امروز: شنبه, ۳ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 22 جماد أول 1446 | 2024-11-23
کد خبر: 294554 |
تاریخ انتشار : 26 تیر 1398 - 13:17 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر در آخرین جلسه‌ای که بعد از گذشت چند ماه از همه کشکمش‌های رخ داده برای ایجاد زیرگذر شوش در حریم جهانی شوش رخ داده بود، باز هم دراخرین جلسه، مشاور پیمانکار همان طرح زیرگذر را ارائه داد، اما میراث فرهنگی با ردِ آن، درخواست ارائه‌ی چند جایگزین دیگر را […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

در آخرین جلسه‌ای که بعد از گذشت چند ماه از همه کشکمش‌های رخ داده برای ایجاد زیرگذر شوش در حریم جهانی شوش رخ داده بود، باز هم دراخرین جلسه، مشاور پیمانکار همان طرح زیرگذر را ارائه داد، اما میراث فرهنگی با ردِ آن، درخواست ارائه‌ی چند جایگزین دیگر را می‌کند.

به گزارش صلح خبر، با طرح دولت دهم مبنی بر “تعویض پل روگذر شوش – اندیمشک و تبدیل آن به زیرگذر”، نخستین قدم‌ها برای تخریب پل روگذری که ساخت اش در سال‌های گذشته آسیب‌هایی را به این بخش از محوطه‌ی باستانی که هنوز باستان‌شناسان منطقه از آن گور به دست می‌آورند، در بهمن سال ۹۶ آغاز کردند،اتفاقی که در ان زمان دوستداران و فعالان میراث فرهنگی، دوستداران میراث فرهنگی نسبت به آن هشدار دادند و حتی جامعه باستان شناسی ایران در نامه‌ای به وزیر وقت راه اعلام کرد: «ساخت یک «زیرگذر» در درون عرصه‌ی «مجموعه میراث جهانی شوش»، این شهر باستانی را در معرض آسیب جبران‌ناپذیری قرار داده است. «جامعه باستان‌شناسی ایران» از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد تعرض و تجاوز به حریم شهر باستانی شوش را متوقف کند.»

حتی بعد از آن مونسان – رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری –  با وارد شدن به این اتفاق از آخوندی وزیر وقت راه درخواست کرد تا طرح کمربندی شوش را جایگزین طرح زیرگذر جدید کند، اما حرف مدیریت شهری و مسوولان شوش همچنان و حتی تا این لحظه بعد از گذشت حدود ۱۸ ماه از آغاز طرح، ایجاد زیر گذر یوده، تا هر طرح جایگزین دیگری.

باو جود همه این اتفاقات و درخواست‌ها و کشمکش‌هایی که حتی بین نماینده شوش در مجلس و میراث فرهنگی و امام جمعه شوش به میان امده بود، باستان‌شناسان توانستند یک فصل دیگر به فصل‌های بررسی این محوطه که در طول سال‌های گذشته انجام شده بود، به پایان برسانند و قرارها برای برگزاری جلساتی که بتواند پیشنهادهای بهتری را از سوی پیمانکار پروژه به میراث فرهنگی ارائه دهد، گذاشته شد.

و سرانجام حدود ۱۰ روز گذشته از استاندار خوزستان گرفته تا مونسان – معاون رئیس جمهور – در جلسه‌ای درباره‌ی آخرین پیشنهادها در این باره صحبت کردند؛ جلسه‌ای که به نظر می‌رسد مسوولان شهری شوش و پیمانکار زیر گذر، بیشتر به دنبال سوزاندن فرصت‌ها هستند تا بررسی طرح‌هایی که می‌تواند هم جان مردم شوش را نجات دهد و هم از تاریخ شهرشان و به خصوص محوطه‌ی جهانی شده‌اش حفاظت کند! هر چند در همان زمان همه‌ی پل رو گذر به صورت کامل تخریب شد.

هر چند در همان زمان رسانه‌ای محلی به نقل از فرماندار شوش، درباره‌ی نتیجه‌ی آن جلسه اعلام کرده بود: «با حضور شریعتی استاندار خوزستان، نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، شهردار شوش، مونسان و طالبیان جلسه‌ای در خصوص نحوه اجرای پروژه زیر گذر ورودی شهر شوش برگزار شد که چهار پیشنهاد در خصوص نحوه اجرای زیر گذر و ساماندهی ورودی شهر شوش به متولیان میراث فرهنگی کشور داده شد که مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور قول داد بعد از کارهای کارشناسی با نظر مساعد مشکل ساماندهی ورودی شهر شوش حل خواهد شد.»

مشاور اداره کل راه و شهرسازی باید طرح‌های جایگزین بدهد

اما محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری- بعد از گذشت این مدت زمان در گفت‌وگو با صلح خبر می‌گوید: آن چه که مسلم است باید به هر دو جهت یعنی هم این بخش از منطقه باستانی شوش و از سوی دیگر توجه به کشته‌شده‌هایی که متاسفانه در این نقطه از شوش کشته می‌شوند، داشت.

او با تاکید بر این‌که در این جلسه نیز، مشاور همان پیشنهاد قبلی یعنی پروژه زیرگذر را آورده بود، اضافه کرد: به آن‌ها اعلام کردیم باید طرح جدیدی بیاورید و قرار است مشاور پروژه به جایگزین‌های دیگر فکر کند.

وی با اشاره به این‌که طرح جایگزین کمربندی به دلایل مختلفی مانند هزینه‌های بالای آن در حال حاضر از سوی مدیران شهری شوش رد شد، ادامه داد: از سوی دیگر تملک برخی از زمین‌های این منطقه که در طرح کمربندی قرار می‌گیرند با مشکلاتی مواجه است، بنابراین مشاور اداره کل راه و شهرسازی باید نخست درباره‌ی جایگزین‌هایی که می‌توانند مطرح شوند، کار کند و چند جایگزین به جلسه‌ی شورای فنی میراث فرهنگی ارائه کند.

طالبیان با تاکید بر این‌که هنوز هیچ پیشنهادی به میراث فرهنگی ارائه نشده است، گفت: یکی از پیشنهادها این بود که آیا یک میدان نمی‌تواند این کارآیی را داشته باشد؟ باید تمام این جایگزین‌ها را با نقاط مثبت و منفی و مشکلات موجود به میراث فرهنگی ارائه دهند، چون بحث‌های مختلفی انجام می‌شود که بخشی از نظر بحث‌های ترافیکی، فنی است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید