امروز: شنبه, ۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 25 ربيع أول 1446 | 2024-09-28
کد خبر: 113869 |
تاریخ انتشار : 09 مهر 1395 - 13:57 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار روز گذشته در حاشیه مراسم اختتامیه‌ پنجمین نشست فصلی شبکه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور و در جلسه پرسش و پاسخ با فعالان محیط‌زیست، با بیان اینکه فاجعه‌ بزرگ‌، برداشت بی‌رویه و غیرقانونی از سفره‌های آب زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: در […]

به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار روز گذشته در حاشیه مراسم اختتامیه‌ پنجمین نشست فصلی شبکه‌ سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور و در جلسه پرسش و پاسخ با فعالان محیط‌زیست، با بیان اینکه فاجعه‌ بزرگ‌، برداشت بی‌رویه و غیرقانونی از سفره‌های آب زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: در این میان اتفاق بزرگی در ایران رخ داده که خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی از آب است، همان‌طور که در نیشابور نیز شکاف و نشست زمین به‌چشم می‌خورد.
وی ادامه داد: بیش از 90 درصد مصارف آب ایران در اختیار بخش کشاورزی با راندمان پایین است و گام نخست برعهده‌ی نیروهای توانمند سازمان‌های مردم نهاد است که تشکل‌های کشاورزی، آب بران، کشاورزان و مردم قانع کنند که دیگر امکان ادامه این مسیر وجود ندارد.
ابتکار اضافه کرد: این جهت‌گیری در دولت یازدهم آغاز شد و در 25 جلسه شورای عالی آب که متاسفانه رو به تعطیلی است این تصمیمات مهمی گرفته شد و در حال حاضر نیز شاهد اجرای طرح‌های بسیار مطلوبی در خصوص اصلاح الگوی آبیاری و کشت در کشور هستیم.
رییس سازمان حفاظت از محیطزیست در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ گفت: قصد نداریم روستاها خالی از جمعیت شوند، با توجه به اینکه دنیا به سرعت به سمت شهرنشینی بی‌خاصیت پیش می‌رود.
وی با بیان اینکه بحث انتقال آب در ایران، بحث جدیدی نیست، اما متاسفانه در برخی حوزه‌ها ارزیابی زیست محیطی و… آن حساب شده‌ نیست اظهار کرد: باید بررسی‌های لازم صورت گرفت و با توجه به همه شرایط، انجام تمامی الزامات، مقدمات و با حداقل آسیب به منابع آب، ارزیابی صحیحی انجام شود تا سازمان حفاظت از محیط زیست نیز بتواند اظهار نظر کرده و کار علمی خود را ارائه دهد.
ابتکار گفت: اقدام بسیار بزرگی در خراسان رضوی به انجام رسید و آن احیای رودخانه کشف رود است که روزی یکی از آلوده‌ترین کانون‌ها بود.
معاون رییس جمهور در ارتباط با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص انرژی‌های خورشیدی تصریح کرد: در دولت یازدهم و در یک و نیم سال گذشته، سیاست‌های اقتصاد کم کربن را به تصویب رساندیم و این سیاست، پیش درآمد سیاست‌های انرژی در برنامه‌ی ششم توسعه کشور قرار گرفت.
همکاری بخش خصوصی با دولت در بحث انرژی‌های نو

رییس سازمان حفاظت ار محیط زیست اضافه کرد: یکی از جهت‌گیری‌های اصلی بحث انرژی‌های نو و بهینه‌سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف است  که در این زمینه همکاری خوبی با بخش خصوصی و جلب مشارکت بین‌المللی شکل گرفت.

ابتکار در زمینه اقدامات انجام شده در بحث مهار دستکاری‌های ژنتیک در محصولات کشاورزی و عدم تولید محصولات تراریخته عنوان کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم شورای ملی ایمنی زیستی بسیار فعال بوده و یکی از اتفاقات مهمی که افتاد این بود که شیوه نامه سه دستگاه اصلی وزارت جهاد کشاورزی، شامل وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با پیشنهادات و درخواست‌ برای مواد و فرآورده‌های موجودات زنده دستکاری شده، ارائه و به تصویب رسید.
معاون رییس جمهور اضافه کرد: این فرآیند در کشور وجود دارد و طبیعی است با نگرانی‌هایی نیز همراه باشد، اما باید با این موضوع دو رویکرد علمی و قانونی داشته باشیم تا بتوانیم موضوع را به نحو احسن مدیریت و ساماندهی نماییم.
وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های بزرگ در هر جایی که می‌خواهد اتفاق بیفتد باید پیوست محیط‌زیستی داشته باشد در حال حاضر فرآیند ارزیابی زیست محیطی یک فرآیند تاثیرگذار است و در مناطقی که پروژه‌های بزرگ بر روی طبیعت اثر منفی داشته فعالیت متوقف می‌شد.
ابتکار با تاکید بر اینکه به طور قاطع می‌توانم بگویم در دوره دولت یازدهم شاید بجز یکی دو مورد هیچ پروژه‌ای نبوده که بدون ارزیابی زیست محیطی همراه باشد، اظهار کرد: اما اکنون پروژه‌های بسیاری را از دولت گذشته به ارث برده‌ایم که دارای تاییدیه هستند اما متاسفانه با ارزیابی صحیح همراه نبوده‌اند و از نظر قانونی نیز، برای اظهارنظر و جلوگیری از این نوع طرح‌ها، با مشکلات زیادی روبرو هستیم که در اکثر موارد جلو این طرح‌ها گرفته شد.
رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سد گتوند پروژه عظیم ملی بود که در آن اشتباهاتی رخ داد و امروز برای آن جلسات و گروه‌های مطالعاتی و بررسی‌های عدیده‌ای اتفاق افتاد گفت: برای رفع مشکلات پیش آمده، سه راهکار ارائه شد که هرکدام با 30 درصد احتمال اثر بخشی همراه بود اما باید دید کدام راه‌کار انتخاب می‌شود و اگر قصد علمی برخورد کردن با این موضوع را داشته باشیم، تصمیم گیری بسیار پیچیده خواهدشد.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید