امروز: جمعه, ۲ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 21 جماد أول 1446 | 2024-11-22
کد خبر: 439945 |
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1400 - 16:45 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر نادر مشایخی درباره انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده گفت: بنده انتظار داشتم در چهار سال گذشته اتفاق خوبی برای موزیسین‌ها بیفتد، اما اینطور نشد. توقع ما از دولت آینده این است که به روش‌های آموزش موسیقی فکر و در آن تجدید نظر کند. به گزارش صلح خبر، نادر […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

نادر مشایخی درباره انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده گفت: بنده انتظار داشتم در چهار سال گذشته اتفاق خوبی برای موزیسین‌ها بیفتد، اما اینطور نشد. توقع ما از دولت آینده این است که به روش‌های آموزش موسیقی فکر و در آن تجدید نظر کند.

به گزارش صلح خبر، نادر مشایخی _ آهنگساز و رهبر ارکستر _ با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که ۱۰ خرداد از شبکه پنج سیما پخش شد، درباره چگونگی تقویت درک شنیداری کودکان و انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده نکاتی را مطرح کرد.

او درباره درک و دریافت شنیداری ایرانیان، گفت: فرهنگ ایرانیان را یک فرهنگ دیداری می‎دانند، در حالی‌که از لحاظ شنیداری کشور ما فرهنگ عمیق‌تری دارد و باید به دنبال ریشه‌های آن گشت. در ضرب‌المثل‌ها داریم که می‌گویند طرف به سیم آخر زده یا هر کس ساز خود را می‌زند. ما عملکرد انسان را در موسیقی می‌بینیم نه نتیجه‌اش را؛ این جزئی از فرهنگ ماست.

مشایخی در پاسخ به اینکه تربیت شنیداری در کودکان از چه سنی باید آغاز شود؟ گفت: من از هشت ماهگی با فرزند خودم این روند را شروع کردم. او در دو سالگی درک و دریافت دقیقی از موسیقی داشت. والدین باید برنامه دقیق برای تربیت شنیداری فرزندشان داشته باشند. کودکان فوق‌العاده بااستعدادند. گوش کودکان باید نسبت به صداهای موجود در محیط شناخت پیدا کند. ابتدا باید خوب بشنوند.

این رهبر اکستر درباره تفاوت شنیدن با گوش کردن، عنوان کرد: شنیدن با گوش کردن متفاوت است. خیلی از صداها را در محیط اطراف‌مان می‌شنویم اما توجه نمی‌کنیم. گوش کردن الزام به تفسیر می‌دهد. یک تفسیر اخباری و یک تفسیر عاطفی از صداها وجود دارد. صداها اگر تفسیر عاطفی شوند به موسیقی تبدیل می‌شوند.

مشایخی با بیان اینکه کودکان در ابتدا به ریتم توجه دارند، یادآور شد: انسان از دوران جنینی تا لحظه مرگ می‌شنود. کودکان در ابتدا به ریتم واکنش نشان می‌دهند و از این طریق می‌توان بین آن‌ها و موسیقی ارتباط برقرار کرد. یک سوال مهم وجود دارد که چرا بعضی افراد قادرند نت موسیقی‌ای را که می‌شنوند، دقیق بخوانند و بعضی دیگر نمی‌توانند؟ به اعتقاد من والدین فقط باید موسیقی را در اختیار کودک خود بگذارند؛ چرا که کودکان به اندازه کافی استعداد دارند و به مرور گوش‌شان تربیت می‌شود.

او ادامه داد: باید در کودکان کنجکاوی به جهت تشخیص اصوات گوناگون به وجود بیاوریم. صداهای متفاوت را ضبط کنیم و به کودک بگوییم حدس بزند که صدای چه چیزی را می‌شنود. اولین سیستم یادگیری موسیقی تقلید صدا است. برای تربیت شنیداری باید بسیار بشنوید و اصوات را تقلید کنید.

این موسیقی‌دان در پایان پیرامون انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده گفت: بنده انتظار داشتم در ۴ سال گذشته اتفاق خوبی برای موزیسین‌ها بیافتد؛ اما اینطور نشد. توقع ما از دولت آینده این است که به روش‌های آموزش موسیقی فکر و در آن تجدید نظر کند. تقریبا ۸۰ سال است این روش‌ها به کار گرفته می‌شود. مشاهده شنیداری یکی از روش‌های شناخت زندگی است. آموزش‌ و پرورش باید به مسائل و رشد شنیداری دانش‌آموزان توجه کند.

انتهای پیام 

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید