به گزارش صلح خبر، معصومه ظهیری در نخستین نشست از سلسله نشستهای «بانوان عاشورایی» که با هدف معرفی جایگاه بانوان اسلام، با موضوع نقش بانوان صدراسلام تا پایان امامت امام حسن مجتبی (ع)، عصر امروز ۱۸ تیر به صورت مجازی برگزار شد، به بررسی سبک و سیره و تاریخ زندگی حضرت نسیبه از بانوان بزرگوار صدر اسلام پرداخت و گفت: یکی از بانوان شاخص در صدر اسلام نسیبه است. نسیبه بنت کعب از بانوان سرشناس صدر اسلام به شمار میآید که مقام شامخی دارد و پیامبر بارها او را ستوده است.
وی با بیان اینکه نسیبه ملقب به «ام عمارة» است، یادآور شد: نسیبه دختر کعب و از انصار مدینه بود که چون دو پسرش به نام عماره و عبدالله و شوهرش زید به میدان جنگ رفته بودند او نیز مشک آبی با خود برداشت و به احد آمد تا زخمیان را مداوا کند و اگر آب خواستند به آنها آب بدهد. خانواده نسیبه مصداق بارز «الذین آمنو هاجروا و جاهد فی سبیل الله به اموالهم و انفسهم» هستند که خداوند برای آنها درجه ویژهای قرار داده و میفرماید: «اولئک اعظم الدرجه عندالله». نسیبه بنت کعب است، کعب جزو کسانی است که در صدر اسلام با وجود اینکه دختران را فرومایه و فرودست نگاه میکردند، دختران خود را به حضور در فعالیتهای اجتماعی تشویق کرد و به دختران خود نگاه والا و کمالی اسلام را هدیه کرد. اولین آشنایی نسیبه با پیامبر گرامی اسلام در لیله عقبه دوم بود که تعدادی از مردان و بانوان با پیامبر (ص) بیعت کردند و پیامبر (ص) بیعت زنان را نیز پذیرفتند.
وی خاطرنشان کرد: این آشنایی زمینهای برای فعالیتهای اجتماعی و همراهی ام عماره با پیامبر را ایجاد کرد. به نحوی که در سوم هجرت وقتی جنگ احد اتفاق افتاد و در آن جنگ جان پیامبر (ص) در خطر قرار گرفت، نسیبه جزو بانوانی بود که آبرسانی و کمک رسانی به مجروحان را در کنار دیگر بانوان برعهده داشت. او مشک آب را رها کرد و شمشیر به دست گرفت به نحوی که پیامبر (ص) او را تحسین کردند .
معاون فرهنگی حوزههای علمیه خواهران گفت: نسیبه علاوه بر آنکه در زمان حیات پیامبر (ص) جزو کسانی بود که یاری رساندن به دین خدا را جزو برنامهها و الگوهای خود در زندگی قرار داده بود، پس از رحلت جانسور پیامبر (ص) نیز این کار را استمرار دادند به نحوی که در جنگ یمامه شرکت کرده و در دفاع از سپاه اسلام مجروح شد و دست خود را از دست دادند و به مقام شامخ جانبازی نائل آمد.
وی ادامه داد: این حرکت جهادگونه که در خانواده نسیبه شکل گرفته بود، پس از آن نیز ادامه پیدا کرد. علاوه بر آبرسانی، حمایت و کمک به سپاه اسلام، پرستاری از مجروحان و در موارد ضروری حضور در میدان باعث شد که این بانوی مجاهده در جنگ حنین به شهادت برسد و نام او جزو شهدای صدر اسلام ثبت و ضبط شود و به عنوان بهترین چهره و الگو از زنان که ایمان آوردند، معرفی شوند.
**پشتیبانی از ولایت بهترین درس برای زنان عاشورایی است
در ادامه، رباب زیدی استاد حوزه علمیه خواهران از کشور هند، به بررسی سبک و سیره و تاریخ زندگی حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) به عنوان بانوان بزرگوار صدر اسلام پرداخت.
وی افزود: خداوند تبارک و تعالی در سوره اسرا میفرماید «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَی کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا».
کشف این حقایق سبب میشود انسان، جایگاه و ارزش خود را بشناسد و به خود ببالد و اعتماد کند و با این ویژگیها در مسیر سعادت و کمال گام بردارد.
استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه آثار اعتماد به نفس بهمعنای آثار کرامت انسان بوده و برخی از آن آثار، عزت نفس، موفقیت، پرهیز از گناه، بینیازی به غیر خدا، استغناء، به بنبست نرسیدن و یاد دائمی خدا است، اظهار کرد: امروز بانوان عاشورایی نیز به این ارزش و جایگاه معنوی دست یافتهاند و در راه پیمودن این راه معنوی هستند.
وی یادآور شد: آفرینش انسان به گونهای است که در مقایسه با دیگر مخلوقات نیز بر دیگر موجودات برتری دارد که این امر حاکی از عنایت خاص خداوند به انسان است و همه انسانها ذاتا از آن برخوردارند. بدون شک، کرامت انسان از آموزههای مورد توجه ادیان و علمای حقوق بشر قرار دارد. در مکتب اسلام نیز بر اساس آیات قرآن و احادیث اسلامی، کرامت ذاتی بشر مورد توجه و توصیه است، از این رو اسلام به زنان توجه خاصی دارد.
رباب یادآور شد: حضرت خدیجه کبری و ام البنین بی بی فاطمه اسد از جمله افرادی هستند که الگوی زنان از صدر اسلام تاکنون بودهاند زیرا در راه خدا جهاد کردند.
وی یادآور شد: حضرت زینب سلام الله نیز از دیگر زنان الگو و نمونه اسلام بودند که برای ما درسهای زیادی را به یادگار گذاشتند و باید از ایشان درس بگیریم. ایشان دو فرزند خود را در راه خدا تقدیم کردند و همیشه در حمایت و پشتیبانی از امامت و ولایت پیشگام بودند. یکی از صفات برجسته ایشان، پشتیبانی از ولایت بود که امروز هم ما باید این راه را ادامه بدهیم.
انتهای پیام