امروز: جمعه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 5 ذو القعدة 1446 | 2025-05-02
کد خبر: 307728 |
تاریخ انتشار : 20 شهریور 1398 - 14:43 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر «بدون‌ تردید نمی‌توان پذیرفت که افراد شناخته‌شده و امتحان پس‌داده‌ای مانند داوود میرباقری و احمدرضا درویش در برخورد هنرمندانه‌شان با حماسه کربلا و اسطوره‌های ماندگارش که با ایجاد موقعیت‌های دراماتیک نمایشی در راستای هر چه بیشتر درگیرشدن تماشاگر در «مختارنامه» و «رستاخیز» صورت گرفته، نگاهی مغرضانه و توأم با […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

«بدون‌ تردید نمی‌توان پذیرفت که افراد شناخته‌شده و امتحان پس‌داده‌ای مانند داوود میرباقری و احمدرضا درویش در برخورد هنرمندانه‌شان با حماسه کربلا و اسطوره‌های ماندگارش که با ایجاد موقعیت‌های دراماتیک نمایشی در راستای هر چه بیشتر درگیرشدن تماشاگر در «مختارنامه» و «رستاخیز» صورت گرفته، نگاهی مغرضانه و توأم با سوءنیت داشته‌اند. اتفاقا «تسامح و تساهل» در حوزه فرهنگ و هنر (بر خلاف عرصه سیاست)، نقش مؤثر و کارساز خواهد داشت.»

به گزارش صلح خبر، جواد طوسی، منتقد سینما، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «نشانه‌های عینی انفعال فرهنگی را می‌توان در شیوه برنامه‌‌ریزی و سیاستگذاری مدیران سینمایی دید. محرمی دیگر آمد و نگاه محافظه‌کارانه حاکم بر فضای فرهنگی همچنان ترجیح می‌دهد برای رفع مشکل نمایش عمومی فیلم «رستاخیز» احمدرضا درویش پیشقدم نشود و این طلسم (بیش از) پنج‌ ساله را نشکند؛ فیلمی که پروانه نمایش اولیه داشته و در دوره‌ای از جشنواره فیلم فجر جوایز اصلی (از‌جمله بهترین فیلم و کارگردانی) را به خود اختصاص داده است، یک روز بعد از اکرانش بر اثر فشارها از پرده سینماها پایین کشیده شد.

درباره وضعیت خاص و استثنایی فیلم «رستاخیز» از جنبه‌های مختلف حقوقی و حرفه‌ای در خلال این مدت طولانی بحث‌های کلی و گوناگون صورت گرفته و ظاهرا گوش شنوایی برای دستیابی به یک راه‌ حل مناسب وجود ندارد و اراده‌ای قوی مانع از ایجاد شرایط متقاعد‌کننده و تفاهم‌آمیز برای طرفین قضیه می‌شود. در اینجا از دو منظر می‌توان به این موضوع که روند فرسایشی پیدا کرده است، پرداخت. بدون آن که بخواهم به مباحث تکراری و بی‌نتیجه متوسل شوم، سعی می‌کنم در این نوشته کوتاه خودم را محدود و مقید به یک نگرش و تحلیل حقوقی نکنم و از درون آن به نوعی نگاه جامعه‌شناسانه در گستره فرهنگ و هنر برسم. فیلمی با نشانه‌ها و وجوه ارزشی «رستاخیز» که شناسنامه و سابقه کارگردانش کاملا مشخص و از هرگونه نقطه ابهام و خدشه‌پذیری در پرداختن به این مضمون و دستمایه با ریشه‌های کلاسیک تاریخی/مذهبی مبرّاست، از همه فیلترها رد شده و از کمیسیون‌ها و شوراهای پیش‌بینی‌شده قانونی در یک وزارتخانه رسمی پروانه ساخت و مجوز نمایش گرفته است.

این مجموعه اشخاص حقیقی و حقوقی که در میان‌شان علما و روحانیان نیز بوده‌اند، تشخیص داده‌اند که شمایل‌نگاری قابل رؤیت برخی اسطوره‌های مذهبی ما مسئله‌ساز نیست و نمی‌تواند این شائبه را ایجاد کند که ساحَت مقدس‌شان در معرض آسیب‌پذیری قرار گرفته‌ است. با این پیش‌زمینه و طی‌شدن سیر مراحل قانونی و عرفی، فیلم در جشنواره فجر بدون حرف و حدیث چندانی به نمایش درآمد و مورد تقدیر همه‌جانبه هیات داوران قرار گرفت. با این اوصاف، مانع‌تراشی بعدی چه جایگاه و توجیه قانونی دارد؟ آیا در اینجا نیز می‌توان بحث مصلح خبرت  را به میان کشید و قانون را دور زد و بر آن خط بطلان کشید؟

جالب آن که در گردش کار حقوقی این پرونده، مراجع ذی‌صلاح قضایی نیز کارگردان و تهیه‌کننده را محق شناخته‌اند و بابت توقف بلاوجه نمایش عمومی فیلمی که پروانه نمایش اخذ کرده، غرامت منظور شده است. از سوی دیگر، تفسیرپذیری متفاوت در شیوه نمایش و روایت رخدادهای تراژیک و حماسی صدر اسلام و شخصیت‌های شناخته‌شده و تاریخ‌سازش نباید آنچنان حساسیت‌‌برانگیز و پر سوءتفاهم شود که پیامدهای نگران‌کننده آن منجر به موج فزاینده‌ای از اتهام‌زنی و برخوردهای سلبی در این حوزه شود.

بدون‌ تردید نمی‌توان پذیرفت که افراد شناخته‌شده و امتحان پس‌داده‌ای مانند داوود میرباقری و احمدرضا درویش در برخورد هنرمندانه‌شان با حماسه کربلا و اسطوره‌های ماندگارش که با ایجاد موقعیت‌های دراماتیک نمایشی در راستای هر چه بیشتر درگیر‌شدن تماشاگر در «مختارنامه» و «رستاخیز» صورت گرفته، نگاهی مغرضانه و توأم با سوءنیت داشته‌اند. اتفاقا «تسامح و تساهل» در حوزه فرهنگ و هنر (بر خلاف عرصه سیاست)، نقش مؤثر و کارساز خواهد داشت.

فاصله‌‌گرفتن از یک‌سویه‌نگری و نمایشی انتزاعی و ایجاد موقعیت‌های باورپذیر نمایشی در پرداختن به شمایل‌های مذهبی که پیوندی ناگسستنی با طیف سنتی و مذهبی یک جامعه و ریشه‌های اعتقادی‌شان دارند، می‌تواند پیشنهاد و تمهیدی مناسب برای تقویت وجوه عاطفی درباره این اسطوره‌ها در جامعه‌ای باشد که بیش‌ از‌ حد سمت و سوی ایدئولوژیک پیدا کرده است.»

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید