فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:به گفتهی مسؤولان سازمان زیباسازی، مرمت مجسمههای موزهی علیاکبر صنعتی بهزودی به پایان میرسد و مردم شاهد بازگشایی یکی از قدیمیترین موزههای پایتخت پس از چند سال تعطیلی خواهند بود. به گزارش ایسنا، موزهی استاد علیاکبر صنعتی، مجسمهساز و نقاش ایرانی که زیر نظر جمعیت هلال احمر ایران است، از چند سال […]
فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:
به گفتهی مسؤولان سازمان زیباسازی، مرمت مجسمههای موزهی علیاکبر صنعتی بهزودی به پایان میرسد و مردم شاهد بازگشایی یکی از قدیمیترین موزههای پایتخت پس از چند سال تعطیلی خواهند بود.
به گزارش ایسنا، موزهی استاد علیاکبر صنعتی، مجسمهساز و نقاش ایرانی که زیر نظر جمعیت هلال احمر ایران است، از چند سال پیش بهدلیل فرسودگی ساختمان تعطیل شده و به محل تجمع دستفروشان تبدیل شده بود. همچنین بخشی از آثار این موزه، آسیب دیده و در حال از بین رفتن بودند. این موضوع در سالهای گذشته واکنش خانواده این هنرمند و جامعه هنری را درپی داشت تا اینکه سازمان زیباسازی اعلام کرد با همکاری هلال احمر این موزه و مجسمههایش را مرمت خواهد کرد.
حمیدرضا نیلی – سرپرست معاونت فنی و طرحهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران – در گفتوگو با ایسنا دربارهی وضعیت مرمت موزه صنعتی، اظهار کرد: مرمت موزه صنعتی منطبق بر وظایف ذاتی سازمان زیباسازی نبود، اما وجود این موزهی ویژه و ارزشمند در بافت تاریخی و سلسله فعالیتهای ما در این زمینه، باعث شد برای مرمت آن وارد عمل شویم.
او ادامه داد: یکی از طرحهای این سازمان، ارتقای کیفیت میدان امام خمینی (ره) است. موزه صنعتی یکی از عناصر خاص در این منطقه است و نقش فرهنگی آن در میدان امام خمینی (ره) باعث شده، شهروندان تعلق خاطر ویژهای نسبت به موزه داشته باشند. این موزه تقریبا بیش از ۵۰ سال است که در خاطرات جمعی مردم نقشآفرینی میکند.
نیلی همچنین بیان کرد: سازمان زیباسازی تصمیم گرفت با توافق مشترکی که بین هلال احمر بهعنوان مالک انجام شد، این موزه را که چند سالی بسته مانده بود، بازگشایی کند، چون این موزه ثبت میراث فرهنگی و ثبت ملی هم هست، یک تفاهمنامهی چند جانبه برای مرمت و بازگشایی آن بسته شد.
معاون فنی و طرحهای شهری سازمان زیباسازی دربارهی مرمت مجسمههای موزه، اظهار کرد: مجسمهها حرف اول را در موزه صنعتی میزنند. کارگروه تخصصی مرمت و تیم اجرایی، کارهای مرمت ساختمان را کامل کردند، اما در زمان مرمت برای حفظ آثار، کاوری فلزی دور آنها کشیده شد که اجازهی مرمت همزمان مجسمهها و ساختمان موزه را نمیداد. به همین دلیل، مجبور شدیم بعد از تمام شدن کار مرمت ساختمان، از تیم مرمتکار مجسمهها بخواهیم کارشان را آغاز کنند.
او ادامه داد: آخرین جلسه دربارهی موزه صنعتی به بیش از یک ماه قبل برمیگردد. در حال حاضر مجموعهی ساختمان موزه در اختیار تیم مرمتکنندهی مجسمههاست و آنها بعد از مرمت این آثار قصد دارند طی یک برنامهی درازمدت و در گام بعدی، از مجسمهها قالبگیری کنند.
نیلی به اهمیت فعالیتهای هلال احمر برای بازگشایی هرچه سریعتر موزه صنعتی اشاره کرد و گفت: هلال احمر میتواند هماهنگیهای لازم را انجام دهد تا مردم هنگام ترمیم مجسمهها از موزه بازدید کنند. اینها هماهنگی مدیریتی و بین سازمانی میخواهد. هلال احمر بهعنوان متولی و بهرهبردار باید تصمیم بگیرد که میخواهد تا زمان پایان ترمیم مجسمهها چه کار کند؛ آیا به بازدیدکنندگان اجازه بدهد هنگام ترمیم مجسمهها از موزه دیدن کنند یا اینکه در مدت ترمیم، تجهیزات و امکانات بهرهبرداری از موزه را آماده کند تا بلافاصله پس از پایان ترمیم مجسمهها، موزه برای بازدید عموم بازگشایی شود.
سیدمجتبی موسوی – معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران – نیز دربارهی روند ترمیم آثار علیاکبر صنعتی به ایسنا گفت: مرمت آثار هنری موزهی صنعتی دو بخش دارد؛ یک بخش مرمت تابلوهای نقاشی است که خارج از موزه انجام میشود و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته است. این بخش بهزودی به پایان میرسد. بخش دوم ترمیم مجسمههاست که بهدلیل غیرقابل حمل بودن آنها، محدودیتهای زیادی را برای تیم مرمتکار بهوجود آورد.
او ادامه داد: ما بعد از پایان مرمت ساختمان توانستیم عملیات ترمیم مجسمهها را آغاز کنیم. مرمت حدود دوماه است که آغاز شده و یک تیم جوان مرمتکار با نظارت حمید شانس (کارشناس هنری و مجسمهساز) در حال مرمت آثار هستند. این مرمت در ابتدا در فاز نجاتبخشی آثار آغاز و سپس کارهای دیگر مربوط به مرمت آثار انجام شد.
موسوی دربارهی زمان پایان مرمت مجسمهها نیز اظهار کرد: سعی میکنیم با مدیریت زمان و طبق برنامهای که در نظر داریم، تا یک ماه آینده مرمت آثار را به پایان برسانیم. البته اینجا کار مرمت تمام نمیشود، بلکه برای حفظ مجسمهها باید از آنها با روشهای مناسب قالبگیری شود که برای این فاز هم یک سال زمان پیشبینی شده است. از طریق قالبگیری میتوانیم نسخه مقاوم را در محل دیگری نگهداری کنیم و زمانی که مجسمه دچار مشکل شد، از آن استفاده کنیم.
وی به میزان آسیبهای واردشده به مجسمههای موزهی صنعتی اشاره کرد و گفت: ظاهر مجسمهها یک چیز است و آسیبهای دیگر آنها بحث دیگری است. وقتی به تکتک مجسمهها دست میزنیم اشکالاتی را که بهصورت جدی در آنها مخفی است مشاهده میکنیم.
موسوی در پایان افزود: در حال حاضر موزه، فضای کارگاهی دارد و پذیرای بازدیدکنندگان نیست. بعد از اتمام کامل مرمت مجسمهها، برنامهی بازگشایی با مشارکت سازمان زیباسازی و هلال احمر اجرا خواهد شد.
به گزارش ایسنا، علیاکبر صنعتی متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان یکی از کودکان پرورشگاه صنعتی کرمان بود. او که از آغاز به نقاشی علاقهمند بود، به مدرسه کمالالملک وارد شد. موزه صنعتی در تهران شامل بسیاری از آثار این هنرمند در زمینهی نقاشی و مجسمهسازی است.
پیکره فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمالالملک، کریمخانزند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لویی پاستور، ملکالشعرای بهار، شاهعباس و پیکره بزرگ نادرشاه افشار در این موزه بهنمایش گذاشته شدهاند.
Let’s block ads! (Why?)
RSS