امروز: سه شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 25 جماد أول 1446 | 2024-11-26
کد خبر: 376954 |
تاریخ انتشار : 12 مرداد 1399 - 6:57 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر عرضه‌های اولیه به دلیل این‌که از یک‌سو معمولا سودده هستند و از سوی دیگر خرید آن‌ها به دانش و مهارت خاصی نیاز ندارد، به جذابیت این روزهای بازار سرمایه تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که مشارکت سهامداران در خرید عرضه‌های اولیه به عدد سه میلیون نفر نیز رسیده است. در این […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

عرضه‌های اولیه به دلیل این‌که از یک‌سو معمولا سودده هستند و از سوی دیگر خرید آن‌ها به دانش و مهارت خاصی نیاز ندارد، به جذابیت این روزهای بازار سرمایه تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که مشارکت سهامداران در خرید عرضه‌های اولیه به عدد سه میلیون نفر نیز رسیده است. در این میان برخی کارگزاری‌ها به صورت اتوماتیک نسبت به خرید عرضه‌های اولیه اقدام می‌کنند؛ خدمتی که دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار آن را اضافه می‌داند نه ضروری.

به گزارش صلح خبر، از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد حدود ۱۲ عرضه اولیه در بازارهای بورس و فرابورس بوده‌ایم. در این میان برخی هفته‌ها دو عرضه اولیه، یکی در بورس و دیگری در فرابورس صورت می‌گرفت؛ مانند هفته گذشته که عرضه اولیه بگیلان در فرابروس و غزر در بورس انجام شد.

در این راستا، برخی کارگزاری‌ها با اطلاع مشتری، به صورت خودکار نسبت به خرید عرضه‌های اولیه اقدام می‌کنند اما برخی دیگر این فرایند را بر عهده مشتری می‌گذارند. اما هفته گذشته تعدادی از کارگزاری‌ها یکی از عرضه‌های اولیه را خریداری کردند اما عرضه اولیه دیگر را نخریدند. این موضوع باعث می‌شود این سوال مطرح شود که آیا کارگزاری‌ها تعهدی نسبت به خرید عرضه‌های اولیه دارند یا خیر؟

در این راستا، روح‌الله میرصانعی-دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار- در گفت‌وگو با صلح خبر، با تاکید بر این‌که  خرید خودکار عرضه اولیه توسط کارگزاری‌ها یک خدمات اضافی است که کارگزار به مشتری خود ارائه می‌دهد، اظهار کرد: هر سهمی که مشتری قصد خرید آن را دارد، شخصا باید سفارش‌گذاری کند. مشتریان دسترسی برخط دارند و به راحتی می‌توانند سفارش خود را ثبت کنند.

وی ادامه داد: در خرید عرضه اولیه کارگزار یک خدمات اضافی را ارئه می‌دهد و به مشتری اعلام می‌کند اگر مانده‌ای نزد کارگزاری دارد و مشتری در روز عرضه اولیه به هر دلیلی به سامانه دسترسی نداشت، سفارش عرضه اولیه را ثبت می‌کند. درواقع کارگزار بر اساس مجوزی که از مشتری می‌گیرد می‌تواند سفارش خرید عرضه اولیه را ثبت کند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا امکان خرید دو عرضه اولیه در یک روز برای مشتری وجود دارد؟ گفت: اگر مشتری به سامانه معاملات برخط وصل شود، در یک روز برای دو عرضه اولیه می‌تواند سفارش‌گذاری کند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید