به گزارش صلح خبر، این مراسم عصر دوشنبه (یکم مرداد) با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، مهدی قزلی و نیکنام حسینیپور مدیرعامل خانه کتاب، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی مهدویراد – قرآنپژوه و مدرس حوزه و دانشگاه – اظهار کرد: تاخیر در برگزاری مراسم تجلیل از شایستگان تقدیر در سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال در اختیار ما نبود. در ادبیات قرآنی، خداوند ارزشهای مختلفی را بیان میکند که چندگونه است. از تقوا سخن گفته است که آن را عندالله خطاب کرده، درباره علم نیز گفته و علم ارزش ذاتی دارد و هر جا که باشد پیش میرود. جمع حاضر جمع ارزشمندی است زیرا برای دانشگستری و یاریرسانی به دانش عمل میکند و از این جهت بسیار بسیار مهم است. ما در طول سالها در فضای کمیت آثار بهتر از سالهای قبل بودیم اما در کیفیت با ناهنجاریهایی روبهرو هستیم که باید فکری به حال آن شود.
او با اشاره به برنامههای این مراسم گفت: امروز از سه عالِم و شخصیت تقدیر میشود که دیگر در کنار ما نیستند. زندهیاد قانعیراد که باریکبین، مؤمن و انقلابیِ صادق به معنای واقعی کلمه بود. زندهیاد تقیخانی که فراتر از محدوده کاری خود عمل میکرد و دغدغهمند بود و زندهیاد احمد احمدی که فردی شناخته شده بود. او به اخلاص و معرفت و تقوا مشهور بود، با برنامه بود و در زندگیاش نظم داشت و از یک کلمه هم نمیگذشت. او حساس، مؤمن و دردمند بود و به امام و انقلاب به معنای واقعی معتقد بود، نه برای دکان.
مهدویراد با اشاره به روند جمعآوری کتابها برای ارزیابی جایزه کتاب سال نیز اظهار کرد: در طول چند سالی که من دبیر جایزه بودم، نه در زمان آقای جنتی و نه در زمان آقای صالحی یک بار هم آنها به من توصیه نکردند و من نیز تحت تأثیر حرفهای آنها قرار نگرفتم.
او همچنین با اشاره به حضور سیدمحمود دعایی در این مراسم گفت: محمود دعایی انقلابی بود، انقلابی زیست و انقلابی خواهد ماند. او مانند ابوذر تک و تنهاست.
به گزارش صلح خبر، در ادامه مراسم از منیژه رهبر و توفیق سبحانی با حضور محسن جوادی، مهدوی راد و حسینیپور تقدیر شد.
در بخشی از مراسم عبدالله خیراندیش یکی از شایستگانِ تقدیر در سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال، درباره تاریخنگاری محلی صحبت کرد و گفت: کتابهای بسیاری در زمینه تاریخ و فرهنگ محلی و با پیوند بومی نوشته شده است که نقصهای بسیاری در آنها وجود دارد. آنها نه عمق علمی دارند، نه فرآیندی دارند که فرهنگ محلی را در مقابل سایر فرهنگها گسترش دهند. اگر یک فرهنگ مرتبط با انسانیت باشد فراتر از یک جغرافیا قرار دارد.
او با بیان موضوع کتاب خود «فارسیان در برابر مغولان» گفت: فرهنگ فارسی در زمان حافظ و سعدی انسانی بود و آنها توانستند در روزگار تیره و تار فرهنگ بزرگ این تمدن را که به خاکستر نشسته بود نگاه دارند. آنها انسانی و الهی میاندیشیدند، اگرچه در یک جغرافیای کوچک.
در ادامه این مراسم، از خانواده مرحوم احمد احمدی، قانعیراد و محمد تقیخانی تقدیر به عمل آمد.
همچنین محمدرضا یوسفی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره ادبیات کودک گفت: ادبیات کودک ایران بیمار است؛ بدجوری هم بیمار است. دردناک است زمانی که با ناشران صحبت میکنم به سرعت صحبت ما به سمت دلار میرود. زمانی که با هنرمندی صحبت میکنم پای یورو به حرفهایمان کشیده میشود. زمانی که با همسایهام صحبت میکنم اجاره به میان میآید. در مورد کتابهای کودکان هم مشکلات زیادی وجود دارد و دردناک است که تیراژ کتاب کودک روز به روز نزول پیدا میکند.
او خاطرنشان کرد: ادبیات مملکت منوط به ادبیات کودک است. من مدیران فرهنگی را کم میبینم یا میتوانم بگویم اصلا نمیبینم. از این فرصت میخواهم استفاده کنم تا این حرف را به گوش آنها برسانم. در جهان پیشرفته به حقوق کودک اهمیت بسیاری میدهند. جامعهای پیشرفته است که درباره حفظ محیط زیست، کودک و زن آمار برجستهای ارائه شود. من به کشورهای مختلفی سفر کردهام. از سوئد و آلمان حرف نمیزنم. از تاجیکستان و ارمنستان حرف میزنم. ارمنستان کشور بسیار فقیری است و با حمایت سایر ارامنه نمیتواند زندگی کند اما در متون ادبی گروه سنی الف، ب و ج از کشور ما به مراتب بهتر است یا تاجیکستان ادبیات فولکلوریک دارند اما کشور ما چنین نیست. این در حالی است که ما در فولکلوریک پیشینهای ۱۵ هزار ساله داریم.
یوسفی با اشاره به بازنویسی کتاب شاهنامه برای نوجوانان گفت: به بسیاری از ناشران دولتی مراجعه کردم اما هیچکدام یک از آنها قبول نکردند کتابم را منتشر کنم. بالاخره یکی از ناشران خصوصی را فریب دادم. چارهای نداشتم او نیز قبول کرد کتاب من را چاپ کند. زمانی که در کشور سوئد درباره این موضوع صحبت کردم بسیار شگفتزده شدم.
او در پایان خاطرنشان کرد: متون کهن بسیار اهمیت دارد و بازآفرینی آن مهم است. داوران جایزه کتاب سال باید به بازآفرینی متون کهن توجه بیشتری داشته باشند. مدیران ارشاد صدای من را بشنوند که فرهنگ غنی ایرانزمین نیاز به یاری دارد. امیدوارم زمانی که در باغ کتاب قدم میزنیم به جای اینکه مجسمهای از شاهزاده کوچولو در آنجا بگذارند، مجسمهای از رستم و سهراب در آنجا باشد.
همچنین در این مراسم محسن جوادی معاون فرهنگی در سخنانی کوتاه از تأخیر پیشآمده برای برگزاری مراسم تجلیل از شایستههای تقدیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال عذرخواهی کرد و در ادامه، از شایستههای تقدیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال به شرح زیر تجلیل شد:
* در گروه نسخ خطی
کتاب «نسخههای خطی ایران» اثر حجتالاسلام مصطفی درایتی
* در گروه فلسفه غرب
کتاب «فرهنگنامه تاریخی مفاهیم فلسفه» اثر محمدرضا حسینی بهشتی و بهمن پازوکی
* در گروه فلسفه اسلام
کتاب «سنجش و اکتشاف» اثر حجتالاسلام علی عابدی شاهرودی
* در گروه کلیات اسلام
کتاب «اوراق الذهب او المعادن الذهبیه» تحقیق و تدوین حجتالاسلام علی فاضلی
* در گروه علوم قرآنی
کتاب «بازپژوهی ملاکهای توسعه آیات الاحکام قرآن کریم» اثر حجتالاسلام سیدجعفر صادقی فدکی
کتاب «القرآن الکریم» ترجمه زندهیاد آیتالله نعمتاله صالحی نجفآبادی
کتاب «ترجمه الخواص: تفسیر فارسی قرآن کریم» تصحیح منصور پهلوان
* در گروه حدیث
کتاب «شرح دعای ندبه» به کوشش آیتالله رضا استادی و حجتالاسلام محسن احمدی تهرانی
کتاب «نهجالبلاغه» ترجمه سیدعلی موسوی گرمارودی
* در گروه عرفان و تصوف
کتاب «نص النصوص فی شرح الفصوص» تحقیق و تعلیق محسن بیدارفر
* در گروه سیره معصومین
کتاب «الصحابه الکرام» تألیف زندهیاد محمدعلی احمدیان نجفآبادی
* در گروه علوم اجتماعی
کتاب «فرهنگ و هویت» اثر محمد ثلاثی
* در گروه علوم سیاسی
کتاب «آستانه تجدد در «شرح تنبیه الامه و تنزیه المله»» تألیف داود فیرحی
* در گروه حسابداری
کتاب «حسابداری پیشرفته» تألیف دکتر جعفر باباجانی
* در گروه زبانشناسی عمومی
کتاب «آواشناسی آکوستیک و شنیداری» ترجمه زهرا محمودزاده و رحیمه روحپرور
* در گروه زبان زبانهای دیگر
کتاب «فرهنگ دانشنامه کارا (انگلیسی ـ فارسی)» زیر نظر بهاءالدین خرمشاهی
* در گروه هنرهای نمایشی
کتاب «دگرخوانی سینمای مستند» تألیف محمدرضا اصلانی
* در گروه معماری
کتاب «نظریه مدرنیته در معماری» تألیف سعید حقیر و حامد کاملنیا
* در گروه موسیقی
کتاب «تئوری کمپوزیسیون معاصر» ترجمه مسعود ابراهیمی
* در گروه تاریخ و نقد ادبی
کتاب «مقدمهای کاربردی بر استعاره» ترجمه شیرین پورابراهیم
* در گروه متون قدیم
کتاب «جنگ رباعی: بازیابی و تصحیح رباعیات کهن پارسی» پژوهش و ویرایش سیدعلی میرافضلی
* در گروه ادبیات زبانهای دیگر
کتاب «دیگری» ترجمه علیاصغر حداد
* در گروه شعر معاصر
کتاب «کلید کلید دسته کلید» سروده اکرم کشایی
کتاب «دو تا سیب شیرین» سروده خاتون حسنی
* در گروه تاریخ
کتاب «فارسیان» تألیف عبدالرسول خیراندیش
کتاب «جامع التواریخ» تصحیح و تحشیه محمد روشن و مصطفی موسوی
* مستندنگاری
کتاب «پیغام ماهیها» تألیف گلعلی بابایی
کتاب «ر» تألیف مریم برادران حقیر
* در گروه جغرافیا
کتاب «جغرافیای طبیعی تاریخ سیستان» اثر حسن احمدی کرویق
* در گروه زیستشناسی
کتاب «روششناسی در بیوسیستماتیک جانوری» تألیف زندهیاد جمشید درویش
* در گروه پزشکی
کتاب «درسنامه پرتوشناسی بالینی» ترجمه منصور فاتحی و بهمن محتشمی و عباس ارجمند شبستری
* در گروه دامپزشکی
کتاب «دارونامه جامع دامپزشکی» ترجمه سیداحمد فاطمی
* در گروه مهندسی برق
کتاب «سیستمها و کنترلکنندههای مرتبه کسری» تألیف محمدصالح تواضعی و مهسان توکلی کاخکی
* در گروه مهندسی مکانیک
کتاب «بررسی رفتار هیدرودینامیکی شناورهای پروازی» تألیف پرویز قدیمی و عباس دشتی منش
* در گروه مهندسی عمران
کتاب «مبانی پایداری سازهها» تألیف کریم عابدی و بهزاد شکستهبند
* در گروه مهندسی کشاورزی
کتاب «ارگونومی در جنگلداری و صنایع چوب» تألیف و ترجمه باریس مجنونیان، احسان عبدی و محبوبه
* فسحت
کتاب «جنگلکاری در مناطق خشک» تألیف کنشلو
کتاب «ترسیب کربن در بوم سازگانهای زمینی» تألیف قوامالدین زاهدی امیری و نصرتالله ضرغام
در حوزه کودک و نوجوان
* در گروه دین
کتاب «خدایا اجازه!» تألیف غلامرضا حیدری ابهری
* در گروه داستان تألیف
کتاب «وقتی گنجشکی جیک جیک یاد میگیرد» تألیف محمدرضا یوسفی
کتاب «کلاه حصیری» تألیف مصطفی خرامان
* در گروه کلیات و علوم انسانی
کتاب «چراهای تاریخ ایران» تألیف مسعود جوادیان، کوروش فتحی و…
* در گروه علوم و فنون
کتاب «آ مثل آهو و ف مثل فیل» تألیف علی خدایی
* در بخش نوجوان
کتاب «بیاید شعر بگوییم» تألیف مهدی میرکیایی
کتاب «بیایید داستان بنویسیم» تألیف انسیه موسویان
همچنین شایستههای تقدیر نخستین دوره جایزه ابن سینا پژوهی به این شرح معرفی شد:
رساله خوانش دیدگاه ابن سینا درباره ضرورت قوانین طبیعت با نظر به ذات باوری معاصر اثر سکینه کریمی
رساله جایگاه تجربه در روششناسی علمی ابن سینا نوشته روحالله فدائی.
انتهای پیام