به گزارش مجله آموزشی صلح خبر همه گزینههای «پروتون» برای بازار ایران هفته نامه خودرو امروز: پروتون به واسطه زاگرس خودرو به مدت بیش از یک دهه در کشورمان به تولید و عرضه خودرو مشغول بود اما پایان فعالیت های زاگرس خودرو در سال 92، پایان حضور پروتون در ایران را نیز رقم زد. حال […]
به گزارش مجله آموزشی صلح خبر
همه گزینههای «پروتون» برای بازار ایران
هفته نامه خودرو امروز: پروتون به واسطه زاگرس خودرو به مدت بیش از یک دهه در کشورمان به تولید و عرضه خودرو مشغول بود اما پایان فعالیت های زاگرس خودرو در سال 92، پایان حضور پروتون در ایران را نیز رقم زد. حال پس از 5 سال بار دیگر زمزمه های حضور قریب الوقوع این خودروساز مالزیایی در ایران به گوش می رسد. این بار اما واسطه حضور این برند در ایران نه زاگرس خودرو بلکه جوینت ونچر جدید پروتون پرسین با نام تجاری Proton Motor Prsian Company خواهد بود.
به گزارش استرِیت تایمز، تمرکز پروتون پرشین بر مونتاژ محصولات پروتون در ایران به صورت CKD و SKD خواهد بود و در کنار آن، به عرضه محصولات پروتون در ایران و پشتیبانی چرخه خدمات پس از فروش این شرکت خواهد پرداخت. هنوز اطلاعاتی از آغاز فعالیت های پروتون پرشین و یا زمان عرضه اولین سری محصولات پروتون در ایران در دست نیست اما می توان به بهانه همین خبر، مروری داشت بر محصولاتی که احتمال عرضه آنها در کشور توسط پروتون پرشین وجود دارد.
Saga
ساگا شاید تناسبات و ژست مدرنی نداشته باشد، اما با برچسب قیمت 35,590 رینگیت مالزی (تقریبا معادل 46 میلیون تومان) ارزان قیمت ترین ساخته حال حاضر پروتون به حساب می آید. قیمت مجهزترین تریم هم که از امکاناتی همچون دوربین دنده عقب، سیستم کنترل پایداری الکترونیک، سیستم کنترل هرزگردی، آینه بغل های برقی، سنسورهای پارک جلو و عقب، ایربگ های راننده و سرنشین جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان، سیستم ترمز ABS+EBD+BA، سیستم پخش با 4 بلندگو، اتصال بلوتوث و همیار حرکت در سربالایی بهره می برد،
44,342 رینگیت است که به پول خودمان، تقریبا معادل 56 میلیون تومان می شود.پیشرانه به کار رفته در ساگا از نوع 4 سیلندر 1.3 لیتری 94 اسب بخاری با 120 نیوتن متر گشتاور بوده. به لطف سیستم ECO Drive، متوسط مصرف سوخت آن در بهترین حالت، 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است.گیربکس متصل به این موتور، در تریم پایه، از نوع 5 سرعته دستی است اما تریم های بالاتر از گیربکس CVT بهره می برند.
Preve /Suprima S
یک رده بالاتر از آیریز و پرسونا، سدان و هاچ بک کامپیکت Preve و Suprima S قرار می گیرند. Prev e شاید گزینه جذابی برای بازار ایران باشد، چرا که نسل جدید پروتونی است که با نام Gen-2 در کشورمان عرضه شد. البته در Preve، فرم های نرم در بدنه جای خود را به خطوط تیز و سطوح برش خورده ای داده اند که در عین سادگی، طراحی بدنه را تهاجمی تر جلوه می دهد. Preve از موتور 1.6 لیتری توربو 138 اسب بخاری با 205 نیوتن متر گشتاور نیرو می گیرد که به گیربکس CVT متصل است و در عین این که شتاب صفر تا صد 9.6 ثانیه به این خودرو می دهد.
متوسط مصرف سوخت آن6.6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. هاچ بک سوپریما S نیز با همین پیشرانه، توان عملکردی و مصرف سوختی مشابه با Preve دارد و در واقع تنها تفاوت این دوبه فرم اتاق آنها باز می گردد که در Preve مزیت فضای بار بیشتر را دارد و در سوپریما S، حس و حال اسپرتی تری را تداعی می کند.
ایربگ های جلو، جانبی جلو و پرده ای، ABS+EBD همیار ترمز (BA)، سیستم کنترل هرزگردی سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو، سنسورهای پارک جلو و عقب، همیار آغاز حرکت در سربالایی، چراغ های اتوماتیک جلو دوربین دنده عقب، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر 7 اینچ، 4 بلندگو، نویگیشن، اهرم های تعویض دنده در پشت فرمان، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل و استارت دکمه ای از جمله امکانات ایمنی و رفاهی مجهزترین تریم این ساخته های کامپکت پروتون هستند. در مالزی قیمت Preve بین 65 تا 73 هزار رینگیت (83 تا 64 میلیون تومان) متغیر است؛ بازه ای که برای سوپریما S، به 68 تا 77 هزار رینگیت (87 تا 99 میلون تومان) می رسد.
Iriz / Persona
گزینه جذاب تر از ساگا، هاچ بک ساب کامپکت آیریز و همزاد سدان آن، یعنی پرسونا خواهند بود که چهره مدرن و به مراتب به روزتری به نسبت ساگا دارند و در مجهزترین تریم، از امکاناتی همچون سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی، پوشش چرم کابین، دوربین دنده عقب، 6 ایربگ (جلو، جانبی جلو و پرده ای)، ورود و استارت بدون کلید، سنسورهای پارک جلو و عقب، دو درگاه شارژ USB برای سرنشینان عقب و … بهره می برند.
بازه قیمتی این پروتون های کوچک شهری در مالزی و بسته به تریم بین 42 تا 57 هزار رینگیت (54 تا 73 میلیون تومان) برای آیریز و 45 تا 58 هزار رینگیت (58 تا 75 میلیون تومان) برای پرسونا متغیر است. آیریز و پرسونا هر دو از یک موتور 1.6 لیتری MPI ساخت پژوسیتروئن نیرو می گیرند اما با این تفاوت که نمونه به کار رفته در پرسونا (سدان) کمی قدرتمندتر بوده، با 107 اسب بخار قدرت، توان تولید حداکثر گشتاوری معادل 150 نیوتن متر را دارد؛ مقادیری که در آیریز، به ترتیب معادل 94 اسب بخار و 120 نیوتن متر هستند. لازم به ذکر است تریم پایه در هر دو خودرو از گیربکس 5 سرعته دستی بهره می برد اما در تریم های بالاتر، گیربکس به CVT ارتقا می یابد.
Perdana
شاید با توجه به قیمت نسبتا بالا که برای بالاترین مدل یعنی 2.4 لیتری پریمیوم به 135 هزار رینگیت (تقریبا معادل 174 میلیون تومان) می رسد عرضه پردانا در ایران چندان محتمل به نظر نیاید اما در صورت عرضه با قیمتی مناسب می تواند آلترناتیوی ارزان قیمت برای سدان های میدسایز کره ای و فرانسوی بازار باشد.
پردانا با ابعاد 4.999×1.845×1.475 میلی متر، روی دو محور به فاصله 4.800 میلی متر سوار است و با دو موتور در مالزی عرضه می شود که عبارتند از 2.0 لیتری تنفس طبیعی 154 اسب بخاری و 2.4 لیتری تنفس طبیعی 178 اسب بخاری، گیربکس متصل به هر دو گزینه پیشرانه اما از نوع 5 سرعته اتوماتیک است. آنچه که امروز با نام پردانا توسط پروتون عرضه می شود، فیس لیفت نسل دوم این سدان خانوادگی است که بر پایه هوندا آکورد نسل 8 طراحی و مهندسی شده است.
پوشش چرم کابین، سیستم تهویه با کنترل اتوماتیک دو نقطه ای، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر 6.2 اینچ اتصال بلوتوث، نویگیشن، 6 بلندگو و ساب ووفر، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در 8 جهت و تنظیم گودی کمر، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در 4 جهت و تنظیم گودی کمر، ایربگ های جلو و جانبی جلو چرخ های اتوماتیک، جلو سنسورهای پارک جلو و عقب، ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیک، دوربین دنده عقب و حسگرهای پارک جلو و عقب نیز در لیست امکانات ایمنی و رفاهی مجهزترین پردانا به چشم می آید.
منبع : Bartarinha