صلح خبر طی گزارشی به بررسی راهکارهای برطرف شدن این معضل پرداخته است؛ از بین رفتن نگاه ترحمی به مشاغل خانگی، نیازسنجی برای تولید محصولات، برندسازی برای محصولات خانگی، جلوگیری از رانت، ایده پردازی و توجه به خلاقیت نمونه راهکارهایی است که در گفتوگو با کارشناسان و تولیدکنندگان محصولات خانگی به آن پرداخته شد.
بسیاری از تولیدکنندگان خانگی در فروش محصولات خود با مشکلاتی روبهرو هستند و شاهد یک سیستم منسجم در این حوزه نیستیم که برطرف شدن این مانع میتواند در شکوفایی کسبوکارهای خانگی اثرگذار باشد.
حسین عابدی عضو هیئتعلمی موسسه آموزش عالی کار استان قزوین با اشاره به اینکه کسبوکارهای کوچک به دودسته سازمانی و خانوادگی تقسیم میشوند، به خبرنگار صلح خبر میگوید: کسبوکارهای کوچک نیاز به حمایت دارند؛ بهعنوانمثال دولت باید با ایجاد زیرساختهایی مانند اعطای تسهیلات مالی و رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر نقش حمایتگری برای اینگونه مشاغل را بازی کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشورمان همیشه کیفیت و قیمت ازجمله چالشهای اساسی مشتریان بوده است، اضافه میکند: تولید محصولات خانگی استاندارد موجب جلب اعتماد مشتری شده و متقاضی با خیال آسوده محصول موردنظر را خریداری میکنند.
آشنایی نداشتن صاحبان مشاغل خانگی با بازار، مشکلی جدی است
طاهری کارشناس یک سایت فروش محصولات خانگی بیان میکند: یکی از مشکلات عمده و جدی در حوزه مشاغل خانگی، آموزش ندیدن صاحبان کسبوکار در خصوص ساز و کار بازار است. برای ورود به مشاغل خانگی سرمایه اندک و تعهد بالا نیاز است اما بعضاً ممکن است عدم تعهد صاحبان کسبوکارهای خانگی به بازار ضربه بزند.
نگاه ترحمی نسبت به مشاغل خانگی از بین برود
طاهری در ادامه بیان میکند: تولیدکنندگان مشکلاتی دارند و مهمترین آن نگاه ترحمی مسئولان نسبت به مشاغل خانگی است؛ اغلب مسئولان نمایشگاههای محصولات خانگی را مانند خیریه میدانند یا عناوینی مانند نمایشگاه زنان سرپرست خانوار بر آن قرار میدهند که یک عنوان ترحمی است؛ اینجا باید پرسید که چرا باید چنین دیدی وجود داشته باشد؟
وی با اشاره به اینکه دید ما نسبت به مشاغل خانگی و عناوین نمایشگاهها به فروش لطمه میزند، خاطرنشان میکند: با استمرار این نگاه مردم بهعنوان یک شغل به اینگونه مشاغل نگاه نخواهند کرد بنابراین خودمان هستیم که به بازار محصولات ضربه میزنیم.
لیلا بهرامی که خود یکی از تولیدکنندگان محصولات خانگی است دراینباره میگوید: سبک زندگی سنتی و نوین بسیار متفاوت است و حجم کار خانمها در منزل کمتر از گذشته شده است و درنتیجه فراغت بال بیشتری برای خانمها وجود دارد؛ به همین جهت تقویت مشاغل به توانمندسازی بانوان کمک کند و موجب تقویت روحیه و ایجاد و نشاط و شادابی آنان شود ولی موفقیت آنان در این کار درگرو شبکهسازی و کار جمعی بوده و بهدور از نگاههای ترحمی است.
نیازسنجی مشاغل خانگی صورت گیرد
به گزارش صلح خبر، بسیاری از افرادی که به دنبال راهاندازی مشاغل خانگی هستند به دلیل شناخت درستی که از نیازهای بازار ندارند کسبوکاری را راهاندازی میکنند و گاه در مراحل اولیه با شکست مواجه شده و یا بهسختی به مسیر خود ادامه میدهند.
طاهری که خود در یک سایت فروش محصولات خانگی فعالیت میکند، با بیان اینکه باید برای سالهای آینده نیز از اکنون نیازسنجی صورت گیرد، خاطرنشان میکند: به جهاددانشگاهی مأموریت داده شده است تا نیازسنجی هر استان را انجام دهد که با این اقدام مشاغل خانگی اشباع شده شناسایی خواهند شد.
عابدی، استاد دانشگاه کار قزوین دراین خصوص میگوید: شرایط اقتصادی بهگونهای است که افرادی که آگاهی و تجربه ندارند بهدلیل بیکاری اقدام به راهاندازی یک کسبوکار کنند که این اقدام ناآگاهانه به صنایعی که در گذشته در این عرصه فعالیت داشتند ضربه وارد میکند.
این استاد دانشگاه تصریح میکند: بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل شرایط جغرافیایی و حوادث غیرمترقبه زمین میخورند، بهعنوانمثال گلخانهدارانی بودند که بهدلیل نرسیدن گازوئیل به آنان تمام محصولشان در یک شب از بین رفت و ورشکست شدند.
عرضه سهام کسبوکارهای کوچک در بورس میتواند راهگشا باشد
عابدی با تأکید بر اینکه شرکتهای بزرگ با حضور در بورس تأمین مالی میشوند، به صلح خبر میگوید: برای کسبوکارهای کوچک باید فضایی فراهم شود که یک درصد سهام آنان را در بورس عرضه کنیم.
استاد دانشگاه کار قزوین با اشاره به اینکه رانت یکی از معضلات موجود در بازار است، اظهار میکند: اکثراً با واردات بیرویه محصولات توسط برخی افراد خاص مواجه هستیم که باعث میشود صنایع کوچک شکوفا نشود؛ متأسفانه واردکنندگان تنها به فکر منافع خود هستند.
صاحبان مشاغل خانگی ایدهپردازی کنند
بهرامی که درزمینه تولید روسری فعال است، بیان میکند: نکته قابل توجه این است که صاحبان مشاغل خانگی ایده پردازی ندارند و محصولی را تولید میکنند که در گذشته وجود داشته و یا بازار آن اشباع شده است مثلاً در یک برههای با این روبهرو هستیم که اغلب بانوان زیورآلات میسازند.
وی ادامه میدهد: افرادی که اقدام به راهاندازی کسبوکار خانگی میکنند باید بدانند که چه میخواهند تولید کنند و یا مزیت رقابتی آنان نسبت به بقیه تولیدات چیست.
چهرههای شاخص به برندسازی محصولات خانگی کمک کنند
به گزارش صلح خبر، برندسازی یکی از اقدامات مهم در حوزه کسبوکارهای خانگی است و تولیدکنندگان باید به این توانایی برسند تا محصولات تولیدی خود را برندسازی کنند.
عابدی استاد دانشگاه کار قزوین با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان باید بتوانند برندسازی کنند، تصریح میکند: باید دید هر شهر چه پتانسیلی برای برندسازی دارد؛ این برندسازی باید از طریق رسانههای جمعی صورت گیرد.
وی ادامه میدهد: امروزه عصری است که در کشورمان هنروران و یا ورزشکاران سلبریتی شدهاند و میتوانند در تبلیغات و برندسازی به معرفی این مشاغل کمک کنند.
توجه به بازارهای دستدوم و ایجاد یک سامانه منسجم برای ثبت مشاغل خانگی
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در تولید، توزیع و فروش محصولات خانگی میتوانیم از کشورهای پیشرفته الگوبرداری کنیم، بیان میکند: باید به دنبال شگفتزده کردن مردم باشیم با توجه به شرایط جامعه تورم و رکود بسیاری از مردم توان خرید کالاهای گرانقیمت را ندارند و به سمت تعمیرات و بازارهای دستدوم میروند، لذا باید به بازارهای دستدوم نیز توجه کنیم.
طاهری از نبود سامانه منسجم برای ثبت مشاغل خانگی گله میکند و میگوید: نبود اطلاعات دقیق در مسئولین مشهود است و حتی معاون فراکسیون و اشتغال و کاریابی مجلس اطلاع دقیقی از مشاغل خانگی ندارند؛ دولت نیز هیچ اقدامی راهاندازی چنین سامانهای نداشته است.
طاهری کارشناس یک سایت فروش محصولات خانگی بیان میکند: نبود الگو یکی از مشکلات است، باید پرسید در قزوین چند کسبوکار وجود دارند که الگوی سایر مشاغل هستند؛ مشاغلی که در همه بخشها ازجمله برندینگ و بستهبندی الگو باشند کم هستند و همین تعداد اندک را نیز معرفی نکردهایم.
وی یادآور میشود: حمایتهای مسئولین از مشاغل بیشتر چشمبسته است؛ یعنی بدون تحقیق و آگاهی بوده و بیشتر دنبال گزارشدهی هستند؛ قبل از ارائه هر پیشنهادی باید کار علمی صورت گرفته و کالاهای دارای اولویت و مزیت نسبی و مزیت مطلق شناسایی شوند؛ تحقیقات علمی حتی در خصوص قیمت نیز میتواند انجام شود که محصول با چه قیمتی نسبت محصولات صنعتی عرضه شود؛ در ترویج و تبلیغات نیز باید تحقیقات علمی صورت گیرد.
این کارشناس تأکید میکند: بازارچههای موقتی به نام گذر در شهرها برپا میکنند که تاکنون در قزوین برپا نشده است.
گزارش از زهرا حسینی فلاح خبرنگار صلح خبر منطقه قزوین
انتهای پیام