امروز: پنجشنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 شوال 1446 | 2025-04-17
کد خبر: 130695 |
تاریخ انتشار : 06 بهمن 1395 - 10:54 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، نمایش «گرگ و میش» به کارگردانی «کریستینا گالبیاتی» و «ایلیالو گینبوهل»،‌ اثری مدرن در قالب «اینستالِیشن» بود که برای تماشاچی ایرانی تجربه‌ای نو به حساب می‌آمد و طبیعتا با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. «اینستالیشن» نوعی هنر فضامحور و سه‌بعدی است که بیشتر در موزه‌ها […]

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، نمایش «گرگ و میش» به کارگردانی «کریستینا گالبیاتی» و «ایلیالو گینبوهل»،‌ اثری مدرن در قالب «اینستالِیشن» بود که برای تماشاچی ایرانی تجربه‌ای نو به حساب می‌آمد و طبیعتا با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد.

«اینستالیشن» نوعی هنر فضامحور و سه‌بعدی است که بیشتر در موزه‌ها و گالری‌ها ارائه می‌شود و مخاطب در آن‌ها در معرض صوت، ویدیو،‌ نور و یا پرفورمنس قرار می‌گیرد.

***

به همراه تماشاگران که تعدادشان مشخص و محدود بود، وارد اتاقی کوچک با پنج نیمکت شدیم. کف اتاقک خاصیتی آیینه‌ای داشت و نیمکت‌ها دورتادور اتاق روبروی هم قرار داشتند. لامپ‌های زیادی با چیدمان مختلف از سقف آویزان بود و بین نیمکت‌ها هم مملو از سیم و لامپ‌های بزرگ بود. چند پنجره با شیشه‌های مات نیز تماشاگران را احاطه کرده بود.
«گرگ و میش» قصه نداشت،‌ بازیگر نداشت و یک اجرای صحنه‌ای هم محسوب نمی‌شد. در طول این اجرای 55 دقیقه‌ای که پیش از آن از همه تماشاگران خواسته شد تمام وسایل و حتی کاپشن و ژاکت‌های خود را تحویل دهند، ترکیبی هماهنگ از نور و صدا به مخاطب عرضه شد.
صدای رد شدن ماشین‌ها در خیابان، پارس سگ، نوای پیانو،‌ آهنگ‌ها تند، بارش باران و طوفان… همراه می‌شد با روشن و خاموش شدن و گاهی حرکت کردن لامپ‌های متعددی که در جای‌جای اتاق و روی سقف کار گذاشته شده بودند. ‌  ‌

وقتی با «کریستینا گالبیاتی» درباره اثرش حرف زدیم، از کار خود به عنوان هنر «اینستالیشن» نام برد که در آن، صوت و نور با هم دیالوگ برقرار می‌کنند و به گونه‌ای نقش بازیگران یک نمایش را بر عهده دارند.

زمانی که از شباهت کار او به هنر مفهومی (Conceptual Art) گفتیم و این‌که آیا این اثر در زیرشاخه تئاتر قابل تعریف است یا نه، او پاسخ داد: «این یک اثر کلاسیک نیست. این هنر این روزها در اروپا زیاد کار می‌شود. رقص نور و صدا همان دیالوگ‌های بازیگران روی صحنه هستند و قصه همانی است که در ذهن هر تماشاگر شکل می‌گیرد.»

در واقع می‌توان گفت به تعداد تماشاگران «گرگ و میش» و برداشت‌های ذهنی آن‌ها، برای این کار قصه وجود دارد.‌ واکنش مخاطبان ایرانی به این اثر هم جالب توجه بود؛ برخی در نیمه کار محل اجرا را ترک کردند، بعضی اواخر نمایش به خنده افتاده بودند و تعدادی هم آن را تجربه‌ای جالب تلقی کرده و برای سازندگان آن دست زدند.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید