به گزارش صلح خبر، آیتالله رضا رمضانی در مراسم گرامیداشت هجدهمین سالگرد ارتحال آیتالله حاج صادق احسانبخش، نماینده فقید ولی فقیه در استان که در مصلای امام خمینی (ره) رشت برگزار شد، با بیان اینکه علما و مراجع علاوه بر عرصه تبلیغ آثار علمی و خدمات اجتماعی از خود به یادگار میگذارند، اظهار کرد: تأسیس مراکز علمی و حوزوی، مساجد و بیمارستانها از جمله این خدمات اجتماعی است.
وی مصلای رشت را یکی از یادگاران اجتماعی آیتالله احسانبخش دانست و افزود: ایشان با وجود همه کسالتهای ناشی از جانبازی روزانه پیگیر این پروژه بود و مستقیماً مدیریت را بر عهده داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری کتاب «آثار الصادقین» را میراث ارزشمند آیتالله احسان بخش در عرصه خدمات علمی دانست و اظهار کرد: این کتاب به اهل منبر توصیه میشود.
آیتالله رمضانی با اشاره به اطلاعات وسیع و تخصصی آیتالله احسانبخش نسبت به مسائل اجتماعی و تحلیل دقیق مطالب روز از تریبون نماز جمعه، خاطرنشان کرد: یک عالم دینی باید مطالعاتش زیاد و بهروز باشد و آیتالله احسانبخش از این ویژگی برخوردار بود.
وی اعزام کمکهای هزار کامیونی به جبهههای دفاع مقدس را از دیگر خدمات اجتماعی نماینده امام در گیلان دانست و متذکر شد: ایشان با توجه به روحیات، مدیریت و نفوذی که داشت از شرایط بحرانی بسیار اثرگذار بود.
نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری تکریم از عالمان دینی را تکریم از علم و دیانت دانست و گفت: تکریم علما مورد تاکید آیات و روایات اسلامی است.
وی عالمان دینی را مرزبانان دین و دیانت دانست و تصریح کرد: رسالت مهم عالمان دینی مرزبانی از فهم دینی و معرفی اسلام ناب است لذا باید از عالمان واقعی دین که توانستهاند در عرصه تبلیغ دین و معرفی اسلام ناب موفق باشند الگوبرداری کنیم.
آیتالله رمضانی با بیان اینکه مهمترین وظیفه یک عالم دینی در وهله نخست تفقه و فراگیری دانش دین به صورت عمیق است، ادامه داد: وظیفه بعدی انذار است، زیرا مردم سخن عالمان دینی را سند قرار میدهند و لذا لسان صدق اثرگذار است.
عضو مجلس خبرگان رهبری آیات ۶ تا ۱۰ سوره ملک را مبین نقش یک عالم دینی دانست و اضافه کرد: عالمان دینی نقش نذیر و هشداردهنده دارند که یکی از اوصاف انبیای الهی است. در واقع پیامبران در کنار بشارت هشدار هم میدادند. ما وجود رسولالله (ص) و اهل بیت (ع) را درک نکردهایم و لذا کلام اهل بیت را عالمان دینی برای ما نقل میکنند و خودشان بشیر و نذیر میشوند.
وی با بیان اینکه علما به مثابه واسط میان وحی و مردم هستند، تاکید کرد: این عالمان دینی هستند که میتوانند نقش برجستهای در آگاهی و بیداری جامعه ایفا کنند و جامعه آگاه و بیدار جامعه پیشرو خواهد بود. در واقع یکی از ویژگیهای جامعه پیشرو آگاهی و بصیرت است و هرچقدر آگاهی و بصیرت بیشتر شود، جامعه به لحاظ ارتقای فکری و معنوی جلوتر خواهد بود.
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: یک عالم دینی باید دین را عمیق بفهمد و بر اساس مخاطبشناسی به مردم اعلام کند. در واقع معرفی دین برای عوام و خواص باید بهگونهای باشد تا مردم اسلام ناب را از غیر ناب تشخیص دهند و اسلام علوی را از اسلام اموی و عباسی جدا کنند. امروز اسلام آمریکایی، اسلام لیبرالی، اسلام سکولار و اسلام افراطی در مقابل اسلام ناب قرار دارد.
آیتالله رمضانی مسلمانان را بیشترین قربانیان اسلامهای انحرافی دانست و اعلام نمود: اسلام ناب میتواند جامعه بشری را از جهالت بیرون آورد. این عالمان ربانی هستند که نقش حفظ جایگاه معنوی اسلام را بر عهده دارند و بدعتها را افشا میکنند.
وی با اشاره به فعالیتهای شبکههای انحرافی به نام شیعه، یادآور شد: شیعه واقعی اهل بیت (ع) آن شیعهای است که بنا به فرموده امام صادق (ع) اهل فهم و تعقل و صبر و حلم و وفا و مدارا باشد. امروز جایگاه امام حسین (ع) که میتواند برای دنیای بشری الگو باشد توسط برخی جاهلان تنزل داده شده و لذا یکی از مهمترین وظایف عالمان دینی جهلزدایی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری جامعه اسلامی جاهل و گمراه را در کلام نهجالبلاغه جامعه ذلیل و زبون و منحط خواند و گفت: قرآن کتاب حیات است و انسان میتوان راه و رسم زندگی را به صورت دقیق و کامل از قرآن بیاموزد لذا قرآن بر تعقل تاکید دارد. بیتردید نزدیکاندیشی عقل انسان را به عبودیت و دوراندیشی عقل انسان را به بهشت دعوت میکند.
وی تلاوت و تفسیر قرآن در جامعه جاهل و گمراه را کمبها و استفاده ظاهری و زینتی از قرآن را دارای ارزش دانست و اظهار کرد: اگر جهل بر جامعه حکمفرما شود کار به جایی میرسد که معروف از همه منکرتر و منکر از همه معروفتر به نظر میشود و مردم معروف را منکر و منکر را معروف میدانند لذا برای زدودن جهل نیازمند نقشآفرینی عالمان هستیم.
آیتالله رمضانی عقل را بهترین ثروت و جهل را بدترین فقر دانست و متذکر شد: گاهی انسان چیزی را نمیداند و لذا جهل در مقابل علم قرار میگیرد و از انسان در روز قیامت سوال میشود، اما گاهی جهل در مقابل عقل قرار میگیرد، یعنی کسی که مسیرش عقلانی نباشد جاهل است.
وی با بیان اینکه امام حسین (ع) در کربلا برای مقابله با جهل عقلانی قیام کرد، افزود: بزرگترین جهالت روزگار آن جهالتی است که در آن اسلامی معرفی شود که با آن اسلام سر مسلمانان بریده شود. امروزه کرسیهای الهیات و اسلامشناسی و شیعهشناسی در دانشگاههای دنیا به راه افتاد و پولهای هنگفتی هزینه میشود تا اسلام قرآن را به شکل دلخواه تفسیر کنند لذا هنر عالمان دینی است که از این فرصت برای نشر اسلام ناب در مراکز علمی استفاده کنند.
نماینده گیلان در مجلس خبرگان رهبری مخاطب رسولالله (ص) را فطرت و عقل دانست و عنوان کرد: عالمان دینی باید علم دین را از قرآن و عترت خوب دریافت و عرضه کنند. عدهای به نام روشنفکر دینی در دانشگاههای دنیا اسلام را تنها با لقب رحمانیت معرفی میکنند، اما اسلام در کنار رحمت دین استقامت در مقابل طاغوت و ستمگران است.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اسلام لیبرال در غرب به دنبال زدودن شریعت از اسلام است، خاطرنشان کرد: عالمان دینی هنر امام خمینی (ره) را داشته باشند و اسلام ناب را معرفی کنند، زیرا دنیای امروز تشنه اسلام ناب است و شیعه و تشیع میتواند پاسخگوی پرسشهای نسل بشر باشد.
وی طالبان را قرائت غرب از اسلام و برای مبارزه با ایران اسلامی دانست و گفت: آیتالله احسان بخش ۱۹ سال برای ترویج ادبیات معمار کبیر انقلاب تلاش کرد و لذا امروز مأموریت جهانی داریم و این مأموریت علاوه بر خودسازی و دگرسازی، زمینهسازی برای شکلگیری تمدن نوین اسلامی و ظهور امام زمان (عج) است.
انتهای پیام