فرهنگ > سینما – مجموعه فیلمهای مستند «کارستان» همزمان با 10 سالگی بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، بهطور رسمی با حضور رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرتهماسب سرپرستان گروه کارگردانی این پروژه رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی پروژه کارستان دهمین سالروز تأسیس بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان عصر 30 آبان در منظومه خرد با حضور […]
فرهنگ > سینما – مجموعه فیلمهای مستند «کارستان» همزمان با 10 سالگی بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، بهطور رسمی با حضور رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرتهماسب سرپرستان گروه کارگردانی این پروژه رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی پروژه کارستان دهمین سالروز تأسیس بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان عصر 30 آبان در منظومه خرد با حضور جمعی از کارآفرینان و حامیان این بنیاد برگزار شد.
بخشی از این مراسم به معرفی و رونمایی رسمی از پروژه سری فیلمهای مستند دربارهی کارآفرینان «کارستان» اختصاص داشت. پروژه مستندسازی با ابعاد ملی که مدتی است توسط رخشان بنیاعتماد و مجتبی میرتهماسب آغازشده است و قرار است زندگی کارآفرینان ایرانی را به تصویر بکشد.
رخشان بنیاعتماد در بخشی از این برنامه با معرفی پروژه کارستان از ساخت مجموعهای خبر داد که قرار است تجربیات و چالشهای حرفهای کارآفرینان ایران را به تصویر بکشد، افرادی که میتوانند بهعنوان یک الگوی موفق به جامعه معرفی شوند.
بنی اعتماد آشنایی خود با موضوع کارآفرینی و ایده اصلی این پروژه را آشناییاش با بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و فیروزه صابر دانست و گفت: «هشت سال پیش بهطورجدی روی این پروژه متمرکز شدم. دلایل اولیهام برای ساخت این مجموعه این بود که به نظرم میرسید در شرایطی که امکانات و فرصتهای شغلی در جامعه بهطور عادلانه تقسیم نمیشود. تصوری که برای جوانان وجود دارد، این است که دستیابی به یک امکان و چشمانداز برای زندگی آینده، صرفاً وصل بودن به رانت یا جریانهای اقتصادی است. گرچه بخشی از این تفکر هم غیرواقعی نیست اما اینهمه واقعیت هم نیست. واقعیتی که جوانان باید از آن الگو بگیرند این است که حتی در چنین شرایطی کسانی هستند که برخلاف ذهنیت جاافتاده برای نسل جوان، عمل میکنند. تصوری که در آن پولدار شدن هدف است، ارزش و حرمت کار و موفقیت و چالش در برابر مشکلات، یک امر فراموششده است. به نظرم میآمد که در کنار تمامکارهایی که در کارنامه کاریام داشتم، به خاطر حساسیتی که در نمایش واقعیتهای جامعه دارم لازم بود که روی این بخش هم کارکنم. نه به شکل قهرمان سازی روی یک شخصیت خاص بلکه با به تصویر کشیدن الگوهای خودباوری به جوانها نشان دهم که میشود گونه دیگری هم دید. من دلم به درد میآید وقتیکه از دانشآموز دبیرستانی ما تا دانشجوی ما در بالاترین رتبه تحصیلی تمام ذهنیتش این است که چطور مهاجرت کند. فراهم کردن شرایط بهتر برای تحصیل و زندگی بد نیست؛ اما اینکه جوانان هیچ چشماندازی پیرامون خود نمیبینند و فقط به مهاجرت فکر میکنند، بد است.»
سرپرست گروه کارگردانی سری فیلمهای مستند «کارستان» در مورد میزان پیشرفت فاز ابتدایی پروژه گفت: «این پروژه از دو سال پیش به همت مجتبی میر تهماسب با کمک بنیاد توسعه کارآفرینی آغازشده و 5 فیلم از این مجموعه که منابع آن بهطور کامل از طریق حامیان جذبشده است، در مرحله تولید است. در فاز دوم که امیدوار هستیم منابع مالی آن در طول زمان پیشبینیشده جذب شود قرار است 12 فیلم ساخته شود. مخاطبین این فیلم تمام جامعه هستند، مخاطبینی که نیاز به داشتن الگوهایی دارند که هیچوقت در جامعه نمیبینند.»
بهرنگ تنکابنی مدیر روابط عمومی و تبلیغات مجموعه فیلمهای مستند کارستان نیز در مورد اهداف و چشمانداز ساخت این مجموعه مستند توضیح داد: «ین پروژه پس از دو سال مراحل پژوهش خود را به پایان رسانده و در مرحله تولید قرارگرفته است، محصول اصلی این پروژه، فیلمهای مستندی است که از کارآفرینان مختلف ساخته میشود، فیلمهایی که هر یک توسط یکی از مستندسازان برجسته کشور به تصویر کشیده خواهد شد و در کنار این فیلمهای ارزشمند نتایج پژوهشها به شکل کتاب مکتوب خواهد شد. در کنار این فعالیتها در نظر داریم با تولید محتوا درزمینهی دانش و فرایندهای کارآفرینی، این مهم را از بستر شبکههای اجتماعی و رسانههای جمعی به جامعه هدف خود که موقعیت استثنایی امروز کشور را ساختهاند، یادآوری کنیم. میتوان مدعی شد که کارستان یک پروژه ملی است که این بار نه از سوی نهادها و سازمانهای دولتی که از سوی هنرمندان و فعالان مدنی در حال انجام است.»
شهیندخت مولاوردی، معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده نیز که یکی از مهمانان این برنامه بود در بخش دیگری از مراسم دهمین سالگرد فعالیت بنیاد توسعه کارآفرینی گفت: «برای رسیدن به اهداف بزرگی که پیش رو داریم، در سطح کلان نیازمند تغییر رویکرد از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش و خلاقیت هستیم که به نام اقتصاد دانشبنیان و خلاق از آن یاد میشود و امروزه در دنیا حرف اول را میزند. این اقتصاد زن و مرد نمیشناسد.»
معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده با قدردانی از خدمات سازمانهای مردمنهاد، گفت: مجموعههایی مانند بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان که در آموزش و اشتغال آفرینی برای زنان و دختران در استانهای کمتر برخوردار و محروم کشور بیشترین تمرکزش را معطوف داشته جای قدردانی و حمایت دارند.
ملاوردی آموزش اشتغال آفرینی را ازجمله وظایف دولتها دانست و گفت: «در شرایط کنونی که دولت برای رسیدن به شرایط متعادل حدود پنج سال زمان نیاز دارد، این قبیل بنیادها میتوانند به دولت و جامعه خدمت کنند. اقتصادهای سنتی که با تزریق پول ایجاد اشتغال میکردند دیگر پاسخگوی شرایط امروز دنیا نیستند و دنیا به سمت اقتصادهای دانشبنیان و یا اقتصادهای خلاق تغییر مسیر داده و این همان روش اتخاذشده بهوسیله این قبیل نهادهای کارآفرین مردمنهاد است.»
مولاوردی همچنین در رابطه با پروژه کارستان در حاشیه مراسم به روابط عمومی مجموعه فیلمهای مستند کارستان گفت: «مستندسازی فعالیتها و شناساندن الگوهای موفق کارآفرینی بهویژه برای نسل جوان بسیار ضروری به نظر میرسد. چنین کارهایی میتواند در انتقال تجارب این الگوها به نسل جوان بسیار مفید باشد. ما هم با توجه به مسئولیتی که داریم هم میتوانیم حمایت مالی از این مستندها داشته باشیم و هم میتوانیم بهره لازم را در استفاده و ترویج آنچه مستند شده است، ببریم؛ و با توجه به اینکه در اجلاس مختلف بینالمللی هم شرکت میکنیم، میتوانیم افراد موفقی را که معرفی میشوند، از طریق ارائه چنین مستندهایی در مجامع بینالمللی معرفی کنیم. بحث تجربههای موفق یکی از مواردی است که از کشورها خواسته میشود و ما میتوانیم با دستپر در مجامع مختلف شرکت کنیم.»
سعیده قدس، پایهگذار موسسه محک هم در حاشیه این برنامه در رابطه با تأثیر ساخت مستندهایی در رابطه با افراد موفق اظهار داشت: «ساختن مستندهایی ازایندست میتواند در جلوگیری از فرار مغزها بسیار تأثیرگذار باشد و برای کسانی که مدام میگویند نمیشود و نمیتوانیم، الگوهایی ارائه میکند که میتوانند سرلوحه کارشان قرار دهند. باید چنین فعالیتهایی را تبلیغ کرد، همانقدر که تبلیغات منفی میتواند تأثیرگذار باشد، در تقابل با این تبلیغات که ذهن جوانها را پرکرده، ما هم باید برای دیدن توانمندیهای جوانها و امکانات موجود در کشورمان و راه درست استفاده از این امکانات سرمایهگذاری کنیم و تبلیغات مؤثر انجام بدهیم. نسل جوان توانایی سازندگی دارند و باید برای ساختن کشورمان تهییجشان کنیم.»
5757
This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.
RSS