به گزارش صلح خبر، در مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت مرحوم حجتالاسلام والمسلمین داود فیرحی که عصر پنجشنبه (۲۹ آبانماه) به صورت مجازی برگزار شد رحیم نوبهار – استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی – با اشاره به این که مرحوم فیرحی همزمان به سه قلمرو در جامعه توجه داشت، اظهار کرد: آن مرحوم همواره جامعه و مشکلات آن را در نظر داشت و برای حل آنها از یک سو به سنت ایرانی اسلامی و از سوی دیگر به دنیای تجدد که جهان زیست ما است توجه داشت.
وی ادامه داد: آن مرحوم دل در گرو اسلام و تشیع داشت اما در عمر با برکت خود همواره به فکر مسائل روز نیز بودند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: مرحوم فیرحی مالکان و سهامداران حوزه عمومی را مردم میدانست و همواره به دنبال مفاهیم ملی بود، حقمداری را نیز در کنار تکلیفمداری مورد توجه قرار میداد.
در ادامه فیروز محمودی – استاد حقوق کیفری و جرمشناسی دانشگاه تهران – با اشاره به اندیشه و تفکر مرحوم فیرحی عنوان کرد: آن مرحوم یک اندیشمند و دانشمند در حوزه علوم سیاسی و اندیشههای سیاسی بود. مباحثی که دکتر فیرحی پیگیری میکرد بخشی مهمی از حوزه حقوق بود و یک ارتباط وسیعی بین دغدغه ایشان و جامعه حقوقی کشور وجود داشت.
وی گفت: آن مرحوم به دنبال این نبود که فقط چهار کتاب و مقاله ارائه بدهد بلکه به دنبال رفع مسائل فکری بود و اندیشه خود را قابل نقد میدانست و همواره نقد را محترمانه میشنید و سپس پاسخ میداد، بیش از این که سخن بگوید گوش فرا میداد. ایشان متعهد به اخلاقیات بود و همین مساله دلیلی برای نفوذ بالای ایشان شده بود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جامعه امروز ما این است که راه گفتوگو بسته است و یکی از بالاترین اندیشههای آن مرحوم این بود که به گفتوگو علاقه داشت، متفکر منفعل نبود بلکه کنشگر اجتماعی بود. همچنین در حوزه اجتماعی و مدنی نیز فعال و اندیشه خود را همواره مطرح و نمیگذاشت آن اندیشه در کتابخانهها بماند. به نظر بنده بزرگی استاد ناشی از اخلاق ایشان بود.
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در ادامه این مراسم افزود: دکتر فیرحی در زمان حیاتش بسیار اثربخش بود و ابعاد شخصیتی و آثار آن مرحوم پس از مرگش بیشتر مشخص خواهد شد. فلسفه برگزاری این گونه مراسمها شناخت این اساتید و ارائه الگوهایی برای جوانان است. آن مرحوم یکی شخصیت دانشگاهی، پژوهشگر و همواره در پی علم بود.
وی گفت: دانشگاه بهترین محل برای اشاعه علم و انتقال دانش است بر همین اساس نیازمند اساتیدی هستیم که خودشان صاحب فضل باشند، کسی که خوب درس خوانده و میتواند مفاهیم را به بهترین شکل منتقل کند.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: اخلاق و رعایت اصول اخلاقی از مهمترین ویژگیهای استاد فیرحی بود. بدون اخلاق مسیر گفتوگو به درستی پیش نمیرود، ما نیازمند این گونه پژوهشگرانی هستیم که پاسخگو نیازهای جامعه باشند و همواره پژوهشهای عمیق و اصولی برای حل مشکلات جامعه ارائه بدهند، پژوهشهای مرحوم فیرحی جز چالشهای جامعه بود و همین مطلب نتایج پژوهشها را کاربردی میکرد.
در ادامه حجتالاسلام کاظم قاضیزاده -استاد دانشگاه – با بیان این موضوع که مرحوم فیرحی یک شخصیت حوزوی و دانشگاهی بود، گفت: آن مرحوم پیوندی را بین حوزه و دانشگاه برقرار کرده بود و از جمع معلومات حوزوی و دانشگاهی به دستآوردهای ارزشمندی در حوزه علوم میانهرشتهای رسیده بود. شخصیتهایی همچون مرحوم بهشتی و فیرحی جمع ممتازی از شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی را تشکیل میدهند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از اساتید حوزه و دانشگاه نسبت به تفکر مرحوم فیرحی نقدهایی را داشتند گرچه آن مرحوم همواره از نقدها استقبال میکرد اما باید این را بدانیم که نقد باید منصفانه باشد، ما در دنیایی زندگی میکنیم که به هر صورت باید از تجربههای بشری استفاده کنیم و هنر این است که این تجربهها را با مجموعه معارف دینی همساز کنیم.
قاضیزاده ابراز کرد: ما نمیتوانیم بگوئیم که در هیچ زمینهای نمیتوانیم تفکرات دنیای جدید بشر را بپذیریم.
این استاد دانشگاه یادآور شد: انسان فرهیخته باید علوم و تجربهها را بگیرد و در نهایت مباحثی را استخراج کند که شایسته زمان و ارزشهای خود باشد. استاد فیرحی در دوگانه فقه و سیاست به دنبال این بود که این دو را با هم آشنا و مفاهیم فقهی و جدید را به هم نزدیکتر کند. شاید برخی با این تفکر استاد مشکل داشتند اما آن استاد از نزدیکی فقه و سیاست به دنبال این بود که به نتیجه مطلوب برسد به همین خاطر بود که در شرح مرحوم نائینی مطلبی را نوشت.
الهه کولایی – استاد دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران – با بیان این که صحبت از مرحوم فیرحی صحبت از عالمی است که به علم معنا داده است، گفت: برای جبران و جایگزینی این شخصیت راه سادهای را در پیش نداریم زیرا آن مرحوم جز برترینها بودند، در همکاری که با مرحوم فیرحی داشتم با شخصیت ایشان آشنا شدم، آن مرحوم نه تنها در حوزه دانشگاه بلکه در ابعاد بینالمللی نیز شناخته شده بود.
وی ادامه داد: آن مرحوم همواره به نیازهای بشری توجه داشته و در تلاش بود آن را رفع کند، آن هم در جهانی که همه خواهان چهره اصیل و آموزههای دین هستند؛ معرفی اسلام از طریق عالمی که هم علم جدید و هم علم حوزه را میدانست برای خیلیها ارزشمند و جذاب بود. مرحوم فیرحی از اندیشمندانی بود که به دنبال آشتی نیازهای امروز و جامعه دینی بود. استقبال جامعه جهانی از منش استاد فیرحی نشاندهنده اقبال و عطش جهانی از اسلام است.
در ادامه این مراسم علیاصغر مصلح خبر – استاد دانشگاه – با بیان این که فیرحی دارای کمالات بسیاری بود و توان روبرویی با مخالفان را داشت، اما هرگز دچار خشونت نشد، گفت: فیرحی قدرت تفکر آشتیجویانه مبتنی بر گفتوگو را عمیقا یافته و راه مدارا را انتخاب کرده بود. آن مرحوم به سبب درک تجربههای خود دریافت کرده بود که فریاد را با فریاد بلندتر نمیتوان ساکت کرد.
همچنین در این مراسم زهرا حمیدی (همسر مرحوم فیرحی)، فرزانه و فاطمه فیرحی (فرزندان آن مرحوم) و جمعی از دانشجویان آن استاد به بیان خاطرات و ویژگیهای شخصیتی مرحوم فیرحی پرداختند.
انتهای پیام