمی که به این صورت ساخته شود، فیلمی ایدئولوژیک محسوب میشود و به این دلیل است که این قضیه هیچگاه جدی نمیشود. مگر اینکه کسانی از ته قلبشان و با تمام اعتقاد فیلم بسازند.
او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: حتی زمانی فیلمهای هیچکاک بهعنوان فیلمهای معناگرا شناخته شدند؛ خاطرم هست آقای آوینی صحبتی در این مورد داشت. اما جدا از این مثالها به نظرم سینمای معناگرا در ایران راه به جایی نخواهد برد مگر اینکه کسانی با باور دینی فیلم بسازند نه اینکه از فرصت استفاده کنند. به نظرم ما تنها یک فیلم معناگرا به معنی واقعی داریم که فیلم «روز واقعه» است به این دلیل که فیلمنامه آن با اعتقاد نوشته شده است.
Let’s block ads! (Why?)
اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.
قوانین خبرنگاران صلح خبر
- در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
- شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
- شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
- لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
- از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
- از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
- رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
- در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.