امروز: دوشنبه, ۵ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 24 جماد أول 1446 | 2024-11-25
کد خبر: 250336 |
تاریخ انتشار : 29 دی 1397 - 0:27 | ارسال توسط :
0
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر حسن اصغری با بیان این‌که اثر ادبی باید اندیشه‌برانگیز باشد و آن را برای سرگرمی نمی‌خوانیم، می‌گوید داستان‌های محدودشده در فضای خانه معمولا باری ندارند و زندگی اجتماعی در آن‌ها وجود ندارد. این نویسنده در گفت‌وگو با صلح خبر، درباره لزوم توجه به اقلیم و زیست‌بوم در ادبیات داستانی […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

حسن اصغری با بیان این‌که اثر ادبی باید اندیشه‌برانگیز باشد و آن را برای سرگرمی نمی‌خوانیم، می‌گوید داستان‌های محدودشده در فضای خانه معمولا باری ندارند و زندگی اجتماعی در آن‌ها وجود ندارد.

این نویسنده در گفت‌وگو با صلح خبر، درباره لزوم توجه به اقلیم و زیست‌بوم در ادبیات داستانی و این‌که گفته می‌شود ادبیات ما به سمت ادبیات آپارتمانی می‌رود، اظهار کرد: بخشی از این موضوع به کمبود تجربه مولف برمی‌گردد. محدوده‌ بسیاری از جوانان ما خانه است و تجربه بسیار کمی از جامعه دارند، بیشتر زندگی روزمره را در نوشته‌های‌شان منعکس می‌کنند که بسیاری از این تجربه‌ها نیز به شیوه ذهنی منعکس می‌شود.

او افزود: نویسنده زندگی جامعه را در اثر ادبی خود بازتاب می‌دهد. اگر نویسنده و مولف با زندگی بیرون، روستا و اقلیم بومی و شهری بجوشد می‌تواند آن‌ها را در آثارش بازتاب بدهد، اما اگر  به محیط خانه محدود شود، خب طبیعی است که همین‌ها را در نوشته‌هایش بازتاب بدهد.

اصغری خاطرنشان کرد: به نظرم داستان‌های آپارتمانی و داستان‌های محدودشده که معمولا باری ندارند، نتیجه زندگی مدرن هستند. باری ندارند، زیرا زندگی اجتماعی در آن‌ها وجود ندارد، چیزی به خواننده نمی‌دهند و خواننده را به ژرفای زندگی پرجوش و خروش بیرون از محیط خانه وارد و یا حتی نزدیک نمی‌کنند. این واقعیت داستان امروز ماست، البته این موضوع مختص جامعه ما نیست.

او در ادامه گفت: در جوامع اروپایی ‌هم این نوع آثار وجود دارد، که ترجمه‌هایش را در بازار کتاب می‌بینیم. فقط در نسل‌های گذشته داستان‌نویسان اروپایی و آمریکایی می‌توانیم مثال بزنیم که در چهارچوب خارج  از محیط خانه بودند و در آثارشان زندگی جهان بیرون از خانه را بازتاب می‌دادند.

نویسنده کتاب «قربانگاه سهراب» سپس اظهار کرد: البته توجه به جهان خارج به خود نویسنده نیز بستگی دارد. نویسنده نسل امروز هم اگر دغدغه زندگی اجتماعی داشته باشد و در جامعه بیرون از خانه غرق شود، می‌تواند زندگی اجتماعی را ببیند و آن را در نوشته‌هایش بازتاب بدهد. این دغدغه در برخی هست و در برخی نیست. برخی از نویسندگان مسائل شخصی و فردی خودشان مهم است و می‌خواهند این‌ها را در اثرشان بازتاب بدهند. برخی هم معتقدند زندگی و دغدغه‌های فردی‌شان بخشی از واقعیت بیرونی است.

او تأکید کرد: توجه به اقلیم به خود نویسنده‌ها بستگی دارد، اگر  نویسنده دغدغه بیرون از خانه داشته باشد، سعی می‌کند مشاهدات جهان بیرون را با زندگی و دنیای شخصی خود بیامیزد و در کارش منعکس کند و اگر دغدغه نداشته باشد خود را کنار می‌کشد و به جهان فردی خود محدود می‌شود و باری نمی‌دهد.

اصغری خاطرنشان کرد: البته این‌طور هم نیست که ذهنیت انسان به صورت فردی و محدود در خانه چیزی نداشته باشد؛ دارد، اما وسعت و گستردگی زندگی اجتماعی را نمی‌تواند داشته باشد و خواننده را در دنیایی کوچک محدود می‌کند.

نویسنده کتاب «ول کنید اسب مرا» در پاسخ به این‌که محدود شدن ادبیات داستانی چه نتیجه‌ و تأثیری بر ادبیات دارد، گفت: نتیجه‌اش این است که آثار پدیدآمده نازاست، چیزی به خواننده نمی‌دهد و نمی‌تواند خواننده را به جامعه نزدیک کند. خواننده در آثار ادبی، چه شعر و چه داستان، به دنبال چیزی از جامعه است و قرار نیست با جهان فردی یک ستاره طرف شود. خواننده کنجکاو است که ردی از جامعه، درد و رنج‌هایش در این آثار ادبی و هنری ببیند؛ چیزی که ما در آثار گذشتگان بسیار می‌بینیم و در چند دهه اخیر بسیار اندک شده است.

او با بیان این‌که کار اثر ادبی ایجاد سوال در رابطه با زندگی و دغدغه‌های مردم است، گفت: اثر ادبی باید اندیشه‌برانگیز باشد. اثر ادبی را برای سرگرمی نمی‌خوانیم، به اندازه کافی داستان‌های عامه‌پسند و سرگرم‌کننده وجود دارد که باری به خواننده نمی‌دهد. از طرفی هم کارهای محدود  بسیاری وجود دارد که از قضا ژست روشنفکری هم دارند و چیزی به خواننده نمی‌دهند.

حسن اصغری در ادامه گفت: نویسنده توانا موظف است زندگی اجتماعی را در آثارش بازتاب دهد. این زندگی محدود به آپارتمان نیست،  سرگرم‌کننده نیست، بلکه وسیع‌تر از این‌هاست و باید خواننده را به جهانی که ستاره کشف کرده، هدایت کند. این کشف در محدوده آپارتمان و داستان‌های عامه‌پسند وجود ندارد. این دو نه کشفی به خواننده ارائه می‌دهند، نه خواننده را به اندیشه وامی‌دارند و نه سوالی در آثارشان مطرح است. این مشکل را در چند دهه اخیر داشتیم. گاه این آثار جنجال  به راه‌ انداخته و جایزه‌ هم برده‌اند اما بعد هم فراموش و بایگانی شده‌اند.

نویسنده مجموعه داستان «بزرگداشت باشکوه» گفت: نویسنده باید ژرفا را ببیند و جهان جدیدی را کشف ‌کند، نگاه نویسنده همچنین نباید به جامعه خود محدود باشد و باید نگاه گسترده‌ای داشته باشد؛  نمونه‌هایش را در گذشته داشتیم. چیزی که در بسیاری از آثار گذشتگان ما بازتاب دارد ویژه مردم ما نیست، درد و دغدغه‌هایی وجود دارد که برای همه آشناست و همه می‌توانند با آن احساس نزدیکی کنند. همه این‌ها به وضعیت فکری نویسنده‌ها بازمی‌گردد.

او در پایان اظهار کرد: کارهای برجسته‌ای در میان آثار نویسنده‌های جوان دیده‌ام. اما کارهایی که اندیشه‌برانگیز هستند به صورت تک و توک بوده، غالب نوشته‌ها متأسفانه باری ندارند، که نامش را محدود و آپارتمانی گذاشته‌اند. هرچند آثار غیرآپارتمانی هم داریم که فضای تنگی دارند و اندیشه‌ای هم با خود به همراه ندارد.  این موضوع به ادبیات محدود نمی‌شود  و در تئاتر و موسیقی و نقاشی هم این موضوعات وجود دارد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید