امروز: دوشنبه, ۳ دی ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 22 جماد ثاني 1446 | 2024-12-23
کد خبر: 523217 |
تاریخ انتشار : 30 مهر 1402 - 12:34 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

یک فعال گردشگری گفت: آیا اشخاصی که معتقدند هواپیما کالایی لوکس است، خودشان در داخل ایران، مسافت‌های طولانی را با اتومبیل طی کرده‌اند؟ آیا می‌توان به مردم گفت با اتوبوس به جزایر خلیج فارس سفر کنند؟ به دنبال اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر این‌که «پرواز یک کالای لوکس است و فقط گروه […]

یک فعال گردشگری گفت: آیا اشخاصی که معتقدند هواپیما کالایی لوکس است، خودشان در داخل ایران، مسافت‌های طولانی را با اتومبیل طی کرده‌اند؟ آیا می‌توان به مردم گفت با اتوبوس به جزایر خلیج فارس سفر کنند؟
به دنبال اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر این‌که «پرواز یک کالای لوکس است و فقط گروه خاصی از جامعه از پرواز استفاده می‌کنند»، اکبر غمخوار در مقام یک فعال گردشگری در گفت‌وگو با صلح خبر به نقل از ایسنا اظهار کرد: در همه کشورها، دولت‌ها تلاش می‌کنند سطح رفاه مردم را افزایش دهند تا آن‌ها آسایش و آرامش داشته باشند. از حمله خدماتی که آسایش و آرامش مردم را فراهم می‌کند، سفر رفتن است، اما وقتی هواپیما را یک کالای لوکس می‌دانند، یعنی قصد دارند سطح خدمات را به حداقل برسانند!؟ با این حرف‌ها فقط صورت‌مسأله را پاک می‌کنند.
این فعال گردشگری ادامه داد: ایران سرزمین پهناوری است، سفر از این سر به آن سر کشور، بیش از ۲۴ ساعت زمان می‌برد، مردم این مسافت‌ها را چگونه طی کنند؟ قطار تندرو که نداریم، وضعیت جاده‌ها با این آمار تصادف هم که مشخص است، تنها وسیله ایمن و سریع هواپیماست که آن را هم کالایی لوکس و متعلق به یک قشر از جامعه می‌دانند.
غمخوار گفت: در بیشتر کشورها شرایطی را فراهم آورده‌اند که مردم می‌توانند با بهترین پرواز و قیمت مناسب سفر کنند. این پروازها در ردیف «وسیله‌های نقلیه کم‌هزینه» (low cost carriers) قرار می‌گیرند. در این وسایل نقلیه، کترینگ غذا و نوشیدنی، تعداد مهمانداران و بار را حذف می‌کنند، خدمات داخل هواپیما را به سطح بسیار معمولی می‌رسانند تا قیمت بلیت آن برای تمام اقشار جامعه بویژه دانشجوها مقرون به صرفه شود و به این شکل، رفاه لازم را برای تمام اقشار جامعه فراهم می‌آورند.
این فعال گردشگری اظهار کرد: آیا مسئولانی که معتقدند هواپیما کالایی لوکس است، خودشان در داخل ایران، مسافت‌های طولانی را با اتومبیل طی کرده‌اند؟ می‌دانند از تبریز تا بندرعباس با اتومبیل چقدر راه است؟ جزایری که در خلیج فارس هستند و مردمی که برای کار و تحصیل و دیدار خانواده می‌خواهند به این جزایر سفر کنند، آن‌ها چه کار کنند؟ به این مردم می‌توانیم بگوییم چون هواپیما لوکس است با اتوبوس تا بندرعباس بروید، بعد فاصله بندر تا جزیره را با لنج طی کنید؟ ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید «نان و پنیر با دل‌درد بعدش، به اندازه قیمت چلوکباب می‌شود».
غمخوار بیان کرد: آرمان اصلی انقلاب اسلامی، رفاه، توسعه و سعادتمندی بود و حرف‌هایی که درباره لوکس بودن خدمات پروازی زده می‌شود مغایر با این آرمان است. بهتر نیست به جای پاک کردن صورت‌مساله، تلاش کنیم هواپیمای خوب بیاوریم و خدمات ارزان‌قیمت و مناسب ارائه دهیم تا مردم راضی شوند؟
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه، ۲۳ مهرماه و در جریان بررسی بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز به شرکت‌های خارجی برای برقراری پرواز در مسیرهای داخلی برمی‌گشت، گفته بود: پرواز یک کالای لوکس است و فقط گروه خاصی از جامعه از پرواز استفاده می‌کنند. ما نباید منابع ارزی کشور را که محدود است با گشاده‌دستی هزینه کنیم.
او در عین حال گفته بود: می‌توانیم از شرکت‌های خارجی خرید کنیم یا از آن‌ها هواپیما اجاره کنیم، اما این‌که آن‌ها وارد مسیرهای هوایی کشور شوند برخلاف اصول متعدد قانون اساسی و استقلال کشور است.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید