امروز: جمعه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 13 شوال 1446 | 2025-04-11
کد خبر: 390397 |
تاریخ انتشار : 05 مهر 1399 - 13:39 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر صلح خبر/کردستان سازنده بزرگترین مجسمه کشور گفت: درست است که شهرداری تمام تلاش خود را برای نگهداری بزرگترین مجسمه کشور به کار بسته و بهترین استفاده شده اما محافظت از مجسمه سخت تر بوده و گاهی از کنترل خارج است، به طور مثال ممکن است که در مراسم چهارشنبه […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

صلح خبر/کردستان سازنده بزرگترین مجسمه کشور گفت: درست است که شهرداری تمام تلاش خود را برای نگهداری بزرگترین مجسمه کشور به کار بسته و بهترین استفاده شده اما محافظت از مجسمه سخت تر بوده و گاهی از کنترل خارج است، به طور مثال ممکن است که در مراسم چهارشنبه سوری و آتش بازی نوروز نارنجک دستی به سمت مجسمه پرتاب و موجب تخریب آن شود.

استاد “هادی ضیاء‌الدینی” به صلح خبر گفت:  نگهداری تندیس مقاومت مردم کردستان به عنوان بزرگترین مجسمه کشور  به دو شرط طبیعی و انسانی بستگی دارد که در شرایط طبیعی بارش برف و باران و سایر عوامل طبیعی دخیل بوده که برای کنترل آن اقدامات زیادی شده و مسئولان شهرداری بر اساس ضوابط تمام تلاش خود را به کار بسته اند و با توان علمی و کارشناسی شده خود مجسمه را از هر نوع تهدیدی محافظت کرده اند.

وی افزود: برای ساخت این تندیس از بهترین نوع رنگ استفاده شده و به اصطلاح مراحل «سنگپلاسی»و «اپوکسی» نیز بر روی ان صورت گرفته است.

این ستاره می گوید: اما در شرط دوم که بسته به عوامل انسانی است، باید گفت که محافظت از مجسمه سخت تر بوده و گاهی از کنترل خارج است، به طور مثال ممکن است که در مراسم چهارشنبه سوری و آتش بازی نوروز نارنجک دستی به سمت مجسمه پرتاب و موجب تخریب آن شود.

 این ستاره نامی کرد که به تازه ترین کارش که در آبیدر سنندج جانمایی شده است، به مجسمه “مقاومت و ایثار” معروف شده گریزی می زند و می گوید: طراحی این مجسمه، سفارشی بود که در 9 سال پیش از طرف بنیاد حفظ آثار استان به من سفارش داده شد و “نماد ایثار و مقاومت مردم کردستان” عنوان منتخب برای این مجسمه است که سعی کردم این مؤلفه را در این طرح به نمایش بگذارم.

او معتقد است که اثر هنری هرچه مفهوم عام تری داشته باشد و فراگیری بیشتری برای عام داشته باشد، هنری تر است.

وی تشریح می کند که این مجسمه نماد پدری که دو فرزندش را از دست داده، است، همچنین فرزندان نماد تمامی رنج ها و بلاهایی هستند که در طول تاریخ به سر جامعه آمده است که تمامی این نشانه ها در شهادت این دو فرزند به نمایش گذاشته شده است.

ضیاءالدینی معتقد است که این رنج ها در همه ملت های شرق و غرب امری طبیعی است و تمامی ملت ها برای برابری و مقابله با این ظلم ها در طول تاریخ پایداری خود را حفظ کرده اند که پدر نماد این پایداری است؛ وقتی به این مجسمه می نگری دیده می شود که پدر موجودی نیست که دو جگر گوشه را از دست  داده باشد بلکه اهمیت پایداری و ایستادگی آن همچون کوه در برابر بلاها و ظلم ها بیشتر نمایان است.

وی می گوید: این مجسمه مفهوم عامی دارد و در هر کجای این سرزمین و حتی کشورهایی همچون افغانستان که مقاومت زیادی در برابر ظلم های آمریکا داشته است کارایی دارد و نماد مقاومت محسوب می شود. اگر چه این مجسمه نشانه های فرهنگی کُردها از جمله لباس و رشتی دور سر را به عنوان نمادی برای مردم کُرد به نمایش می گذارد اما مرزی برای آن تعیین نمی شود و این نشانه ها مانع ارتباط آن با سایر مناطق نمی شود.

به گفته این مجسمه ساز نامی کرد، مجسمه مقاومت و ایثار با 15 متر ارتفاع و پایه 7 متری که در زیر دارد 22 متر از سطح زمین بلند شده و بزرگترین مجسمه ایران است.

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید