امروز: سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 19 ذو الحجة 1445 | 2024-06-25
کد خبر: 315516 |
تاریخ انتشار : 24 مهر 1398 - 6:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تامین مواد اولیه برای داخلی‌سازی قطعات را بزرگترین مشکل میزهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد. مازیار بیگلو در گفت‌وگو با صلح خبر، اظهار کرد: […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تامین مواد اولیه برای داخلی‌سازی قطعات را بزرگترین مشکل میزهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

مازیار بیگلو در گفت‌وگو با صلح خبر، اظهار کرد: در میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حال انجام هستند، تعداد محدودی از قطعاتی که قرارداد آن‌ها در میز اول و دوم برای داخلی‌سازی بسته شد، به تولید انبوه رسیده است؛ البته داخلی‌سازی باقی قطعات نیز در حال پیشرفت است اما دو موضوع اصلی را باید در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نقدینگی خودروسازان بسیار بحرانی است و متعاقبا قطعه‌سازان نیز با همین وضعیت روبرو هستند، ادامه داد: تسریع در روند داخلی‌سازی قطعات میزها، نیازمند سرمایه‌گذاری چه در بعد تکنولوژی، دستگاه و فناوری و چه در بعد تامین مواد اولیه است. در حال حاضر  خودروساز که در پرداخت‌های روزانه خود با مشکل روبرو است، چگونه می‌خواهد پول بیشتری بابت تجهیز کردن قطعه‌سازان پرداخت کند؟ لذا این موضوع خطری است که باعث شده که حرکت و پیشرفت خودروسازان کند شود؛ لذا لازم است که وزارت صنعت راهکاری اندیشیده و از محلی، پولی را برای قطعه‌ساز و خودروساز تامین کند تا بتوانند کارها را پیش ببرند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: علاوه بر این خطر دیگری که پروژه داخلی‌سازی قطعات خودرو را تهدید می‌کند، این است که برخی از این قطعات در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند. مشکل در تامین مواد اولیه هم که نه ارتباطی به خودروساز دارد و نه به قطعه‌ساز. تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی همچون آهن، آلومینیوم، مس یا پتروشیمی، دامنه تولید محصولاتشان آنچنان گسترده نیست که مواد اولیه مورد نیاز قطعات را هم بتوانند تامین کنند؛ بنابراین به اینجا رسیده‌ایم که قطعه‌سازان حرکت کرده و جلو رفته‌اند اما مواد اولیه مورد نیازشان از داخل تامین نمی‌شود و باید از خارج وارد شود که این موضوع اصل ساخت داخل را زیر سوال می‌برد.

تا میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسند؛ میزهای قطعات بی‌فایده‌اند

بیگلو تاکید کرد: وزارت صنعت در مورد تامین اعتبار مالی وعده‌هایی داده است اما هنوز عملیاتی نشده است. همچنین در رابطه با مواد اولیه نیز قرار است میزهایی برگزار شود، اما عملا به زودی این اتفاق رخ نخواهد داد و این درحالی است که قطعه‌سازان بسیار عجله داشته و لازم است که هرچه سریع‌تر میزهای مواد اولیه تشکیل شده و کاهش ارزبری را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: هدف میزهای مواد اولیه آن است که آلیاژها یا مواد پلیمری خاصی که توسط پتروشیمی‌ها در کشور تولید نمی‌شود را بتوان در داخل تولید کرد. این میزها هنوز آغاز به کار نکرده‌اند اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام کارهایی در این زمینه است اما موضوع مهم این است که زمان را از دست می‌دهیم. تا زمانی که میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسد، میز داخلی‌سازی قطعات نیز با مشکل روبرو خواهد بود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید