امروز: یکشنبه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 29 شوال 1446 | 2025-04-27
کد خبر: 265066 |
تاریخ انتشار : 26 اسفند 1397 - 0:48 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر علی‎رغم تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران؛ دومین هواپیمای دورنیر سازمان نقشه برداری کشور به سیستم‌های اویونیکی مجهز و آماده پرواز شد. به گزارش صلح خبر، هواپیمای دورنیر 228 (EP-TZA) ساخت ۱۹۹۳ در آلمان است که در همان سال (۱۳۷۱) به ایران وارد شده است. از سال ۱۳۸۷ نصب […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

علی‎رغم تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران؛ دومین هواپیمای دورنیر سازمان نقشه برداری کشور به سیستم‌های اویونیکی مجهز و آماده پرواز شد.

به گزارش صلح خبر، هواپیمای دورنیر 228 (EP-TZA) ساخت ۱۹۹۳ در آلمان است که در همان سال (۱۳۷۱) به ایران وارد شده است. از سال ۱۳۸۷ نصب سیستم‌های اویونیکی شامل TCAS11، GPS400W، SSFDR و TAWS در هواپیماهای سازمان از طریق عقد قرارداد نصب با شرکت آسمان آغاز شد ولی به دلیل تحریم‎ و مشکلات مالی طی چند سال، تنها یک فروند هواپیمای سازمان مجهز به آن شد. از ابتدای سال ۱۳۹۳ کارشناسان اداره کل مهندسی و قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشور به دلیل عدم نصب سیستم‌های اویونیکی هواپیمای EP-TZA، از تمدید اعتبار (C.OF.A) مربوطه خودداری نمودند که این مساله سبب زمین‌گیر شدن هواپیمای مذکور گردید.

با تلاش‌های انجام شده، برگزاری جلسات متعدد، تأمین قطعات، اورهال ملخ و رفع بسیاری از مشکلات مالی و با گذشت بیش از ۴ سال، هواپیمای دوم سازمان نقشه برداری کشور (دورنیر EP-TZA) نیز مجهز به این سیستم شد. علی‌رغم عدم حضور نمایندگان خارجی جهت بررسی و تأیید سیستم‌های نصب شده، با تکیه بر توان داخلی؛ پرواز تست این هواپیما در تاریخ ۱۳۹۷.۱۲.۲۲ با موفقیت به انجام رسید.

سیستم اویونیکی نصب شده روی این هواپیما (براساس ملزومات سازمان هواپیمایی کشوری) شامل TAWS – ACAS- GPS – VHF NAV- VHF COM – FDR – CVR و … است که قابلیت‌هایی چون تعیین موقعیت دقیق، سیستم هشدار جلوگیری از برخورد هواپیما، ضبط مکالمات و پارامترهای پرواز، مکالمات و هدایت رادیویی، افزایش توان سیستم‌های ناوبری هوایی، نمایش ترافیک هوایی و پستی و بلندی‌های سطح زمین و… را برای این هواپیما ایجاد کرده است.

این سیستم علاوه بر ارتقای ایمنی هواپیما، موقعیت دقیق آن را نیز شناسایی کرده و از بروز سوانح هوایی جلوگیری خواهد کرد. هزینه خرید قطعات و کارکرد نیروی انسانی با ۵۲۷۷ ساعت جهت نصب سیستم‌های مذکور، حدود دو میلیارد تومان هزینه دربرداشت.

آخرین پرواز این هواپیما مربوط به فروردین سال ۱۳۹۳ بود که پس از نصب این سیستم و راه‌اندازی مجدد، در ۲۲ اسفندماه سال جاری بار دیگر یک پرواز آزمایشی انجام داد. با توجه به آماده‌سازی هواپیمای مذکور، این هواپیما قابلیت انجام تمامی سفارش‌های در دست اجرای سازمان از جمله طرح کاداستر اراضی و جی‎نف را خواهد داشت.

در حال حاضر این هواپیما تنها هواپیمای فعال سازمان است؛ هواپیمای دورنیر دیگر سازمان که مجهز به این سیستم است نیز پس از نصب موتور عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید