امروز: یکشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 12 ذو الحجة 1446 | 2025-06-08
کد خبر: 244191 |
تاریخ انتشار : 23 آبان 1397 - 0:19 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر همزمان با روزی که آمریکا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشت، لندن شاهد برپایی بازار مکاره گردشگری بود که نه تنها به سیاست‌های تهدیدآمیز دولت آمریکا واکنشی نداشت، که به تداوم همکاری‌های گردشگری با ایران روی خوش نشان داد. به گزارش صلح خبر، بازار جهانی […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

همزمان با روزی که آمریکا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشت، لندن شاهد برپایی بازار مکاره گردشگری بود که نه تنها به سیاست‌های تهدیدآمیز دولت آمریکا واکنشی نداشت، که به تداوم همکاری‌های گردشگری با ایران روی خوش نشان داد.

به گزارش صلح خبر، بازار جهانی سفر (World Travel Market) ۱۴ آبان‌ماه، ساعاتی پس از آن‌که وزارت خزانه‌داری دولت آمریکا فهرستی از تحریم‌های جدید علیه ایران را منتشر کرد، در شهر لندن با حضور نمایندگانی از ۱۸۲ کشور برپا شد. WTM  در سال ۱۹۸۰ پایه‌گذاری شده که در کنار نمایشگاه گردشگری آلمان از مهم‌ترین رویدادهای تجاری جهان به شمار می‌آید. در سی‌وهشتمین دور برگزار این نمایشگاه که ارزش معاملات و قراردادهای آن به بیش از ۲.۸ میلیارد پوند می‌رسد، حدود ۵۰۰۰ غرفه‌دار و بیش از ۵۱ هزار بازیدکننده حضور داشتند.

تا یک دهه پیش ایران به شکلی رسمی با حمایت نسبی دولت در بازار جهانی سفر شرکت می‌کرد، اما با تشدید تنش‌های سیاسی بین دو کشور، این حضور وارد فار جدیدی شد. تعدادی از آژانس‌های گردشگری به خاطر اهمیت این بازار که محل گردهمایی فعالان گردشگری از سراسر جهان بود، نخواستند جا خالی بدهند و با امارات و ترکیه که هر سال WTM را با تبلیغات گسترده تسخیر می‌کنند، وارد رقابت شدند.

غرفه ایران در بازار جهانی سفر امسال خلاصه شده بود در سه شرکت گردشگری خصوصی که متمرکز در یک محیط حضور داشتند و پنج شرکت گردشگری دیگر که پراکنده در نمایشگاه حضور خود را به نمایش گذاشتند. محمدعلی واقفی ـ نائب رییس جامعه تورگردانان ایران و یکی از شرکت‌کنندگان ایرانی در این نمایشگاه ـ به حضور پرقدرت امارات و عربستان در بازار سفر امسال اشاره کرد و به صلح خبر گفت که سالن اکسل (محل برگزاری WTM) کامل در اختیار تبلیغات امارات بود. تمام استان‌های این کشور کوچک که به اندازه یک استان ایران وسعت ندارد، هر کدام در سطح یک کشور عرض اندام کرده بودند. همینطور عربستان که حضور قوی از خود در سالن خاورمیانه به نمایش گذاشت.

او درباره حال و هوای نمایشگاه گردشگری لندن ۲۰۱۸ که همزمان با اجرای دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران برگزار شد، اظهار کرد: فضای نمایشگاه تحت تاثیر این جو قرار نگرفت. نه تنها واکنش منفی دریافت نکردیم، بلکه با درخواست‌های جدیدی از سوی شرکت‌های انگلیس و امریکایی برای فرستادن گردشگر به ایران، روبرو شدیم.

این تورگردان گفت: با توجه به شرایط سیاسی، انتظار داشتیم استقابل از غرفه ایران در نمایشگاه انگلیس کم باشد، ولی اینطور نشد و بازدیدها به نسبت سال گذشته بیشتر بود. برخی از مراجعان ادبیات خاصی راجع به ترامپ داشتند که نشان می‌داد به سیاست‌های او توجهی نشان نمی‌دهند. طبیعتا افرادی هم بودند که تحت تاثیر تبلیغات منفی قرار داشتند و به واسطه نوع کار و آمد و شدی که به کشور آمریکا داشتند ترجیح می‌دادند به ایران سفر نکنند، اما این تفکر غالب نمایشگاه لندن نبود.

به گفته واقفی، جو کلی WTM مثبت بود، اما برای به نتیجه رسیدن باید کمی تأمل کرد.

او درباره جذابیت قیمت سفر به ایران با توجه به نوسانات ارزی نیز گفت: قیمت ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و مقاصد فرهنگی، رقابتی شده اما در نمایشگاه لندن کمتر درباره قیمت بسته سفر صحبت می‌شود، چون فضای این نمایشگاه بیشتر تخصصی و حرفه‌ای است و بیشتر محیطی برای برقراری رابطه‌های کاری و دیدارهای جدید گردشگری است.

واقفی این نظر را که ایران حضور سنتی و بی‌اثری در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری دارد، رد کرد و در دفاع، اظهار کرد: ماهیت نمایشگاه یعنی حضور یافتن برای به نمایش گذاشتن محصولات جدید. مساله ایران این است که حضور بسیار کمرنگی در این نمایشگاه‌ها دارد. واقعیت این است که برای حضور در چنین رقابت‌هایی باید هزینه کرد، اما نه تنها دولت حمایتی ندارد که سفارت ایران در انگلیس هم احوالی از بخش خصوصی که برای این نمایشگاه هزینه کرده بود، نپرسید.

وی افزود: هزینه شرکت در نمایشگاه لندن بسیار سنگین است؛ یک متر زمین با هزینه ساخت آن ۸۰۰ پوند خرج برمی‌دارد. هزینه یک غرفه ۱۰ متری ۸۰۰۰ پوند تقریبا معادل ۱۶۰ میلیون تومان می‌شود که جز آن هزینه‌های جانبی را باید درنظر گرفت. شرکت‌های گردشگری حتی اقلام تبلیغاتی را خود تهیه می‌کنند، درحالی‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید آن‌ها را در اختیارمان قرار دهد.

واقفی گفت: نمایشگاه لندن یکی از قوی‌ترین نمایشگاه‌های گردشگری است که اگرچه به وسعت نمایشگاه آلمان نیست، اما حاشیه‌های آن بسیار اهمیت دارد و متاسفانه ایران در آن‌ها نقش و حضوری ندارد. ما حتی تبلیغات محیطی نداریم.  

ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ‌ که از حاضران در این نمایشگاه بود نیز حال و هوای نمایشگاه گردشگری لندن را مثبت ارزیابی کرد و به صلح خبر گفت: فکر می‌کنم افت بازارهای گردشگری را تا حدی در فصل بعد جبران کنیم.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید