به گزارش مجله مدیا صلح خبر کدام فیلم های هنر و تجربه ارزش دیدن دارند؟ روزنامه خراسان – نسیم سهیلی: نزدیک به سه سال است که گروه سینمایی «هنر و تجربه» با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند، مستند و نیمه مستند فیلم سازان ایرانی به خصوص جوان ترها، شروع به کار کرده است. فیلم هایی که […]
به گزارش مجله مدیا صلح خبر
کدام فیلم های هنر و تجربه ارزش دیدن دارند؟
روزنامه خراسان – نسیم سهیلی: نزدیک به سه سال است که گروه سینمایی «هنر و تجربه» با هدف حمایت از آثار سینمایی کوتاه، بلند، مستند و نیمه مستند فیلم سازان ایرانی به خصوص جوان ترها، شروع به کار کرده است.
فیلم هایی که بنا به دلایل گوناگون شانس رسیدن به اکران تجاری و اشغال گیشه ها را ندارند، در این گروه سینمایی، آن هم در سینماهای شهرهای بزرگ، به صورت محدود اکران می شوند و در این مدت هم با استقبال خوبی از طرف مخاطبان جدی سینما مواجه شده اند. اگر می خواهید بدانید از بین فیلم های داستانی گروه هنر و تجربه، کدام یک ارزش دیدن دارد و احتمالاً از تماشای آن لذت خواهید برد، با ما همراه شوید:
یک قناری یک کلاغ
کارگردان: اصغر عبداللهی
فیلم «یک قناری یک کلاغ» درامی شخصیت محور است با فضایی شاعرانه، ریتمی کند و شخصیت هایی که هرکدام با بحرانی روبه رو می شوند. بحران گناه از سوی مرد و بخشش از سوی زن که زندگی متفاوتی را برای شان رقم می زند. آن ها در قالب نقش های جدید لحظات سختی را تجربه می کنند. اصغر عبداللهی کارگردان فیلم تا پیش از این، فیلم نامه نویس و دستیار کارگردان بوده و فیلم «یک قناری یک کلاغ» نخستین تجربه او در زمینه کارگردانی است. هنگامه قاضیانی و حبیب رضایی ستاره ها نقش های اصلی این فیلم هستند.
هجوم
کارگردان: شهرام مکری
اگر از دیدن فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری لذت برده اید، این فیلم نیز که به همان شیوه سکانس-پلان فیلم برداری شده است، می تواند انتخاب خوبی باشد. در این شیوه فیلم سازی، داستان از ابتدای روشن شدن دوربین بدون کات خوردن، تا انتها روایت می شود. «هجوم» داستانی پرپیچ وخم را بازگو می کند و کارگردان مخاطب را در دالانی مه آلود و مرموز، همچون صحنه های خود فیلم، به عمق ماجرا می کشاند. پیچیدگی «هجوم»، باعث شده است به چند بار دیدن نیاز داشته باشد و می تواند برای فرار از تماشای فیلم های تکراری مناسب باشد.
ائو
کارگردان: اصغر یوسفی نژاد
«ائو» به معنی خانه، فیلمی با گویش آذری و با زیرنویس فارسی است. این درام ماجراجویانه از ایده ای بکر سرچشمه می گیرد و با تعلیق مناسب، مخاطب را تا پایان با خود همراه می کند. «ائو» در زمره سینمای تجربه گرا قرار می گیرد و موضوع تلخ خانواده ای ازهم گسیخته را به شکلی مستندگونه روایت می کند. این فیلم که در جشنواره جهانی فجر، توجهات زیادی را به خود جلب کرد، دست پر جشنواره را به پایان رساند. «ائو» با استفاده از سکانس-پلان هایی طولانی ساخته شده و تأثیر شیوه های کارگردانی کیارستمی در آن دیده می شود.
کوه
کارگردان: امیر نادری
امیر نادری کارگردان فیلم های ماندگار «دونده»، «تنگسیر» و «ساز دهنی» که سال هاست در آمریکا فیلم های مستقل می سازد، این روزها فیلم ایتالیایی زبان «کوه» را بر پرده سینما دارد. روستای فیلم، مدت هاست که به خاطر کوهستان مجاور، در تاریکی مطلق فرورفته و فیلم «کوه» روایتی جذاب و پرتعلیق از ماجرای مردی ا ست که تقلا می کند آفتاب را به روستا بازگرداند. فیلم با یک تمثیل، مفاهیم عمیقی را به مخاطب منتقل می کند. «کوه» قابلیت آن را دارد که در بیننده دگرگونی ایجاد کند و در جهان بینی مخاطبانش تأثیر بگذارد.
پازلی ها
کارگردان: مهدی گنجی
«پازلی ها» داستان چند دانشجوی بیرجندی است که می خواهند با یک ایده تازه در صنعت رایانه، کسب وکار جدیدی خلق کنند. آن ها به تهران می آیند تا به آرزوی شان برسند، اما نمی دانند که دقیقاً چگونه باید موفق شوند. فیلم به موضوع زندگی کارآفرینان اختصاص دارد و مستندی شخصیت محور است که در حوزه «استارت آپ» (ایجاد کسب وکارهای جدید مربوط به فناوری) ساخته شده است. اثر قبلی مهدی گنجی به نام «من می خوام شاه بشم» در گروه هنر و تجربه اکران موفقی داشت و توانست نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند.
تمارض
کارگردان: عبد آبست
«تمارض» فیلمی متفاوت است که داستان یک مهمانی شبانه را در خانه پیرمردی مشکوک روایت می کند. کارگردان خواسته است با حذف مرزهای طبیعی روی صحنه، فیلمی تجربی، با داستانی پرکشش و کاملا خلاقانه بسازد، کاری شبیه به فیلم «داگ ویل» فون تریه. رویکرد او در این فیلم سرپیچی از قراردادهای واقع گرایانه سینماست یعنی حذف صحنه پردازی واقع گرا، صداهای دست کاری شده و…. عبد آبست، تجربه بازی در «ماهی و گربه» و «هجوم» شهرام مکری را داشته و فیلم اش به بخش «فورم» جشنواره برلین هم راه یافته است.
گیمچی
کارگردان: مجید اسماعیلی
«گیمچی» در روزهای فقدان فیلم های بومی در سینمای ایران، با روایتی ایرانی و جذاب، اتحاد و همبستگی بین اقوام ایرانی را به تصویر می کشد. فیلمی که از دوستی، امید وتلاش می گوید و موضوع خشکسالی و بحران آب در ایران را روایت می کند. «گیمچی» همچنین زیبایی های مناطق جنوبی ایران را با شخصیت های دوست داشتنی اش روی پرده می آورد. «گمیچی» نشان از دغدغه های کارگردان درباره خشک شدن دریاچه ارومیه و درباره آن حرف هایی شنیدنی دارد. فیلم در جشنواره فیلم «لوکاس» فرانکفورت حضور داشته است.
اگزما
کارگردان: مهران مهدویان
داستان «اگزما» درباره دروغ است که مانند بیماری اگزما، در زندگی «رویا» شخصیت اصلی قصه بروز و به شدت پیشرفت می کند تا زندگی او را به نابودی نزدیک کند. خط اصلی داستان به نوعی به ترس از نبود امنیت برمی گردد و رویا، در تلاش است زندگی خود را در آرامش نگه دارد، از طرفی نمی خواهد شوهرش از گذشته او باخبر شود. دیبا زاهدی و نادر فلاح چهره های شناخته شده در فهرست ستاره ها «اگزما» هستند. مهدویان در اولین تجربه کارگردانی، فرمی متفاوت و ساختار هنری را برای فیلم اش برگزیده است.
دریا ماهی و پرنده
کارگردان: مهرداد غفارزاده
«دریا ماهی و پرنده» با دستمایه قرار دادن نوجوانی ناشنوا که در یک محل نامناسب پرورش می یابد، نگاهی تازه به این قشر فراموش شده جامعه دارد. فیلم دومین تجربه سینمایی مهرداد غفارزاده در مقام کارگردان بوده و در چند جشنواره خارجی درخشیده است. همایون ارشادی، نادر فلاح، امیرحسین رستمی و نیوشا ضیغمی به اضافه یک چهره کمترشناخته شده در نقش اصلی، ستاره ها فیلم هستند. «دریا و ماهی پرنده» سوژه ای خاص دارد و برای مخاطب عام ساخته نشده است، بنابراین احتمالاً فقط به مذاق مخاطب جدی سینما خوش می نشیند.
پریناز
کارگردان: بهرام بهرامیان
دومین فیلم بهرام بهرامیان که پس از هفت سال، جواز اکران را به دست آورده است، به داستان زندگی دختری می پردازد که پس از مرگ مادر، به خاله اش پناه آورده است ولی در این میان اتفاقاتی غیرمنتظره رقم می خورد. کارگردان داستانی پرکشش را بازگو می کند و تجربه موفق او این فیلم را خاص و صاحب سبک کرده به طوری که چه در کارگردانی و چه در داستان، تجربه ای متفاوت را برایش رقم زده است. «پریناز» گرچه با وجود ستاره ها ستاره، فیلمی عامه پسند به نظر می آید اما در اصل، تماشاچی جدی سینما را مخاطب قرار داده است.
لیلا
کارگردان: داریوش مهرجویی
کمتر سینمادوستی است که فیلم «لیلا» اثر ماندگار داریوش مهرجویی را ندیده باشد. ملودرام «لیلا» که اکنون پس از 20 سال از اولین اکران، در گروه هنر و تجربه به نمایش درمی آید، قصه ای سرراست و شخصیت هایی باورپذیر دارد. شخصیت هایی که هم فیلم و هم بازیگرانش را جاودان و از آن پس پای آن ها را به طور جدی به عرصه سینما باز کرده است. لیلا حاتمی در این فیلم در نقش دخترکی معصوم و ازهم گسیخته ظاهر می شود و در کنار علی مصفا زوجی درخشان را می سازند. مرحوم جمیله شیخی نیز در «لیلا» بازی می کند.
کله سرخ
کارگردان: کریم لک زاده
«کله سرخ» داستان مردی را روایت می کند که بعد از سال ها به زادگاه خود بازگشته است. کارگردان خط فکری، سلیقه و سبک خودش را در فیلم سازی به اجرا گذاشته و سعی کرده است فیلمی کاملا متفاوت با کارهای سینمایی این روزها بسازد. بهزاد دورانی ستاره اصلی فیلم نیز بازی روانی را در دومین تجربه بلند سینمایی کریم لک زاده ارائه کرده است. «قیچی» اولین فیلم لک زاده بود که سال گذشته اکران شد. او فیلم نامه سریال «نوار زرد» را نوشته است که همین اواخر، روی آنتن شبکه دو رفت. او فیلم کوتاه موفق «قمارباز» را هم در کارنامه دارد.
منبع : برترینها
اگر فیلم یا ویدئو یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.
اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و ویدئو ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.
منبع خبر (تحریریه ) است
و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن
هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را
به شماره 300078 پیامک
بفرمایید.
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
https://solhkhabar.ir/?p=213248
×
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.