به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، در پنل اول “عبدالحسین وهابزاده” عضو کمیته آموزشی اتحادیه بینالمللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در خصوص مدارس طبیعت مواردی را مطرح کرد. وی که بیش از ۴۰ سال در دانشگاههای مختلف ایران، بومشناسی و علوم محیطزیست تدریس کرده است، با بیان اینکه همه میدانند […]
به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، در پنل اول “عبدالحسین وهابزاده” عضو کمیته آموزشی اتحادیه بینالمللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در خصوص مدارس طبیعت مواردی را مطرح کرد.
وی که بیش از ۴۰ سال در دانشگاههای مختلف ایران، بومشناسی و علوم محیطزیست تدریس کرده است، با بیان اینکه همه میدانند محیط زیست حال خوبی ندارد، به تشریح وضعیت محیط زیست ایران پرداخت و گفت: 45 سال قبل سازمان حفاظت از محیط زیست در ایران تشکیل شد و این در حالی است که در آنزمان حتی کشورهای اروپایی نیز چنین سازمانی را در اختیار نداشتند.
وی ادامه داد: افرادی که در آنزمان در این سازمان کار میکردند متخصص محیط زیست نبودند، بلکه افرادی بودند که پیش از آن به شکار حیوانات میپرداختند و با تشکیل سازمان حفاظت از محیط زیست عشق آنها با آگاهی همراه شد و در حفاظت از جانداران و محیط زیست تجلی پیدا کرد.
این فعال زیست محیطی بیان کرد: پس از آن اقدامات بسیار ارزشمندی در ایران انجام شد اقداماتی که از جمله آنها میتوان به کنوانسیون رامسر اشاره کرد. امروز دانشآموختگان بسیاری در بخش محیط زیست داریم و دانشگاههای متعددی به تدریس این رشته میپردازند، اما متاسفانه محیط زیست کمتری داریم. این موضوع نشان میدهد زمانی که علم بر پایه عشق استوار نباشد نمیتواند مفید واقع شود.
وهابزاده به مثبت کردن ماتریس سد گتوند اشاره کرد و افزود: این اقدام را یک متخصص محیط زیست انجام داد و از علم خود در راستای تخریب محیط زیست استفاده کرد و امروز کارون در معرض تهدید و نابودی قرار گرفته است.
این صاحبنظر محیط زیست در ادامه با اشاره به تاثیر دوستی با طبیعت بر ذهن و روح انسان و ضرورت تاسیس مدارس طبیعت در راستای برقراری ارتباط میان کودک و طبیعت، منشاء بروز بسیاری از اختلالات روانی را مربوط به نوع تربیت دوران کودکی دانست و عنوان کرد: کودکان از بازیهای کودکانه محروم شدهاند و پیش از اینکه بسیاری از مفاهیم را از طریق همین بازیها درک کنند، پیش از اینکه فرهنگشان را بشناسند و نسبت به آن متعهد شوند، تنها مجبور به درس خواندن میشوند.
وی ادامه داد: ما سعی داریم کودکان دانشمند تربیت کنیم و از آن سو بزرگسالان را به طبیعت علاقهمند کنیم در صورتی که این چرخه اشتباه طی میشود. علاقهمندی و تعهد نسبت به طبیعت باید از دوران کودکی شکل بگیرد و قطعا این موضوع با اجبار کودک به درس خواندن محقق نمیشود.
وهابزاده بیان کرد: امروز کودکان با اضطراب در کلاسهای درس حاضر میشوند و بیعلاقه حاضر شدن در کلاسهای درس دانشگاه و صرفا اکتفا به این موضوع که مدرک تحصیلی به دست آورند عامل حضور آنها در کلاس درس است. کودکان را از حضور در طبیعت، با گل و خاک بازی کردن و تجربه به دست آوردن و در کل مانوس شدن با طبیعت و محل زیستشان محروم کردهایم و از آنها انتظار تعهد نسبت به محیط زیست را در سنین بزرگسالی داریم.
این فعال زیست محیطی عنوان کرد: تمامی جانداران زیستگاه خود را یا به صورت غریزی یا از راه تجربه میشناسند و این شناخت به تداوم زندگی آنها کمک میکند. انسان نیز یک جاندار است که باید محل زیست خود را بشناسد و بخش مهمی از این شناخت از راه تجربه عینی فراهم میشود.
وی ادامه داد: متاسفانه در خصوص کودکان راه انحرافی را انتخاب کردهایم و کودک را وادار به درس خواندن میکنیم، در صورتی که میل طبیعی کودک بازی است و ما او را از بازی محروم میکنیم.
بانی تاسیس مدارس طبیعت در ایران با تاکید بر این نکته که من با آموزش مخالف نیستم، عنوان کرد: مگر میشود در دنیایی که تردد با وسایل نقلیه نیاز به آموزش دارد مخالف این مهم باشم، صحبت من توجه به نیازهای ذاتی کودک است و توجه به این نکته مهم که کودک بر اساس یافتههای متقن علمی تا سن 12 سالگی نیاز چندانی به آموزش ندارد.
وهابزاده بیان کرد: میل ذاتی کودک بازی و تجربه طبیعی را میطلبد و این موضوع به شکوفایی استعداد کودک بسیار کمک میکند، چرا ما باید با این غریزه و حس مقابله کنیم؟
وی ادامه داد: یکی از صحنههای جالب در خصوص مدارس طبیعت ورود کودکان به این مدرسه با میل و رغبت وصفناشدنی است، کودک در این مدرسه به حدی با طبیعت سرگرم است که به دنبال تبلت و بازیهای دنیای مجازی نیست و در حقیقت ذهن کودک آزاد میشود.
این فعال زیست محیطی افزود: در مدرسه طبیعت که انواع پوششهای گیاهی و گونههای جانوری را در کنار کتابخانه دارد، کودک با چرخه حیات آشنا میشود و در خصوص مسائل پرسش مطرح میکند و چون سوالی توسط تسهیلگر پاسخ داده نمیشود خود کودک با رغبت به سمت بادگیری آنچه که نمیداند حرکت میکند و نیازی به اجبار نیست.
وهابزاده با بیان اینکه مدارس طبیعت مکانی برای امپراطوری کودکان هستند، تاکید کرد: عشق به طبیعت در ذات انسان وجود دارد و در واقع ما در مدرسه طبیعت اجازه و فرصت بروز و ظهور این عشق را میدهیم و کودکان همراه با این عشق ارزشهای اخلاقی را برای حفظ آنچه که دوست دارند، یعنی طبیعت میآموزند.
انتهای پیام
Let’s block ads! (Why?)
اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.
قوانین خبریار صلح خبر
- لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
- از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
- در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.