امروز: سه شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 25 جماد أول 1446 | 2024-11-26
کد خبر: 350550 |
تاریخ انتشار : 12 فروردین 1399 - 9:54 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر یک عضو سازمان نظام مهندسی معدن در یادداشتی با اشاره به نقش مهم حمل و نقل در شرایط ویژه مانند شیوع ویروس کرونا، تاکید کرده که بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل بازرگانی همراه با توسعه و افزایش ماشین آلات حامل و گسترش زیرساخت های فضای مجازی می […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

یک عضو سازمان نظام مهندسی معدن در یادداشتی با اشاره به نقش مهم حمل و نقل در شرایط ویژه مانند شیوع ویروس کرونا، تاکید کرده که بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل بازرگانی همراه با توسعه و افزایش ماشین آلات حامل و گسترش زیرساخت های فضای مجازی می تواند در شرایط فعلی کمک حال صنعت و اقتصاد کشور باشد.

به گزارش صلح خبر، در یادداشت سید افشین گنج بخش آمده است: بحران چه زمانی است؟ این شاید اولین سوالی باشد که در ذهن خطور می کند و برای آن پاسخ های مختلفی می توان یافت اما ساده ترین پاسخ، زمانی است که «دسترسی ها محدود می شود». یعنی دسترسی به کالا یا محصولی یا حتی رفت و آمد افراد به محلی مشخص بنا به دلایل مختلف که شاخص ترین آن «عدم تأمین جان انسان هاست» غیر ممکن می شود.

معمولأ در شرایط جنگی، وضعیت بحرانی اعلام می شود و همه برنامه ریزی ها با در نظر گرفتن شرایط حاد طراحی می شود؛ مثل این روزها که کشور با بحران کرونا در یک جنگ تمام عیار است.

در چنین شرایطی، اهمیت حل و نقل به ویژه در انتقال کالا مشخص می شود. به طور کلی حمل و نقل جزو یکی از ارکان مهم زنجیره تولید است که همواره برای تولیدکننده از اهمیت خاصی برخوردار است. حل و نقل در دو بخش «قیمت تمام شده محصولات» و «قیمت عرضه محصولات به بازار» نقش استراتژی را برعهده دارد و به همین منظور همیشه یکی از چالش های صنعت محسوب می شود. بسیاری از تولید کنندگان به دلایل ذکر شده، سعی می کنند کارگاه یا کارخانه تولیدی خود را در مکان هایی تأسیس کنند که هزینه حمل و نقل در آنجا به شکل معقولی تعریف شده باشد.

حمل و نقل کالا در کشور ما عمدتأ از طریق کامیونها (حمل و نقل جاده ای) انجام می شود اما در بعضی نقاط حمل و نقل ریلی و هوایی هم مورد استفاده قرار می گیرد؛ ماننده شهرک صنعتی شماره یک سمنان یا شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز که از حمل و نقل ریلی بهره می برند و در نهایت به کمک حمل و نقل جاده ای، کالای مورد نظر را به مقصد می رسانند.

بحران اخیر کرونا، دو مزیت را برای ناوگان حمل و نقل بازرگانی کشور داشت که به عنوان نقطه ضعف می توان به آن اشاره کرد تا با تبدیل بحران ها به فرصت ها، توجه بیشتری به تأثیر حمل و نقل در بازار، صورت گیرد. اولا ناوگان حمل و نقل بازرگانی کشور امروزه نیاز مبرم به «بازسازی و نوسازی» دارد. بحران اخیر به ما نشان داد «استاندارد سازی در حمل کالا» یک اصل است که باید با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی، مود توجه قرار گیرد. نکته دومی که بحران کرونا موجب شد به آن توجه کنیم، اهمیت توسعه حمل و نقل کالا در بین صنوف مختلف و به ویژه در رابطه میان «فروشنده» و مردم جامعه است. قطعأ توسعه کیفی و کمی حمل و نقل کالا در کشور موجب می شود در شرایط بحرانی ماننده شیوع بیماری کرونا، رفت و آمد ها کاهش یابد و دسترسی به محصولات امکان پذیر باشد. در تکمیل این بحث، نباید از نقش توسعه زیرساخت های فضای مجازی هم غافل شد که می تواند یکی از ارکان تعیین کننده در بهبود ناوگان حمل و نقل بازرگانی باشد و موجب تسهیل دسترسی به کالای مورد نظر شود.

در جمع بندی باید به این نکته تأکید ویژه ای شود که «بازسازی و نوسازی» ناوگان حمل و نقل بازرگانی کشور همراه با «توسعه و افزایش ماشین آلات حامل» و «گسترش زیرساخت های فضای مجازی» همانند یک زنجیره است که در مواقع بحرانی کمک حال صنعت و اقتصاد خواهد بود؛ اگر این امر با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت، مدیریت شود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید