امروز: پنجشنبه, ۸ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 27 جماد أول 1446 | 2024-11-28
کد خبر: 342465 |
تاریخ انتشار : 27 بهمن 1398 - 20:29 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر زبان‌شان را متوجه نمی‌شدی اما آن اندازه احساس در کارشان بود که می‌توانستی با موسیقی‌شان ارتباط برقرار کنی. تحریرهای خواننده به گونه‌ای بود که گویا کاملا متوجه آن چه می‌خواند، می‌شدی. به طور کلی اجرای موسیقی آنها نیازی به دانستن زبانشان نداشت و به خوبی می‌شد با آن ارتباط […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

زبان‌شان را متوجه نمی‌شدی اما آن اندازه احساس در کارشان بود که می‌توانستی با موسیقی‌شان ارتباط برقرار کنی. تحریرهای خواننده به گونه‌ای بود که گویا کاملا متوجه آن چه می‌خواند، می‌شدی. به طور کلی اجرای موسیقی آنها نیازی به دانستن زبانشان نداشت و به خوبی می‌شد با آن ارتباط برقرار کرد.

به گزارش صلح خبر، شاگرد عالیم قاسم‌اف همانند خودش صدای زیبایی داشت و اجرایی به یاد ماندنی را از خود در نیاوران به یادگار گذاشت.

در اجرای ضابط نبی‌زاده تار، دایره و سه‌تار نواخته می‌شد. موسیقی با فضای شادش، شباهت زیادی به موسیقی مناطق ترک‌نشین ایران داشت. خواننده گاهی به‌تنهایی می‌خواند و سازها به آرامی در کنار او نواخته می‌شدند.

قطعه اول که آغازی شاد داشت رفته‌رفته ریتمی آرام و یکنواخت به خود گرفت؛ گاهی آوازهای در اوج خواننده و گاهی دوئت سازها. ولی رفته‌رفته موسیقی اوج گرفت و اوج‌خوانی‌های بلند به همراه سازها آغاز شد.

در بخش بعدی نیز تحریرهای خواننده در سالن پیچید و همچنان تماشاچیان را مجذوب خود کرد. خواننده به‌گونه‌ای می‌خواند که گویی در حال تعریف روایتی طولانی است و گوش سپردن به این داستان نیازی به زبان مشترک نداشت و تنها باید از آن لذت می‌برد.

اکنون عباراتی را ادا می‌کرد که شاید قبلا شنیده باشیم. پس از لحظاتی سکوت کرده و همراه با نوازندگان شروع به نواختن کرد. گروه با جدیت می‌نواختند. خواننده بار دیگر تحریرهای خود را اجرا کرد و این بخش نیز به پایان رسید. به جرات می‌توان گفت که صدای قدرتمند این خواننده نیازی به تنطیم استودیویی ندارد و هر بار مسلط اشعار را می‌خواند.

قطعه چهارم یکی از قطعات معروف ترکی بود که شاید در رادیو و تلویزیون آن را شنیده باشیم و بدون این که با زبان آن آشنا باشیم با آن ارتباط برقرار می‌کنیم. این قطعه که در ابتدا آغازی آرام داشت رفته‌رفته شاد شد و در انتها به همان صورت پایان یافت. نام این اثر «کوچه لره سوسپمیشم» بود.

قطعه پنجم نیز در ابتدا تحریرهای مکرر خواننده را با مشارکت کمتر سازها به همراه داشت ولی در انتها ریتم شاد شده و پایان یافت.

ضابط نبی‌زاده گلخان متولد سال ۱۹۶۵ در منطقه شماخی در آذربایجان است. او سال ۱۹۹۱ وارد کالج موسیقی آصف زینالی شد و اولین اساتید او حاجی بابا حسین‌اُف، جانعلی اکبرُف و عالیم قاسم‌اف بودند. او در سال ۱۹۹۶ وارد دانشگاه فرهنگ و هنر جمهوری آذربایجان شد و در سال ۲۰۰۰ از همان دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان تکنواز در تئاتر اپرا و باله و در سال ۲۰۰۰ با کنسرت سولوی خود در شهر سومقاییت اجرا می‌کرد. وی از سال ۲۰۰۳ تاکنون به‌عنوان معلم  تخصصی آواز در هنرستان ملی موسیقی آذربایجان فعالیت می‌کند. ضابط نبی‌زاده تقریباً در ۳۰ کشور جهان همچون هلند، بریتانیا، بلژیک، فرانسه، ترکیه، ایران، عراق، تایوان، تایلند، ازبکستان، کره شمالی، سوئیس، مراکش، روسیه، گرجستان، اسپانیا، الجزایر و غیره کنسرت برگزار کرده است.

او در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت بورسیه حیدر علی‌اف و در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۵ به عنوان هنرور افتخاری و در سال ۲۰۰۱ به عنوان هنرور مردمی انتخاب شد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید