به گزارش صلح خبر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، امروز ۴ خردادماه در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تقدیر از خدمات قرآنی دفتر تبلیغات گفت: دفتر تبلیغات اسلامی خود را در جایگاه خادمی قرآن در حوزات علمیه معرفی کرده و در این راستا فرهنگنامه و دانشنامه قرآنی نوشته و در حوزه پاسخگویی به سوالات دینی نیز ورود کرده است همچنین مجلات علمی و تکنگاری داشته و در مجموع گوهری درخشان و قابل افتخار است.
مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه این دفتر از اعوجاجات و انحرافاتی که ممکن است گاهی در برخی قلمها وجود داشته باشد دور بوده است، گفت: دفتر تبلیغات چرخه کامل ابلاغ دین به مردم است که از پژوهش به نگارش تا ابلاغ به مردم را شامل میشود.
نویسنده تفسیر همگام با وحی با بیان اینکه بزرگترین چالش بعد از پیامبر (ص)، مسئله قرآن و کیفیت معامله با این کتاب بود در زمانی که چهره اجتماعی به خود گرفت و بنا شد سبک زندگی مردم شود، ادامه داد: باید ببینیم که چه شد که امام علی (ع) در جمل قرآن بلند میکرد و معاویه در صفین، چه شد که ابوموسی اشعری قرآنشناس میشود؛ ما که قرآن برایمان اهمیت دارد با این چالش مواجهیم که در جایی که قرآن قرار است انسان بسازد و در این پیچ تند فرهنگی، انسانها در کنار قرآن، آن بشوند که باید، چه باید بکنیم تا مصداق «و لا یزید الظالمین الا خسارا» نشویم. این مسئله برای امعان نظر محققان مجال واسعی است که چه کنیم که از قرآن، اصحاب جمل و قاری و مفسر سپاه شام و ابوموسی اشعری بیرون نیایند زیرا بحران دوره بعد از پیامبر همین است؛ همه به کتاب ارجاع میدادند و سنت را هم تعطیل کردند تا تمرکز آنان بر قرآن باشد که به زعمشان اختلافی ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه دستگاه دین، دستگاه تربیتی است، افزود: اگر مطالعات و دانستهها در بین خواص و نخبگان بچرخد ولی فضا برای کنشگران فرهنگی و اجتماعی ایجاد نشود فایده نخواهد داشت زیرا جامعه با اسلام شروع میکند ولی تا مراتب ایمان باید بالا برود.
بهجتپور با بیان اینکه امامت و فقاهت دو جریان هستند که مطرح شدند تا این چرخه بچرخد و مردم از مسلمانی تا مراتب بالای ایمان رشد کنند گفت: دستگاههای فرهنگی اگر در مرحله تربیت نیروهای توانمند و بصیر به امر قرآن، از تب و تاب بیفتند پژوهشها بایگانی خواهند شد؛ قرآن مهجور میشود و اگر روزی این مهجوریت گله از قوم قریش بود میتواند امروز هم برای قریشیان دیگر یعنی همه مسلمین این گلایه باشد.
این قرآنپژوه اظهار کرد: همه نهادها اعم از حوزات علمیه و دستگاههای تعلیم و تربیت وقتی به وضع مناسب میرسند که بتوانند زندگی مردم را بر اساس قرآن شکل دهند؛ اگر نگاه ما سیستمی نباشد و کل این چرخه را نبینیم چرخه ناقص و معیوب است.
بهجتپور افزود: نگرانی دیگر این است که ممکن است مردم آشنا با قرآن باشند و حتی قرآن را تفسیر و تأویل کنند ولی به تربیت قرآنی تربیت نشوند؛ این نگاه ابوموسی میسازد که در بصره نیرو تربیت کرد و به تعبیر آیتالله معرفت، مار جز مار نزاد؛ علاقههایی که بر قرآن حاکم میشود و آموزههای قرآن را براساس خواست خودش تأویل و تفسیر میکند و اینجاست که قرآندانان به دو دسته تقسیم میشوند.
وی تاکید کرد: قرآن سخن از تلاوت کرده و نه قرائت، یعنی وصفی که باید تابع آن بود؛ تلاوت قرآن تزکیهآور است نه قرائت صرف لذا در مسئله تربیت، آماده کردن افراد برای خودسپاری به قرآن و نه تصمیم درباره قرآن کار بزرگی است که در نهادهای تبلیغی و دینی باید ایجاد کنیم.
بهجتپور گفت: امام علی (ع) در حکمیت فرمود ابن عباس را انتخاب کنید چون او، گرهی نیست که معاویه ببندد و او باز کند و یا باز کند و او نبندد؛ ولی گفتند ما ابوموسی را میخواهیم؛ امام علی متربی قرآن است که به ابوموسی مینویسد حتی اگر در قرآن نکتهای علیه من کشف کردی آن را ابراز کند و سانسور نکن؛ اینچنین متمسک به قرآن است و قرآن ابزار برای حکومت و نجات از شکست او نیست.
این قرآنپژوه اظهار کرد: حوزه در مورد مبانی اصول و سبکهای تفسیری خوب عمل کرده ولی باید روی راهکارهای تحقق دین در عرصه زندگی فکر و تلاش کنیم.
انتهای پیام