امروز: سه شنبه, ۶ آبان ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 7 جماد أول 1447 | 2025-10-28
کد خبر: 196647 |
تاریخ انتشار : 06 آبان 1396 - 0:03 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر قانون جدید احزاب از ظرفیت لازم برای آنکه کشور مبتنی بر تحزب‌ اداره شود، برخوردار نیست. از چالش های امروز اداره کشور عدم وجود چند حزب قدرتمند است تا بتوانند برای تشکیل دولت یا مجلس با هم رقابت کنند و حزبی که به قدرت می رسد، پاسخگو باشد و از اعتبارش […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

قانون جدید احزاب از ظرفیت لازم برای آنکه کشور
مبتنی بر تحزب‌ اداره شود، برخوردار نیست. از چالش های امروز اداره کشور عدم
وجود چند حزب قدرتمند است تا بتوانند برای تشکیل دولت یا مجلس با هم رقابت کنند و
حزبی که به قدرت می رسد، پاسخگو باشد و از اعتبارش هزینه شود. تا چند حزب قدرتمند
در عرصه سیاسی رقابت نکنند، رشد و بلوغ سیاسی آن طور که باید و شاید اتفاق نمی
افتد.

در ماده 8 قانون جدید موضوع ادغام احزاب و در
ماده یک این قانون، تعریف جبهه یا ائتلاف سیاسی بین دو یا چند حزب آمده است؛ گرچه این
دو ماده زمینه تجمیع احزاب و تشکل های سیاسی را فراهم می کنند، لکن هدفدار تعریف
نشده‌اند تا آنکه احزاب و تشکل ها و مجموعه های همسو با هم یکی شوند.

البته اجرای قانون جدید احزاب یک گام به سمت
تحزب در کشور است؛ چرا که بالغ بر 250 تشکل سیاسی از کمیسیون ماده 10 احزاب
مجوز گرفته‌اند. در حالیکه بسیاری از تشکل ها تنها نامی روی کاغذ هستند و فعالیت آنها شاید
موسمی و در موعد انتخابات باشد. اجرای قانون جدید احزاب به لحاظ کمّی زمینه
پالایش را فراهم می کند، چون شرایطی قرار داده که هر حزب موظف به داشتن 300 عضو رسمی
از نیمی از استان های کشور و برخورداری از دفتر در یک سوم استان ها است. اما آفتی
که متوجه آن است، جنبه کیفی قضیه است؛ چون در کشور ما برخی شخصیت ها که عقبه تشکیلاتی
ندارند، در فضای سیاسی سهم بالایی را به خودشان اختصاص می دهند. فردی که در گذشته
رئیس جمهور بوده، بدون عقبه تشکیلاتی با یک پیام در عرصه سیاسی تأثیرات بسزایی را
از خودش به جا می گذارد. پس رسیدگی به این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

موضوع دیگر در این قانون احزاب، منع یک فرد برای عضویت
موثر در چند تشکل است؛ این مسئله کمکی به تجمیع تشکل های سیاسی نمی کند؛ بلکه شاید
عامل تعدد بیشتر آنها شود. حال آنکه روح حاکم بر قانون این است که تشکل های سیاسی
را محدود و ظرفیت آنها را تجمیع کند.

بررسی انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داد،
عملا دو جریان سیاسی تحت عنوان «ارزشی، اصولگرا و انقلابی» و «اصلاح طلب،
اعتدالگرا و کارگزاران» به عنوان دو رقیب قدرتمند با هم رقابت کردند. بنابراین اگر
شرایطی فراهم شود که تشکل های همسو در هم ادغام یا با هم ائتلاف سیاسی کنند، دو یا
سه حزب قدرتمند در عرصه سیاسی باقی می مانند که کاندیدای خودشان را برای انتخابات
ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراها ارائه می کنند. در این
شرایط آنها مجبور خواهند بود که شایسته ترین افراد خود را به میدان رقابت بفرستند. این مسئله هزینه های شورای نگهبان را نیز برای رد، احراز و تأیید صلاحیت
نامزدها کاهش خواهد داد.

 عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین*

27214

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران صلح خبر

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید