حامد مظاهریان در گفتوگو با صلح خبر، گفت: از سال ۱۳۹۱ تفاهمنامه مشترکی بین سازمان ملی استاندارد و شهرداری تهران منعقد شده که بر اساس آن، مسئولیت تدوین استانداردهای ملی در حوزه مدیریت شهری به شهرداری واگذار شده که شهرداری تهران نیز با همکاری شهرداری برخی کلانشهرها موفق شده تاکنون ۱۶ استاندارد را در این خصوص آماده و به سازمان استاندارد پیشنهاد دهد.
وی با بیان اینکه این استانداردها در حوزههای مختلف شامل پسماند، خدمات شهری، حمل و نقل عمومی، معماری و سایر حوزههای مرتبط با مدیریت شهری تدوین شده است، ادامه داد: در آخرین موردی که انجام شده، برای اولین بار استاندارد مربوط آواربرداری یا پسماند ساختمانی ناشی از سوانح و محیط کار با نظارت شهرداری تهران و توسط شهرداری همدان تدوین شده که آماده ارسال به کمیتههای تخصصی سازمان ملی استاندارد جهت تصویب و ابلاغ است.
مظاهریان، با تاکید بر اینکه استانداردها باید به خوبی اجرا و بر آن نظارت شود، تاکید کرد: البته استانداردسازی نیازمند پایش و بازنگری مداوم است و از این جهت نیز باید بعد از تدوین استانداردها، برای اصلاح و بازنگری در آنها نیز پیگیری لازم انجام شود.
لزوم هوشمندسازی فرآیندهای ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران
معاون شهردار تهران، در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نظام جامع ارزیابی عملکرد در شهرداری تهران که از سال گذشته اجرایی شده است، گفت: فرآیندهای سنتی و گزارشگیری در ارزیابی عملکرد باید جای خود را به فرآیندهای برخط و هوشمند بدهد تا مدیران شهری بتوانند در هر لحظه با پایش سیستمها، نسبت به اصلاح فرآیندها اقدام کنند.
مظاهریان با اشاره به ظرفیت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برای طراحی سامانههای الکترونیکی، خواستار راهاندازی سامانههای هوشمند برای ارزیابی عملکرد شد.
وی ارائه پیشنهادهای اصلاحی برای بهبود مدیریت و فرآیندها را یکی از اولویتهای ادارهکل ارزیابی عملکرد دانست و افزود: یک سازمان پویا باید بتواند هر روز، خود را مطابق با شرایط تغییر دهد و همزمان با رفع اشکالات در جهت بهبود فرآیندها حرکت کند.
چابکسازی سیستم شهرداری از طریق افزایش بهرهوری
مظاهریان، یکی از اولویتهای شهرداری را چابکسازی سیستمی دانست و گفت: با وجود تورم نیروی انسانی در شهرداری تهران، اما همچنان بسیاری از بخشهای شهرداری نسبت به کمبود نیرو گلایه داشته و درخواست نیرو دارند. در بخشهایی نیز به واسطه حجم کار، نیروی انسانی رضایت شغلی لازم را ندارد. راهکار حل این مشکل، افزایش بهرهوری در سازمان است.
وی ادامه داد: توجه به ارتقای بهرهوری، علاوه بر افزایش کیفیت کار، میتواند رضایت نیروی انسانی را نیز ارتقاء دهد.
مظاهریان، با تاکید بر اینکه مردم باید حس کنند که گوش شنوایی برای بیان مشکلات و گلایههای آنها از مدیریت شهری وجود دارد، تصریح کرد: مراکز نظارتی شهرداری نقش مهمی هم در افزایش رضایت شهروندان از مدیریت شهری دارند و هم میتوانند مدیریت شهری را در ارزیابی عملکردها و بهبود فرآیندها یاری کنند.
لزوم کاهش زمان صدور پروانههای ساختمانی
مظاهریان، یکی از اقدامات مهم در دفاتر خدمات الکترونیک شهر را تسهیل در فرآیند صدور پروانه ساختمانی دانست و گفت: بانک جهانی یکی از شاخصهای مهم رتبهبندی کشورها را موضوع صدور پروانههای ساختمانی دانسته؛ به طوریکه در سه شاخص زمان، تعداد مراحل و کیفیت صدور پروانه ساختمانی را ملاک قرار داده و کشورها را بر اساس آن رتبهبندی کرده است.
وی با اشاره به اینکه کشور ما به لحاظ آماری وضعیت خوبی در حوزه زمان صدور پروانه ساختمانی ندارد، گفت: وقتی چنین شاخصی در ارائه خدمات به شهروندان، تا این اندازه برای کشورهای توسعهیافته مهم است، پس ما نیز باید به این شاخص توجه کنیم و برای بهبود آن تلاش کنیم.
مظاهریان با اشاره به اینکه ۱۷۳ فرآیند برای صدور پروانه ساختمانی باید انجام شود، ادامه داد: بسیاری از این فرآیندها به صورت سیستمی و سریع قابل انجام است و از این جهت، لازم است تا مطالعات ضروری انجام شود و در یک همکاری بین بخشی، این فرآیندها اصلاح شود.
معاون شهردار تهران کیفیت ارائه خدمات به شهروندان در دفاتر خدمات الکترونیک شهر را موضوع مهمی دانست و گفت: عمده شهروندانی که به دفاتر مراجعه میکنند درخواستهای مهمی از مدیریت شهری دارند و از این جهت، میتوان آنها را شهروندانی موثر دانست که باید به خواستههایشان توجه و تلاش کرد تا بهترین خدمات در کمترین زمان به آنها ارائه شود.
انتهای پیام