به گزارش مجله آموزشی صلح خبر کانسپت ۱۹-۱۹؛ به مناسبت صد سالگی سیتروئن پایگاه اتوموبیل فارسی: امسال سیتروئن به قرن دوم فعالیت خود قدم میگذارد. یک خودروساز فرانسوری که در طول قرن گذشته ثابت کرده همواره یکی از نوآورترین و بزرگترین خودروسازان در سطح جهانی بوده است. این شرکت یکی از پیشگامان خودروهای یونیبادی (ساختار […]
به گزارش مجله آموزشی صلح خبر
کانسپت ۱۹-۱۹؛ به مناسبت صد سالگی سیتروئن
پایگاه اتوموبیل فارسی: امسال سیتروئن به قرن دوم فعالیت خود قدم میگذارد. یک خودروساز فرانسوری که در طول قرن گذشته ثابت کرده همواره یکی از نوآورترین و بزرگترین خودروسازان در سطح جهانی بوده است. این شرکت یکی از پیشگامان خودروهای یونیبادی (ساختار یکپارچه شاسی و اتاق) و سیستم محور محرک جلو است.
سیتروئن سیستمهای تعلیق بدیعی را توسعه داده و طراحیهای قابل توجهای را عرضه کرده که تا امروز نیز این روند ادامه یافته است. اتومبیل مفهومی جدیدی که این شرکت معرفی کرده ۱۹، ۱۹ نام دارد که به سابقه صد ساله فعالیت سیتروئن از ۱۹-۱۹ تا ۲۰۱۹، سالی که در آن قرار داریم، اشاره دارد. سیتروئن ۱۹-۱۹ نمونه جالب توجهای است که توام با نگاهی به تاریخچه سیتروئن نگاه این خودروسازی فرانسوی نیز را به محصولات آتیاش نشان میدهد.
سیستم تعلیق جادویی
به نظر میرسد اصلیترین ویژگی ۱۹-۱۹ که بیش از هر چیزی از شخصیت برند سیتروئن برداشت شده چیزی است که این شرکت آن را با عبارت “سواری قالی پرنده” توصیف میکند. سیتروئن همواره محصولات خود را طوری طراحی و ساخته است که در برابر ناهمواریها و تلاطم جادهها با سواری نرم و سیال خود حس شناوری را به سرنشینان منتقل کنند. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک که سیتروئن آن را اولین بار در سال ۱۹۵۴ در مدل Traction Avant عرضه کرد و بعد در سال ۱۹۵۵ وظیفه جذب ضربهها را در مدل افسانهای DS چنان انجام میداد که رولزرویس تحت لیسانس سیتروئن از این سامانه در مدل Silver Shadow سال ۱۹۶۵ استفاده کرد. حال سیتروئن برای توسعه اتومبیل مفهومی جدیدش که پیشنمایشی از محصولات آینده و آیینهای از نوآوریهای گذشته این شرکت محسوب میشود از آخرین فناوریهایی که در اختیار دارد برای ارائه یک سواری بیمانند سود جسته است.
سیتروئن ۱۹-۱۹ به گونهای طراحی شده که کابین آن توسط سیستم تعلیق جدیدی که از فناوری Progressive Hydraulic Cushions و سیستم هوشمند کنترل فعال سود میبرد به خوبی شناور باشد. همچنین در کنار این شیوه تعلیق صندلیهای جداگانهای که هر کدام تعریف متفاوتی از آسایش را ارائه میکنند راحتی یک اتاق نشیمن را برای سرنشینان فراهم میکنند.
فضای کابین
شیوه مدرنی که کابین ۱۹-۱۹ را شکل داده نشان میدهد که فضای داخلی این کانسپت برای یک اتومبیل خودران طراحی شده است و کمتر به کابینهای سنتی و مرسوم که برای راننده و مسافران هستند شباهت دارد. برای ردیف دوم سرنشینان یک جداکننده که ظاهری شبیه به سنگ مرمر قرار دارد و در سوی دیگر قفسه کتاب کوچکی تعبیه شده است. برای جدا کردن قسمت بار از ردیف دوم سرنشینان رشتههایی به صورت ضربدری در هم تنیده شدهاند که در کنار هم لوگو قدیمی و اصلی سیتروئن را تداعی میکنند.
طراحی بدنه
طراحی بدنه سیتروئن ۱۹-۱۹ به شیوه نامتعارفی صورت گرفته است. بخشهایی از آن از وسایل نقلیه هوایی الگو گرفته شده که به طور مشخص میتوان به کپسول شفاف کابین آن اشاره کرد که شبیه به کابین هلیکوپتر است و کل کابین سرنشینان بین دو محور این اتومبیل آویزان شده که حالتی شناور به آن میبخشد. روی درهای این اتومبیل نمایشگرهایی تعبیه شده تا از بیرون اطلاعات ضروری داده شود. از آنجا که کابین این سیتروئن بین محورهای آن قرار گرفته است بنابراین طول اوورهنگهای این اتومبیل صفر است. سیتروئن در قسمتهای مختلف این کانسپت از لوگوی اصلی اولیه استفاده کرده است.
سیتروئن مدعی است که این اتومبیل تمامالکتریکی قادر به پیمودن مسافتی ۸۰۰ کیلومتری با یک شارژ کامل است. اما به نظر میرسد از آنجا که ۱۹-۱۹ یک اتومبیل مفهومی است این شرکت واهمهای اغراق در میزان پیمایش آن نداشته است! ۱۹-۱۹ کانسپتی است سراسر پر از ایدههای جدید و با ویژگیهای ظاهری و فنی غیرعادی که دارد تولید آن دور از انتظار است، با این حال اگر کمپانی وجود داشته باشد که بخواهد چنین ایدههای عجیبی را به واقعیت تبدیل کند، آن سیتروئن خواهد بود.
منبع : Bartarinha