فرهنگ > دین و اندیشه – فرصت روز چهارم ماه مهمانی خدا در ویژه نامه خبرآنلاین: با دو گفتار منتخب از آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسین مظاهری نزدیک شدن به اخلاق الهی در روزهای مهمانی ? توصیه های اخلاقی آیت الله جوادی آملی آیت الله جوادی آملی درباره رسیدن به اخلاق الهی در ماه […]
فرهنگ > دین و اندیشه – فرصت روز چهارم ماه مهمانی خدا در ویژه نامه خبرآنلاین: با دو گفتار منتخب از آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسین مظاهری
نزدیک شدن به اخلاق الهی در روزهای مهمانی
? توصیه های اخلاقی آیت الله جوادی آملی
آیت الله جوادی آملی درباره رسیدن به اخلاق الهی در ماه رمضان می گوید: «در اين ماه شما مهمان خدا هستيد. ميهمان بايد کاري کند که صاحب خانه ميکند. روزهدار، ميهمان خدايي است که «يُطعِمُ ولايُطَعم» اطعام مي کند ولي خود اطعام نميشود؛ پس او هم ميتواند «يُطعِمُ ولايُطَعم» باشد. اگر خداي سبحان ميبخشد و نميگيرد، انسان هم بايستي در اين ماه خويي پيدا کند که ببخشد و نگيرد؛ چون هيچ دستي بهتر از دست بخشنده و هيچ دستي هم بدتر از دست بگير نيست. خوي گدامنشي را خداوند ناپسند دارد و خوي بخشش را ميپذيرد. اگر کسي تلاش و کوشش کرد که ديگران در کنار سفرهٴ او به بهشت بروند، دست او دست بخشنده است و اگر کسي تلاش کرد که به برکت ديگران به بهشت برود، او دست گيرنده دارد.
يکي از کلمات بلندي که قبل از رسول خدا (ص) کسي نگفته است اين است که: «اليد العُليا خيرٌ من اليد السُفلي» دست بالايي بهتر از دست زيرين است؛ زيرا انساني که ميبخشد دستش بالاست، وقتي ميگيرد دستش پايين است.
در ضمن دعاهاي شب هاي ماه مبارک رمضان، داشتن چنين روحي بلند را به انسان توصيه ميکنند که به خدا عرض کنيد: «خدايا تو که دينت را حفظ ميکني و ممکن نيست دست از آن برداري، توفيق بده تا دين تو به دست من زنده شود» نه اينکه ديگران دين تو را زنده کنند و من کنار سفرهٴ دين بنشينم. بگذار، نماز و روزه به دست من و با خون من زنده شود که ديگران ميهمان من باشند؛ نه اينکه ديگران بجنگند و خون بدهند و دين را احيا کنند و من نماز بخوانم و روزه بگيرم. اين را دست بخشنده و همّت بلند ميگويند.»
?توصیه های اخلاقی آیت الله مظاهری
آیت الله حسین مظاهری توصیه زیبایی درباره روزه ماه رمضان دارد که می گوید: «اگر بتوانیم روزه بگیریم که آن روزه برای ما لذتبخش باشد، مقام خضوع در روزه باشد؛ این روزه ارزش زیادی پیدا میکند. علاوه بر عاقبت بخیری که برای خود و دیگران تهیه میکند، در عالم برزخ مقام بالایی و در قیامت مقام بالاتری و در بهشت مقام رضوان پیدا میکند و بهشت رضوان پیدا میکند. و این حالت گرچه کم پیدا میشود که یک شخصی از روزه لذت ببرد و روزه برای او از هر غذا و استراحتی و از هر چیزی لذتبخشتر باشد. کم است اما اگر پروردگار عالم بخواهد، عنایت میکند: «اِنَّ لِلصَّائِمِ فَرْحَتانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ الْافِطار و فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقاءِ الْمَلِکِ الْجَبَّار»
موقع افطار یک شادی برای او هست و در عمق جان او یک شادی پیدا میشود. سحرش بهتر از افطار و افطارش بهتر از سحر است، و روزه برای او یک لذت مافوق لذتها دارد. این حالت مربوط به روزه هم نیست، بلکه راجع به هر عبادتی هست. شما گاهی نماز میخوانید برای اینکه رفع تکلیف شود و این خوب است، گاهی نماز میخوانید و آدم متقی هم هستید و این خوبتر است و اما گاهی نماز میخوانید و نماز شما یک مکالمه با خدا و یک گفت و گو با خداست و رسیدهاید به مقامی که عمق جان شما درک میکند که خدا با شما صحبت میکند و شما با خدا صحبت میکنید، که این مکالمه برای بعضی، معاشقه میشود و معلوم است که بالاترین لذتها برای او دل شب و قبل از اذان صبح است. بالاترین لذتها برای او نماز است و لذا نمیخواهد از نماز بیرون رود و تا بشود نماز را طول دهد، طول میدهد برای اینکه مییابد صحبت کردن با خدا را. بعضی اوقات انسان میرسد به آنجا که خمس میدهد و جداً مییابد که به خدا پول میدهد و این لذت دارد و اما لذت بالاتر اینکه خدا این پول را قبول میکند و روی آن آفرین میگوید. خرج کردن این پول خیلی لذت دارد و از نظر معنویت بالاترین لذات اینست و نمیشود مقایسه کرد این لذت را با لذات مادی.»
Let’s block ads! (Why?)
RSS