امروز: یکشنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 15 ربيع أول 1447 | 2025-09-07
کد خبر: 122763 |
تاریخ انتشار : 06 آذر 1395 - 16:54 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، این مستندساز درخصوص شیوه شکل‌گیری این فیلم یادآور شد: من سه سال قبل با فضایی که در فیلم به تصویر کشیده‌ام آشنا شدم و در ابتدا هدفم تنها کمک به آدم‌ها بود اما در ادامه و به دنبال رفت‌وآمدهایی که به این فضا داشتم، احساس […]

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، این مستندساز درخصوص شیوه شکل‌گیری این فیلم یادآور شد: من سه سال قبل با فضایی که در فیلم به تصویر کشیده‌ام آشنا شدم و در ابتدا هدفم تنها کمک به آدم‌ها بود اما در ادامه و به دنبال رفت‌وآمدهایی که به این فضا داشتم، احساس کردم که می‌توان کاری انجام داد و کمکی به این آدم‌ها کرد.

این مستندساز یادآور شد: هدف از ساخت «زنانگی» تنها فیلمسازی نبود و من در این فکر بودم که چطور می‌توان نگاه‌ها را به سمتی برد که تغییر فضایی هرچند اندک برای آدم‌های این قصه شکل بگیرد.

او با اشاره به دشواری‌های کسب اجازه از افراد برای فیلمبرداری و وقت‌گیر بودن این مرحله توضیح داد: طی 14 ماه رفت و آمد، پژوهش‌های زیادی انجام شد و من توانستم به آدم‌های فیلم نزدیک‌تر شوم. فیلمبرداری 20 جلسه زمان برد و البته مثل کارهای گذشته من خبری از فیلمنامه دقیق و نوشته شده نبود. من همواره به سمت اتفاقاتی که در حال وقوع است می‌روم و براساس طرح کلی که در ذهن دارم، قصه را پیش می‌برم. در این فیلم هم کلیات را می‌دانستم و جزییات در هنگام فیلمبرداری اتفاق می‌افتاد. آدم‌های فیلم من مشخص بودند و من در زمان فیلمبرداری به شخصیت تازه‌ای نرسیدم بلکه تنها داستان آدم‌هایی که شناخته بودم را مقابل دوربین به تصویر کشیدم.

کارگردان «جایی برای زندگی» در پاسخ به این پرسش که چرا توجه بسیاری از مستندسازان معطوف به موضوعات اجتماعی است، گفت: این توجه از فضای کلی جامعه نشات می‌گیرد و متأثر از زندگی روزمره‌ی آدم‌ها است. البته برای من تا یک شخصیتی مسئله نشده و آزارم ندهد، به دنبال ساختش نمی‌روم. درباره‌ی این فیلم هم مسئله این آدم‌ها دغدغه من شده بود. اعتقاد دارم اگر فاصله‌ای که میان من و موضوع وجود دارد برداشته نشود، این فاصله برای مخاطب هم باقی خواهد ماند. «زنانگی» به مرور شکل گرفت و با عادی شدن حضور من در لوکیشن فیلم، دغدغه‌ها سر و شکل پیدا کردند و پس از ایجاد انگیزه، ساخت فیلم شروع شد.

به گفته استادعلی، در حوزه مسائل اجتماعی به‌قدری گستره‌ی موضوعی وجود دارد که مستندسازان می‌توانند از نگاه‌های مختلف به بیان موضوعات می‌پردازند. به اعتقاد وی در فضاهای شهری با این موضوعات اجتماعی بیشتر روبه‌رو هستیم و به خاطر همین شاید مستندسازانی که به این موضوعات می‌پردازند، بیشتر هستند.

این مستندساز پیرامون تأثیر جشنواره سینماحقیقت بر دیده شدن فیلم‌ها و حضور آن‌ها در اکران «هنر و تجربه» اظهار کرد: مگر در کل سال چند جشنواره در ایران داریم که مختص سینمای مستند باشد؟ شاکله‌ی اصلی آنچه در طول یک سال در حوزه مستند می‌گذرد، در جشنواره سینماحقیقت نمایش داده خواهد شد. قطعاً این جشنواره به دیده شدن فیلم‌ها کمک می‌کند. هر سال تعداد زیادی فیلم به جشنواره می‌رسد و آثاری براساس رأی هیئت انتخاب به جشنواره راه می‌یابند. این زنجیره کمک می‌کند تا به فیلم‌هایی که در جشنواره نمایش داده می‌شوند توجه بیشتری شود. با توجه به تنها اکران موجود برای فیلم‌های مستند در گروه هنر و تجربه و شرایط تلویزیون که نمی‌توان چندان به پخش در آن امیدوار بود، این جشنواره می‌تواند افقی را پیش روی مستندسازان قرار دهد تا از طریق اکران هنر و تجربه بهتر دیده شوند.

استادعلی در پایان با تأکید بر ساخت فیلم «زنانگی» با همراهی یک گروه چند نفره خاطرنشان کرد: فیلم بدون حضور این گروه به سرانجام نمی‌رسید و با همراهی این گروه بود که به زبان مشترکی در فیلم رسیدیم.

در خبری دیگر پوستر و لوگوی فیلم مستند «زنانگی» به کارگردانی محسن استادعلی رونمایی شد.

طراحی لوگو و پوستر این فیلم توسط بهمن طالبی‌نژاد انجام شده است، بهمن طالبی‌نژاد پیش از این طراحی پوستر آثار مختلفی همچون «من بن لادن نیستم»،«موج نو»،«علی نامه»، «جاده نمناک»،«دم صبح»،«جایی برای زندگی»،«سکوت» و … را برعهده داشته است.

«زنانگی» روایت زندگی چند زن در شهر تهران است که به بهانه‌ای مشترک، کنار یکدیگر روزگار می‌گذرانند.

عوامل این مستند عبارتند از: طرح، پژوهش و کارگردانی: محسن استادعلی، فیلمبردار:فرهاد طالبی نژاد، تدوین: بابک حیدری،طراحی و ترکیب صدا:سیدعلیرضا علویان، موسیقی: ستار اورکی،صدابردار: علی علوی،رنگ آمیزی تصاویر:حمیدرضا فطوره چیان و سیندخت رحیمیان،مدیرتولید: سلیم قاسمی، مجری طرح: نسرین عبدی، دستیار کارگردان و برنامه ریز:یاسمن چراغعلی،عکاس: محمود حسینی،  طراحی لوگو و پوستر : بهمن طالبی نژاد ،مشاور رسانه ای: سپیده حیدرآبادی،مترجم: حسن شرف‌الدین، تهیه‌کننده:محسن استادعلی، تهیه شده در کارگاه فیلم مستند.

انتهای پیام 

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید