محمدرضا سیفی در گفت و گو با صلح خبر، ضمن اعلام این خبر که امروز ۲۸ دستگاه کانکس به مدارس عشایری استان خراسان شمالی مستقر در مراوه تپه اهدا شد، اظهار کرد: اداره کل نوسازی مدارس استان خراسان شمالی در راستای تجهیز مدارس عشایری و جایگزینی مدارس چادری ۲۸ دستگاه کانکس به دانش آموزان مستقر در شهر مراوه تپه استان گلستان اهداء کرد.
وی با اشاره به اینکه ساخت هر یک از این کانکسها ۴۵۰ میلیون ریال هزینه داشته است که ۲۰۰ میلیون ریال آن از طریق کمکهای جذب شده توسط معلم عشایری “مقداد باقرزاده” از طریق خیرین فضای مجازی تامین شده است گفت: هر یک از این کانکسها میتواند پذیرای هشت دانش آموز عشایری ابتدایی چند پایه باشد و دارای سرویس بهداشتی نیز هست.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کانکسهای فوق جایگزین مدارس خشتی و گلی، مدارس چادری منطقه و مدارسی که در سیل بهار امسال تخریب شده بودند، شد، اظهار کرد: به این ترتیب ۱۵۰ دانش آموز عشایری می توانند در محیطی مناسبتر تحصیل کنند.
سیفی اضافه کرد: بر اساس ماده چهار اساسنامه مدارس عشایری، مسئولیت کلیه فعالیت های اداری، آموزشی و پرورشی مدارسی که کوچ برون استانی دارند بر عهده استان و منطقه مبداء خواهد بود، بر همین اساس سازمان نوسازی مدارس استان خراسان شمالی با همراهی معاونت آموزش ابتدایی این استان، کانکسهای فوق را تهیه کردهاند. خراسان شمالی ۴۱۳۶ دانش آموز عشایری دارد که در ۱۸۰ مدرسه سیار، نیمه سیار و ثابت میزبانی می کند و ۳۰۶۷ نفر از آنان در دوره تحصیلی ابتدایی هستند.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر افزود: همچنین در این استان ۷۶۹ دانش آموز عشایری در ۹۱ مدرسه شبانه روزی عشایری تحصیل می کنند.
سیفی تعداد چادرهای موردنیاز در کشور برای مدارس عشایری را ۵۲۸ و تعداد کانکس موردنیاز در سطح کشور را ۲۰۳ دستگاه کانکس اعلام کرد و افزود: قرارگاه محرومیت زدایی سپاه قول داده است که در این زمینه مساعدت کند.
وی ضمن گلایه از طراحان لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: متاسفانه با تمام تلاشی که وزیر آموزش و پرورش در ارائه درخواست برای ایجاد ردیف تابعه با عنوان توسعه آموزش و پرورش عشایری در اجرای ماده ۱۴ اساسنامه مدارس عشایری مصوبه جلسه ۹۰۸ شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۳ به امضای رئیس جمهور مبنی بر ایجاد ردیف اعتباری مستقل با عنوان توسعه آموزش و پرورش عشایری به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی دانش آموزان یادشده و بر مبنای اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین در جهت نیل به تحقق اهداف برنامه پنج ساله شش توسعه به ویژه ماده ۲۷ رسیده است، اما متاسفانه این خواسته عمومی و به حق مورد بی اعتنایی طراحان لایحه بودجه قرار گرفت.
سیفی افزود: در دولت تدبیر و امید تعداد مدارس شبانه روزی عشایری رشد قابل توجهای داشته است اما لازم است مدارس عشایری که در محرومترین نقاط کشور پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته نگه می دارند، بیش از این مورد حمایت قرار گیرند زیرا آموزش با کیفیت حق قانونی تمام دانش آموزان ایران خصوصا دانش آموزان کوشا و مستعد عشایری است.
انتهای پیام